جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عبادی مجلس

حوزه/ رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که تفکری که در چند دهه گذشته با آن مواجه هستیم، سبقت گرفتن تعلیم از تربیت است، گفت: متأسفانه در عمل به مقوله تربیت پرداخته نشده و اهمیت آن نیز درک نشده است.

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقرعبادی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش که با موضوع آموزش و پرورش به روی آنتن رفت، در خصوص جایگاه مقوله تربیت و فرهنگ اظهار کرد: بحث فرهنگ و تربیت در آموزش و پرورش نکته ای است که به نظرم در سال های گذشته اگر بگوییم مغفول مانده و به آن توجه نشده، اشتباه نگفته ایم.

در عمل به مقوله تربیت پرداخته نشده است

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که تفکری که در چند دهه گذشته با آن مواجه هستیم، سبقت گرفتن تعلیم از تربیت است، خاطر نشان کرد: متأسفانه در عمل به مقوله تربیت پرداخته نشده و اهمیت آن نیز درک نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند که " فرهنگ مانند هواست، اگر هوا آلوده باشد تمام اجزای بدن آلوده می گردد و اگر هوا سالم باشد تمامی اجزا درست کار می کنند" تصریح کرد: برخی از مشکلاتی که در کشور داریم، از اختلاس ها گرفته تا عدم فرهنگ کار و مسئولیت، ریشه در فرهنگ و تربیت دارد، و وجود این عوامل نیز به این دلیل است که به مبحث فرهنگ و تربیت پرداخته نشده است.

وی عنوان کرد: تمام دنیا آموزش و پرورش را در کنار فرهنگ قرار داده اند و فرهنگ‌شان را با اهمیت تر از تعلیم‌شان می دانند.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ژاپن و فنلاند، قدرتمندترین نظام آموزش و پرورش دنیا را دارند، این کشورها در بحث مسئولیت پذیری و فرهنگ، به گونه ای عمل می کنند، تا دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی، مسئولیت پذیری و راستگویی را یاد گرفته و دروغ را امری نامیمون بدانند.

به سند تحول عمل نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین  عبادی مطرح کرد: این کشورها برای آینده دانش آموزان برنامه ریزی می کنند، ولی در کشور ما این گونه نیست و علی رغم اینکه دارای برنامه هستیم، اما اجرا نمی شود.

وی ابراز داشت: سند تحول یکی از برنامه های آموزش و پرورش محسوب می شود، اما آن گونه که باید به آن پرداخته نشده و به آن عمل نمی گردد.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: خروجی آموزش و پرورش کشور به گونه ای شده است، که علی رغم اینکه فرد فارغ التحصیل شده و رتبه های بالای کنکور را کسب کرده، اما مسئولیت پذیری را به خوبی یاد نگرفته، لذا دچار مشکل می شود. این گونه عمل کردن و عدم تربیت درست در فرهنگ، زنگ خطری برای آموزش و پرورش و دیگران می باشد.

وی با اشاره به اینکه ارزش و اهمیت فرهنگ آنقدر بالاست که هیچ نابسامانی در جامعه امروز ایران، نمی توان گفت که به این مقوله ارتباط ندارد، خاطرنشان کرد: ریشه بحث های سیاسی، عمرانی، سیاسی و جامعه شناسی، همه به فرهنگ بر می گردد.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه هیچ دستگاهی حتی وزارت علوم به اندازه آموزش و پرورش نمی تواند برای دانش آموز اقدامات فرهنگی انجام دهد، تصریح کرد: نطفه بودجه هر دستگاهی در دولت شکل می گیرد، و هنگامی که به مجلس ارائه می گردد، امکان تغییر آن در حد 5 درصد است، لذا اگر بخواهیم بگوییم که از طرف مجلس در بحث فرهنگ، بودجه ای مناسب در نظر گرفته شود، هیچ زمانی این امکان وجود نداشته و هیچ زمانی نیز این امکان وجود نخواهد داشت، مگر اینکه در سازمان برنامه و بودجه دولت توجه ویژه ای به این مقوله گردد.

حجت الاسلام عبادی عنوان کرد: اهمیت فرهنگ حتی در خانواده ها نیز وجود ندارد، و اغلب مادران و پدران، فرزندشان را تنها از نظر نمره مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند.

متاسفانه به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم

وی گفت: متاسفانه به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم، و هنگامی که به این موضوع پرداخته می شود، اغلب ذهن ها به سمت حجاب و عفاف می رود، در حالی که این یکی از بخش های فرهنگ به حساب می آید، ذیل فرهنگ اسلامی، فرهنگ مدنی هم دیده شده که ضعف زیادی در آن داریم و مسئولیت پذیری، نظم، راستگویی و قانون پذیری از جمله آنهاست که البته در سند تحول بنیادی نیز به این موارد اشاره شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ عقیم مانده است، گفت: در جامعه ای که نام جامعه اسلامی را یدک می کشد و نظامی که پشتوانه آن نظام اسلامی است، هنگامی که می بینیم، نظم زیرپا قرار گرفته و تخلفاتی صورت می گیرد، اگر بخواهیم بر روی حجاب و عفاف کار کنیم، نتیجه خوبی به عمل نمی آید.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی ادامه داد: وقتی یک شهروند، بی نظمی، دروغ گویی، اختلاس و... را می بیند، مطمئنا حجاب نیز جایگاهش را از دست می دهد، و هنگامی که به کشورهای خارجی سفر می کند و بی حجابی را در کنار نظم در رانندگی و مسئولیت پذیری آن ها  مشاهده می کند، دچار دوگانگی شده و نگاهش به کلی منفی می گردد.

وی با بیان اینکه تعریف ما از فرهنگ نیز به صورت کاریکاتوری است، خاطر نشان کرد: برخی مواقع حرف از امر به معروف و نهی از منکر که می شود بلافاصله ذهن ها به سمت معضلات فرهنگی و دوستی های بین دختر و پسر می رو د، اما نباید ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای آن مسئولی که فساد کرده و در مسئولیت خود کوتاهی می کند، حساس شود و امر به معروف و نهی از منکر کند؟

حجت الاسلام عبادی عنوان کرد: دینی که امروز به مردم معرفی می کنیم، دینی آیینی است که یک فرد دعای کمیل برود، در نماز جمعه شرکت کند و... اما به دیگر مسائل آن چنان که باید توجه نمی گردد. ما به شدت به سمت آیین سوق پیدا کرده ایم و در سبک زندگی نیز تنها چند مورد را مدنظر قرار داده ایم که البته بسیار مهم هستند، اما متاسفانه به دیگر مقوله ها که دین برای آن برنامه داده است، توجه نمی شود.

آیین نامه ها و بخش نامه های سند تحول بنیادی پس از ۸ سال هنوز تدوین نشده است

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در حیطه آموزش و پرورش کافی است که تنها به سند تحول عمل شود، این سند در سال 89 به تصویب رسیده، اما تاکنون آیین نامه ها و بخش نامه ها به درستی تدوین نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی گفت: ایرادی که به شورای عالی فرهنگی نیز داریم این است که دستگاه نظارتی که باید بر عمل به این سند وجود داشته باشد، شکل نگرفته است.

وی افزود: دین اسلام دینی کاملی است و تمامی موضوعات را در بر می گیرد، لذا باید مسئولان دستگاه ها به تمامی ابعاد آن توجه کافی را داشته باشند.

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سبک زندگی که مقام معظم رهبری فرموده اند بسیار هوشمندانه است، اما کوتاهی از جانب ماست که به آن جامه عمل نمی پوشانیم.

عدم وجود دستگاه نظارتی، مانع اجرایی شدن سند تحول

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه اجرای سند تحول باید جدی گرفته شود، و علت اینکه تاکنون این سند اجرایی نشده نیز این است که دستگاه نظارتی بر آن وجود ندارد، خاطر نشان کرد: باید کمیته ای برای نظارت بر اجرای این سند تشکیل شود، تا اگر حتی وزیر و یا مدیری به این سند عمل نکرد، به مانند دیوان محاسبات، وی را به دادگاه کشیده و حکم قضایی صادر کنند.

پرورش نداریم

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: ما آموزش و پرورش نداریم، بلکه تنها وزارت آموزش داریم.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی در پایان با بیان اینکه نیت اصلی مجلس شورای اسلامی و طرح سؤال از وزرا، کمک کردن است نه مچ گیری، گفت: سوال های متفاوت و بسیاری از وزرای آموزش و پرورش در مجلس مطرح شده است، اما نوع نگاه دولت به فرهنگ بسیار مهم بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha