جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت‎الله سبحانی با اشاره به آثار شیطانی نفاق بیان کردند: دشمن سعی دارد با استفاده از فضای مجازی جای عمل خوب و بد را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله سبحانی بعد از ظهر امروز 24 خردادماه در آخرین جلسه درس تفسیر ماه مبارک رمضان ۱۴۳۹ که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد گفتند: محترم شمردن ماه های حرام به خاطر اعتقادات جاهلی نبود؛ بلکه این امر به دستور خدا بوده است؛ زیرا ارتباط خاصی به مساله حج داشته است.

ایشان افزودند: کسی حق تصرف در احکام قرآنی و معارف الهی و وحیانی را ندارد و در این آیه خداوند به کارهای ناپسند مشرکین اشاره می کردند و هشدارهای خود را نیز به آنها بیان می کند؛ خداوند قانون گذار اصلی است و ما نیز باید قانون را تبعیت کنیم؛ برخی از طوایف عربی به جناده و امثال جناده مبالغی را می دانند که ماه محرم را جابجا کنید و به جای آن صفر را بگذارید تا از آن استفاده کنند.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که دستگاه تبلیغاتی شیطان به شکلی کار می کند که کار زشت مردم در ذهن آنها به خوب تعبیر می شود افزودند: اگر تبلیغات دشمن به جایی برسد نیکی ها در نظر مردم بد می شود و بدی ها نیز به اعمال نیک مبدل می شود.

معظم له با گفتند: هدایت الهی به دو گونه است که اولین آن هدایت عموی است که شامل همه انسان ها در طول تاریخ است و اگر بحث لایهدی القوم الکافرین مطرح شده ناظر به هدایت عمومی نیست زیرا هدایت عمومی شامل همه انسانها است؛ هدایت دوم نیز هدایت خصوصی است که برای بهره بردن از آن باید به هدایت اول گردن نهاد.

ایشان با ذکر این مطلب که سوره دو هدف را دنبال می کند اظهارکردند: اولین هدف این سوره رفع امان از مشرکان و بت پرستان است و هدف دوم پرده برداری از واقعیت و ارایه چهره منافقین است؛ از این آیه (38)به بعد بحث این سوره در خصوص منافقان خواهد بود.

حضرت آیت‎الله سبحانی در تفسیر آیه (38) « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» اظهارکردند: در این آیه خداوند به مردم می گوید که چرا وقتی از شما خواسته می شود که به جنگ تبوک بروید به سستی و کاهلی روی می آورید؟ این آیه به جنگ تبوک باز می گردد؛ پیامبر در ماه رجب اعلام کرد که باید به سمت روم برویم.

معظم له گفتند: بر خلاف غزوات دیگر که پیامبر مقصد را ذکر نمی کرد، مقصد را ذکر کردند؛ این مساله به این جهت بود که راه، دور بود و این راه نیز نکوبیده و بیابانی بود؛جنگ رومیان در ماه رجب در سال نهم بوده است؛ برخی از مفسران می خواهند بگویند که همه آیات این سوره یک جا نازل شده است ولی این مساله صحیح نیست؛ این آیه در دو مرحله نازل شده است؛ آیات قبل مرتبط به ماه ذی حجه بوده است و از آیات 38 به بعد در رجب و قبل از آن آیات بوده است ولی به امر پیامبر این آیات در همینجا قرارگرفته است.

ایشان با ذکر این مطلب که در جنگ تبوک مسلمانان واقعی از منافقان بازشناسانده شدند تصریح کردند: در این جنگ، ارتش 30 هزار نفری از مومنان به اسلام شکل گرفتند؛ پیامبر اکرم به امام علی(ع) امر کردند که باید در مدینه بمانید زیرا بیم آن می رفت که منافقان اقدامات تحریک انجام دهند؛ منافقان از شایعه سازی استفاده می کنند و امروز نیز در فضای مجازی علیه نظام شایعه سازی می کنند.

حضرت آیت الله سبحانی یادآورشدند: پس از این دستور و حضور امام در مدینه، شایعه شد که رابطه بین پیامبر و امام علی(ع) بهم خورده است زیرا پیامبر ایشان را به خود نبرده است؛ امام علی(ع) پس از آن به خدمت حضرت پیامبر رسید و پیامبر امر کرد که من شما را به خاطر حفاظت از جان مردم و کودکان و زنان در آنجا مستقر کردم که از شر منافقان در امان بمانند؛ ایشان در ادامه فرمودند که من مثل موسی و شما مثل هارون جانشین من باشید ولی با این تفاوت که هارون پیامبر بود و به شما وحی نمی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی که در صحیح مسلم آمده است گفتند: وی روایت می کند که معاویه به مدینه آمد، سعد وقاص را دید و به او گفت که چه شده است که پشت سر علی(ع) بدگویی نمی کند؛ سعد به رغم اینکه رابطه صمیمی با امام نداشت گفت که من سه حدیث از زبان پیامبر اکرم(ص) شنیده ام که مانع از توهین به ایشان است که یکی از آن احادیث همین حدیث بود.

ایشان در تفسیر آیه 39 سوره توبه « إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» به بحث تبدیل سنت عهد و پیمان با خدا اشاره می کند که مسلم نیز در صحیح خود در تفسیر سوره جمعه نیز به این بحث اشاره می کند و امید است که ایرانیان و کسانی که از ایران برای دفاع از دین خدا قیام کردند مشمول این آیه باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha