جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بیان

حجت الاسلام حقیقت نژاد با تشریح فعالیت های موسسه امیربیان، گفت: در نخستین گام ۲۰ هزار ساعت کار علمی و پژوهشی در ۵ هزار منبع از کتابخانه های مختلف اعم از آستان قدس، قم و... صورت گرفت و در هر کتابی که مطلبی پیرامون وعظ و خطابه وجود داشت، استخراج شد

حجت الاسلام محمد امین حقیقت نژاد در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با تشریح اقدامات و برنامه های موسسه فن خطابه امیربیان در اصفهان، با بیان این که موسسه  به واسطه دغدغه رهبر معظم انقلاب تشکیل و تاسیس شد، اظهار کرد: مقام عظمای ولایت در سال 79 در جمع طلاب و روحانیون زنجانی درخواست کردند هیچ کس اهمیت تبلیغ را دست کم نگیرد، چراکه امروز اهمیت تبلیغ کم نیست، سپس فرمودند ما می توانیم شیوه اختصاصی تبلیغ را تحت ضابطه بیاوریم، بنابراین بخواهید و بکوشید تا این امر محقق شود.

وی افزود: بر اساس این توصیه مقام معظم رهبری، حدود 40 نفر از طلاب قم از سال 88 تصمیم به تشکیل نهادی با محوریت تبلیغ شدند؛ لذا در نخستین گام 20 هزار ساعت کار علمی و پژوهشی در 5 هزار منبع از کتابخانه های مختلف اعم از آستان قدس، قم و... صورت گرفت و در هر کتابی که مطلبی پیرامون وعظ و خطابه وجود داشت، استخراج شد که ماحصل آن طی 12 فصل روش سخنرانی آماده شد.

                            

* سخنرانی  یک فن تخصصی است

مدیر موسسه امیربیان اصفهان با بیان این که حرفی در سخنرانی نیست مگر این که در 12 فصل این موسسه آماده شده باشد، بیان کرد: روش های آماده کردن منبر، شروع سخنرانی، اقناع مخاطب، ترک رفتار و عادت های بد در این 12 فصل آماده شده که در 2 سال به طلاب علاقه مند آموزش داده می شود، به نحوی که از مهر تا خرداد، نیمی از  فصل ها به صورت کارگاهی آموزش داده می شود، سپس دوره فشرده 20 روزه در تابستان از 7 صبح تا 8 شب خطابه را با طلاب شرکت کننده در موسسه کار می کنیم و در مجموع  3 فصل در طول سال و 3 فصل دیگر در تابستان آموزش داده می شود.

وی با اشاره به این که از سال 88 درخواست هایی پیرامون راه اندازی دفاتر استانی داشتیم، عنوان کرد: اولین شعب استانی در سال 93 در تهران و اصفهان تاسیس شد و در حال حاضر دفاتر یزد، شیراز و لرستان تاسیس شده و در حال پیگیری برای تاسیس دفتر در مشهد هستیم.

حجت الاسلام حقیقت نژاد افزود: سال 93 در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) اصفهان موسسه را تاسیس کردیم و با مصاحبه و گزینش 250 نفر از طلاب علاقه مند قبول شدند و الان با گذشت حدود 4 سال از تاسیس در 3 قسمت آموزش، اعزام و پژوهش فعالیت می کنیم.

وی با اشاره به این که در سال 93 تعداد 250 و سال 94 و 95 تعداد 300 طلبه را در بخش آموزش ثبت نام کردیم، تصریح کرد: در بحث آموزش یک کلاس عمومی داریم و هر 10 نفر نزد یک استادیار دروس عمومی مرتبط با خطابه را ارائه می دهند و استادیار آنها را نقد و در 2 سال رشد ویژه ای خواهند داشت.

مدیر موسسه امیر بیان اصفهان یکی از دلایل موفقیت موسسه را اعزام های مستمر دانست و افزود: سال اول 120 نفر را در مدارس آموزش و پرورش اصفهان اعزام کردیم، سال بعد علاوه بر اصفهان به دیگر شهرستان ها نیز مبلغ اعزام شد و در سال 95 به 8 شهرستان مبلغ دینی فرستادیم.

                             

وی ادامه داد: از سال 94 برنامه تبلیغ اربعین را  در برنامه های خود قرار دادیم؛ چرا که حضور 4 میلیون زائر در فضای اربعین و در مسیر نجف به کربلا فرصت خوبی برای تبلیغ چهره به چهره بود، همچنین از دیگر برنامه ها  تبیین مبانی انقلاب در دهه فجر  در فضای مدارس توسط مبلغین امیر بیان و پاسخگویی به شبهات پیرامون انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام حقیقت نژاد در خصوص اعزام های ویژه خاطرنشان کرد: چند سال اعتکاف دانش آموزان را تدارک دیدیم  که سال اول در مسجد مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ به تعداد 300 دانش آموز را پوشش دادیم. همچنین در نیمه شعبان در فضای مدارس و جمکران اعزام مبلغ داشتیم.

تولید محتوا، جزوات و نرم افزار ها در معاونت پژوهش

وی درادامه با بیان این که معاونت پژوهش موسسه امیر بیان اصفهان به تولید محتوا، جزوات و نرم افزارها می پردازد، تشریح کرد: تاکنون چند محصول با نام مدافعان حرم شامل 10 شب سخنرانی و کتب ویژه و روشمند با محور سخن امام حسین(ع) مبنی بر اینکه آیا کسی است از حرم پیامبر(ص) دفاع کند تولید و در کل کشور توزیع شده است.

مدیر موسسه امیربیان اصفهان افزود: از دیگر محصولات سخنرانی چندرسانه ای «بادیگارد» با موضوع حجاب در دبیرستان های دخترانه بود که به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید شد و الان در کل کشور اجرا و فوق العاده موثر بوده است.

وی در رابطه با سخنرانی هایی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته، عنوان کرد: سخنرانی چگونه جوانیمان را لایک کنیم با محور لذت بردن از زندگی، سخنرانی خط دفاعی برای دعوت دانش آموزان به حوزه برای دفاع از دین و آخرین محصول سخنرانی، کریم الله در کلام الله بود که از ولادت تا وفات حضرت موسی در قرآن بررسی شد.

این استاد حوزه ادامه داد: از کارهای ویژه ما تشکیل کارگروه های تخصصی بود. زمانی که طلاب به سطح عمومی تبلیغ رسیدند کارگروه های تخصصی تشکیل می دهند و 3 کارگروه روایتگری ویژه دفاع مقدس، کارگروه تربیت پیرامون مباحث تربیتی و مجمع خطبا به منظور رشد تخصصی خطبا هست و آخرین کارگروه کارگروه عرفان بود که پیرامون عرفان های نوظهور تشکیل شده و با استفاده از اساتید بزرگی جلسات این کارگروه تشکیل می شود.

تشکیل کارگروه انقلاب اسلامی در آینده ای نزدیک

وی با بیان این که تشکیل چند کارگروه تخصصی دیگر در دستور کار موسسه امیربیان اصفهان است، افزود: کارگروه انقلاب اسلامی و کارگروه خانواده از کارگروه هایی است که در آینده ویژه طلاب و مبلغین این موسسه تشکیل می شود.

حجت الاسلام حقیقت نژاد با اشاره به اینکه موسسه امیربیان خلاء موجود در بحث تبلیغ را جبران کرده، عنوان کرد: طلاب با رویکرد تبلیغ وارد حوزه می شوند، اما دروس حوزه کمتر با محوریت تبلیغ است؛ در حالی که حضرت امام راحل فرمودند تبلیغ در درجه اول اولویت است و آیات قرآن نیز فلسفه طلبگی را تبلیغ بیان کرده است.

                         

وی با اشاره به این که مهمترین ابزار در فضای تبلیغ سخنرانی است، خاطرنشان کرد: سخنرانی از چندین مهارت چون نحوه شروع، درگیر کردن مخاطب با بحث و ... تشکیل شده که تاکیدات مقام معظم رهبری و بزرگان دینی، اراده ما را در این امر تقویت کرد. از طرفی استقبال خوب طلاب از مباحث آموزشی ما را دلگرم و مصمم تر از گذشته برای ادامه مسیر کرد، لذا احساس می کنیم تاکنون موفق عمل کرده ای و راه را درست پیموده ایم.

مدیر موسسه امیربیان اصفهان افزود: یکی از اقدامات ما برپایی نماز جماعت در مجتمع های مسکونی است که اطرافشان مسجد وجود نداشت، ابتدا در 10 مجتمع در ماه مبارک سال های گذشته این طرح عملی شد و در چند مجتمع به دلیل استقبال زیاد در طول سال ادامه پیدا کرد، اما برای گسترش این طرح نیاز به همکاری سازمان هایی از جمله شهرداری وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون تعداد هزار نفر از طلاب را آموزش داده ایم که 300 نفر دوره عمومی را گذرانده اند و حدود 100 نفر نیز مبلغ خوب مدارس هستند و حدود 50 نفر از منبری های خوب سطح شهر هستند

* تبلیغ باید جریان ساز باشد

این استاد حوزه با اشاره به اینکه از امسال واحدهای شهرستانی را راه اندازی کرده ایم، به گونه ای که مبلغین شهرستان ها طلاب بومی شهرستان هستند، تاکید کرد: سیاست ما این است که از طلبه های خود شهرستان ها برای تبلیغ شروع کنیم.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که تبلیغ باید جریان ساز باشد، عنوان کرد: امروز باید با جریان سازی، گفتمان سازی کنیم تا بتوانیم اتفاقی را رقم بزنیم، براین اساس ما با تربیت مبلغین به دنبال جریان سازی هستیم

مدیر موسسه امیربیان اصفهان خاطرنشان کرد: از افرادی که به فضای تبلیغ علاقمند هستند دعوت می کنیم در این موسسه ثبت نام و با شروع کلاس ها در مهرماه، در این طرح شرکت کنند.

وی در خصوص طلاب خواهر شرکت کننده در دوره های این موسسه یادآور شد: از طلاب خواهر حوزه علمیه اصفهان نیز تاکنون تعداد 200 مبلغ آموزش دیدند و یکی از محصولات پژوهشی آنها انقلاب فاطمی بود که زیر نظر اساتید مستقل آموزش می بینند.

*طراحی 900 ساعت آموزش تخصصی

حجت الاسلام حقیقت نژاد در پایان اظهار کرد: هر سال حدود 20 کارگاه اجرایی داشتیم که هر کارگاه در هر ترم 12 جلسه به طور میانگین برگزار می کند که بنابر فصل ها تعداد کارگاه ها متفاوت است و اگر یک مبلغ بخواهد تمام مباحث را در امیر بیان آموزش ببیند 900 ساعت درگیر می شود و کسی اگر این 900 ساعت را آموزش ببیند، یک مبلغ توانمند می شود.

 گفتنی است، طلاب برای اطلاع از کارگاه های آموزشی امیربیان اصفهان می توانند به کانال های پیام رسان https://sapp.ir/amirebayanesf و  https://eitaa.com/amirebayanesf

مراجعه کنند.

گفت وگو: سید امیر حسین ابطحی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha