پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست تربیتی، با موضوع «تربیت کودک»

حوزه/ کودک تا زیر ۷ سال قدرت تعقل ندارد، پس انتظار نداشته باشید که متوجه اشتباه خود شود و دیگر آن را انجام ندهد، بلکه در مقابل کار اشتباه کودک از او توضیح بخواهید و بعد به او بگویید که فلان کار تو اشتباه بود، نه اینکه تو بچه بدی هستی.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم ملکوتی خواه، در نشست تربیتی با موضوع «تربیت کودک» که با حضور کارکنان، اساتید و طلاب، در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون(سلام الله علیها) دولت آباد اصفهان برگزار شد، به بیان مباحث تربیتی(بایدها و نبایدهای کودک) پرداخت و گفت: نباید کودکان را با یکدیگر مقایسه کرد. همچنین در صورت خطای کودکان نباید با آنان قهر کرد، زیرا در صورت قهر والدین با کودک، او دچار ترس می شود و احساس بدی به او دست می دهد.

وی افزود: کودک تا زیر 7 سال قدرت تعقل ندارد، پس انتظار نداشته باشید که متوجه اشتباه خود شود و دیگر آن را انجام ندهد، بلکه در مقابل کار اشتباه کودک از او توضیح بخواهید و بعد به او بگویید که فلان کار تو اشتباه بود، نه اینکه تو بچه بدی هستی.

استاد حوزه خواهران گفت: از تبعات قهر کردن وابستگی کودک در آینده به پدر و مادر و ایجاد اضطراب و ترس جدایی از آن ها است و همچنین وابستگی او به اشخاص دیگر می شود و تاثیر دیگر  الگو گیری کودکان از رفتار بزرگترها و این که آن ها هم مرتب قهر می کنند.

ملکوتی خواه به تبیین رفتار کودک پرداخت و اذعان داشت: اگر بچه کتک می زند و دعوا می کند شما نباید دعوا کنید و صدایتان را بالا ببرید چون فکر می کند دعوا نوعی بازی است.

وی گفت: اشتباه فرزندتان را بپذیرید و در موقع اشتباه او خوب و بجا برخورد کنید که ترس کودک برطرف شود و بعد راه حل پیدا کنید.

استاد حوزه در توضیح این مطلب افزود: اگر کودک دچار اشتباهی شد، ابتداً خیلی صبور باشید، سپس به او بگویید همه افراد اشتباه می کنند و احساسش را درک کنید و به او یاد بدهید که اشتباهش را بپذیرد و بعد دنبال راه حل باشید.

وی در پایان گفت: اگر کودک یک اشتباه را چند بار تکرار کرد از فرمول تنبیه اثر گذار استفاده کنید و اگر اشتباه کلامی دارد، ذوق نکنید و لفظ صحیح را به او آموزش دهید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha