جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر معظم انقلاب،اتاق جنگ اقتصادی تشکیل دادند

ابتکار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشکیل این ستاد برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، اگرچه در نوع خود بدیع و خلاقانه است، اما مسبوق به سابقه بوده است. دوم خردادماه امسال، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، صراحتاً مطالبه‌ی جدید خود از مسئولین را اعلام کردند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند... من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله‌ی با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ی اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌صورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.»پیش از اعلام این مطالبه به صورت عمومی البته رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه، در جلسه‌ای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تاکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییس‌جمهور و قوه‌ی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ی آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.

 

بازار سکه از سکه افتاد

بازار طلا و سکه هفته های پرنوسانی را تجربه کرد و برخی با گل آلوده کردن این آب به دنبال گرفتن ماهی خود و کسب سودهای بادآورده بودند اما در پی دستگیری شماری از این افراد، اکنون بازار در حالت انتظار برای تحولات آینده، شرایطی کم رونق را سپری می کند. با توجه به فضای روانی حاکم بر بازار طلا و سکه در بازار تهران که در هفته گذشته، شاهد نوسان های شدید و رشد قیمت ها بودیم؛ تا جایی که دستگاه های امنیتی و نیروی انتظامی برای مقابله با سودجویانی که به التهاب های این بازار دامن می زنند، وارد عمل شدند.این اقدام در سیزدهم تیرماه به دستگیری فردی منجر شد که به «سلطان سکه» شهرت یافته است و به گفته مسوولان نیروی انتظامی تهران بزرگ، با خرید 2 تن سکه قصد داشت نبض بازار را در دست بگیرد و تعیین کننده قیمت باشد.رییس پلیس پایتخت همچنین دستگیری فردی خبر داد که بیش از 20 کیلوگرم سکه و طلا داشت و فقط ارزش سکه ها به 170 میلیارد تومان می رسد. بهای برخی مسکوکات طلا در بازار آزاد تهران کاهش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت 310 هزار ریالی نسبت به پنجشنبه گذشته 28 میلیون و 580 هزار ریال به فروش رفت.نرخ سکه تمام بهار آزادی با 600 هزار ریال افزایش، 26 میلیون و 840 هزار ریال و نیم سکه با رشد 300 هزار ریالی، 13 میلیون و 830 هزار ریال به فروش رفت اما بهای هر ربع سکه با 50 هزار ریال افت، هفت میلیون و 170 هزار ریال بود.سکه گرمی از تغییرات قیمتی مصون ماند و بدون تغییر سه میلیون و 960 هزار ریال قیمت گذاری شد.

 

۹ میلیارد دلار در مه فرو رفت

چند روز از انتشار لیست دوم واردکنندگان، دریافت کننده ارز دولتی گذشته است، اما همچنان ۹ میلیارد دلار دیگر در ابهام قرار دارد. این در حالی است که با توجه به دستور رئیس جمهوری برای شفاف‌سازی در این مورد افکار عمومی منتظر اعلام اسامی سایر دریافت کنندگان ارز رسمی هستند.در حالی پرداخت ارز دولتی به تمامی واردات بدون انجام اولویت‌بندی موجب ایجاد رانت در حوزه ارزی شد که در ادامه رئیس جمهوری خواستار انتشار اسامی تمامی دریافت کنندگان ارز دولتی در این دوره برای واردات شد. بر این اساس بانک مرکزی لیستی را منتشر کرد که در آن اسامی حدود ۱۵۰۰ واردکننده وجود داشت که در مجموع حدود ۲.۵ میلیارد یورو با ارز دولتی تامین شده بود. این لیست در حالی از اسامی مجموعه واردکنندگان خالی بود و غیبت واردکنندگان خودرو در آن به چشم می‌خورد که بانک مرکزی اعلام کرد اسامی دریافتی وزارت صنعت را منتشر کرده است. اما وزارت صنعت معتقد بود لیست را کامل در اختیار بانک مرکزی و با انتشار کامل آن موافق است.در ادامه نیز بانک مرکزی لیستی را منتشر کرد که فقط اسامی واردکنندگان خودرو در آن قرار داشت و در مجموع حدود ۱۲۲ میلیون یورو ارز دریافت کرده بودند. اما این لیست هم انتظارات را بر آورده نکرده و باز هم مجموع آنچه که اعلام شد به حدود سه میلیارد دلار می‌رسد و با ۱۲ میلیارد دلار پرداختی در دوره ا علام شده ۹ میلیارد دلار دیگر اختلاف دارد. لازم به یادآوری است که ابهامات بازار ارز و سکه و خبرهایی پیرامون رانت و فساد در برخی موارد در این بازار موجب شد تا اخیرا مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار ارائه گزارشی شفاف در این باره شوند.

 

مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوستن ایران به «آ سِ‌آن» را تایید کرد

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس شورای اسلامی برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان «آ سِ‌آن» را تایید کردند.مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی و با حضور اعضاء تشکیل جلسه داد.در این جلسه لایحه پیوستن دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ سِ آن»، مصوب مجلس شورای اسلامی که پس از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجدد مجلس به منظور تعیین تکلیف نهایی به مجمع ارجاع شده بود مورد بحث و بررسی قرارگرفت و در نهایت با رای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس شورای اسلامی تایید شد.همچنین طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ایِ سال ۱۳۹۶، که از سوی شورای نگهبان مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی شناخته شده بود پس از طرح و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجمع ارجاع گردید.

 

بد افزار بانکداری تلفن همراه شناسایی شد        

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی رخداد های رایانه ای اعلام کرد: محققان در هفته های اخیر یک تروجان بانکداری جدید کشف کردند که نسخه‌های 7 و 8 «اندروید» در تلفن همراه را هدف قرار می‌دهد. «اسب تروجان یا تروجان» یک برنامه نفوذی از نوع بدافزار است که به سیستم عامل، دسترسی سطح بالا پیدا کرده در حالیکه به نظر می‌آید یک کار مناسب را در حال انجام دادن است و یک داده ناخواسته روی سیستم نصب می‌کند که اغلب دارای یک در پشتی برای دسترسی غیرمجاز به کامپیوتر مقصد است.در همین پیوند و بر اساس گزارش روز شنبه مرکز ماهر، محققان یک تروجان بانکداری جدید کشف کردند که نسخه‌های 7 و 8 اندروید را هدف قرار می‌ دهد و از کارگزار فرمان و کنترل (C & C) مشابه با ‫تروجان‌های لوکی بات (LokiBot) و ترات (Threat) استفاده می‌کند. مرکز ماهر تاکید دارد: بدافزار جدید علاوه ‌بر ویژگی‌های عمومی تروجان‌های اندرویدی، دارای قابلیت‌های تماس با شماره تلفن داده ‌شده، دریافت فهرست اطلاعات تماس، تماس‌های انتقال‌یافته، کپی تمام پیامک‌ها، وارد‌کردن ضربات کلید، رمزگذاری فایل‌ها در ذخیره‌سازی خارجی، حذف همه‌ مخاطبان، ارسال پیامک به تمام مخاطبان، تغییر برنامه‌ پیش‌فرض پیامک، تماس با یک شماره کد دستوری ‌(USSD) حذف تمام پیامک‌ها و ارسال پیامک است.

 

محدوده زمانی و مکانی خاموشی نوبتی برق تهران اعلام شد

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برنامه زمانبندی احتمالی برای اعمال مدیریت اضطراری بار در منطقه های مختلف پایتخت را منتشر کرد که در صورت صرفه جویی مشترکان ممکن است خاموشی ها رخ ندهد. شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ چهار بازه زمانی را برای اعمال خاموشی احتمالی در مناطق مختلف تهران اعلام کرد که شامل ساعت 11 تا 13، 13 تا 15، 15 تا 17 و 17 تا 18 است. شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از مشترکان خواست با 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق بویژه در ساعات اوج مصرف از 12 تا 17 و 20 تا 23 (مانند انتقال مصارف غیر ضروری به دیگر ساعت ها)، به تامین پایدار برق کمک کنند. صرفه‌جویی در روزهای سیزدهم و چهاردهم تیرماه موجب شد پیک (اوج) مصرف از کانال هشداردهنده 56 هزار مگاوات خارج شود و خاموشی در نقاط مختلف کشور کاهش یابد.طبق اعلام وزارت نیرو، اواسط هفته گذشته اوج مصرف برق رکورد بی‌سابقه‌ 56 هزار و 532 مگاوات را به ثبت رساند.

 

سازمان هواپیمایی در مورد شایعه فرود هواپیمای آمریکایی در مهرآباد پاسخ داد

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام کرد: هواپیمای فرود آمده که یک بوئینگ ۷۳۷ است در اختیار گروهی از تاجران هندی است که در حال حاضر به منظور اهداف تجاری و اقتصادی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.به گفته وی هرچند این هواپیما رجیستر ایالات متحده را دارد، اما در حال حاضر در اختیار هندی‌هاست و فرود آن در مهرآباد نیز به تاجران این کشور مربوط می‌شود.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره چرایی استفاده از فرودگاه مهرآباد برای پروازهای بین‌المللی نیز گفت: این فرودگاه که در گذشته نیز برای سال‌های طولانی برای پروازهای بین‌المللی استفاده می‌شده امروز نیز امکان خدمت‌رسانی به پروازهای بین‌المللی را دارد و تنها با توجه به سیاست‌های داخلی که انجام پروازهای بین‌المللی را به فرودگاه امام خمینی (ره) محول کرده، در حال حاضر ایرلاین‌ها برای پرواز خارجی‌شان در این فرودگاه فعالیت نمی‌کند. با توجه به تحریم‌ها و اختلاف‌نظرهای سیاسی میان ایران و آمریکا هواپیماهای آمریکایی در فرودگاه‌های ایران رفت و آمد رسمی ندارند و از این‌رو فرودگاه این هواپیما باعث به وجود آمدن شایعاتی شده بود.از چند سال قبل و با ‌آغاز به کار فرودگاه امام خمینی (ره) پروازهای بین‌المللی به طور کامل از فرودگاه مهرآباد حذف شدند و حدود ۵۰ ایرلاین داخلی و خارجی پروازهای بین‌المللی‌شان را از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌دهند.

 

توئیتر ۷۰ میلیون حساب کاربری را تعلیق کرد

توئیتر طی دو ماه گذشته بالغ بر ۷۰ میلیون حساب کاربری مشکوک را به حالت تعلیق درآورده است.توئیتر که یکی از پلت‌فرم‌های بزرگ شبکه اجتماعی در جهان را داراست، در گزارشی اعلام کرده است که در دو ماه گذشته یعنی ماه مه و ژوئن سال جاری ۲۰۱۸ میلادی، ۷۰ میلیون اکانت و حساب کاربری مشکوک و مورددار را که خلاف قوانین و مقررات این شبکه اجتماعی عمل کردند، مسدود کرده و به حالت تعلیق درآورده است.واشنگتن پست به تازگی خبر داده که توئیتر در دو ماه گذشته تقریبا هر روز بالغ بر ۱ میلیون حساب کاربری در جهان را مسدود کرده است که در مجموع به عدد ۷۰ میلیون اکانت مسدودشده رسیده است.این آمار در مقایسه با ماه اکتبر سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی تقریبا دو برابر شده است و به وضوح نشان می‌دهد که توئیتر به شدت در برابر محتوای غیراخلاقی، تروریستی و خشونت آمیز و همچنین هرگونه پیامی که محتوای مداخله‌گرانه و افراطی داشته باشد، واکنش نشان می‌دهد.

 

بانک آمریکایی از نفت 120 دلاری هشدار داد

بانک امریکا مریل لینچ اعلام کرد اگر آمریکا موفق شود صادرات نفت ایران را حذف کند، قیمت هر بشکه نفت ممکن است به ۱۲۰ دلار یا بیشتر صعود کند.این بانک آمریکایی اعلام کرد دولت آمریکا خواستار توقف کامل خرید نفت ایران تا نوامبر است و اگر چنین اتفاقی میسر شود، با توجه به وضعیت عرضه جهان، نفت ممکن است به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه صعود کند.فرانسیسکو بلانش، مدیر تحقیقات کالاهای جهانی بانک امریکا مریل لینچ نوشت: از نظر ما مدیریت حذف کامل صادرات ایران بسیار دشوار خواهد بود و به افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه منتهی می شود. در حال حاضر ابهام پیرامون سیاست آمریکا، صادرات کمتر و افزایش نفت ایران در ذخایر شناور را بدنبال داشته است.بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، تحلیلگران نسبت به اینکه آمریکا حتی بتواند نیمی از حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز صادرات ایران را از بازار دور نگه دارد بدبین هستند اما دیدگاه برخی از آنها از زمان آغاز رایزنی مقامات آمریکایی برای توقف خرید نفت ایران از سوی کشورهای دیگر، اندکی تغییر کرده است.

 

درگاه‌های قمار و شرط‌بندی مسدود شد

بیش از ۱۱۰۰ درگاه پذیرنده اینترنتی متخلف از ابتدای سال جاری در شبکه پرداخت الکترونیک کشور غیرفعال شد.پس از هماهنگی‌های بعمل آمده میان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با امنیت و سلامت فضای مجازی، این امکان فراهم شد تا فرایند شناسایی و مسدودسازی درگاه‌های متخلف در شبکه پرداخت الکترونیک کشور با سرعت بیشتری از سوی شاپرک و شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت الکترونیک دنبال شود و در نتیجه مسدودسازی این درگاه‌ها تسریع شد.به این ترتیب با استفاده از روش‌های جدید، درگاه‌های مشکوک به انجام تراکنش‌های غیرقانونی، شناسایی و پس از اعلام به شرکت‌های ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و حصول اطمینان از تخلف این درگاه‌ها نسبت به انسداد کامل و دائم آن‌ها اقدام شد.طبق اعلام شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، بر این اساس ۱۱۲۰ درگاه متخلف که متعلق به حدود ۵۵۰ پذیرنده بود پس از انجام هماهنگی‌های لازم، شناسایی و غیرفعال شدند. اطلاعات این درگاه‌ها و پذیرندگان نیز پس از انسداد کامل در اختیار مراجع قانونی از جمله دادستانی کشور، پلیس فتا و بانک‌مرکزی قرار داده شد.بررسی آماری درگاه‌های مسدود شده نشان‌می‌دهد بیشتر این درگاه‌ها برای انجام اعمال خلاف قانونی مانند قمار و شرط‌بندی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 

کره جنوبی ادعای عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران را رد کرد

کره جنوبی ادعای عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) از سوی این کشور را رد کرد.سفارت کره جنوبی در تهران امروز (شنبه) در توییتی اعلام کرد، ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئیه (تیر - مرداد) از سوی این کشور را رد کرد.پیشتر خبرگزاری رویتر ادعا کرده بود که کره جنوبی برای نخستین بار در شش سال اخیر، نفت و میعانات ایران را در ماه میلادی جاری بارگیری نخواهد کرد.

 

تهدید نفتی ایران در تنگه هرمز،پیش بینی نفتی را به مرز 250 دلار رساند

ایران تهدید کرده است در صورتی که صادرات نفت این کشور متوقف شود تنگه هرمز را خواهد بست.این تنگه محل عبور روزانه میلیون بشکه نفت است و یک سوم تا یک چهارم کل نفت مورد نیاز جهان از این تنگه عبور می‌کند.بخش قابل توجهی از صادرات نفت کشورهایی چون عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از تنگه هرمز عبور کرده و تمام گاز طبیعی مایع شده LNG قطر نیز از این تنگه به بازار جهانی صادر می‌شود. ولادیمیر روژان کفسکی کارشناسان سرمایه‌گذاری مؤسسه گلوبال اف‌ایکس معتقد است ظرفیت تنگه هرمز معادل عبور 14 نفتکش بزرگ یا به عبارتی 17 میلیون بشکه در روز است که این رقم کمی کمتر از نیمی از صادرات نفت از سوی تولیدکنندگان به بازار جهانی است. اگر صادرات نفت از طریق این تنگه متوقف شود قانون توازن عرضه و تقاضا قیمت نفت را به 160 دلار در هر بشکه خواهد رساند.وی افزود: اگر تنگه هرمز حتی برای یک یا دو ماه بسته شود کارگزاران نفتی دچار وحشت شده و تمام نفت موجود در بازار را خواهند خرید و در این صورت قیمت نفت به 250 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. روز پنج‌شنبه فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: تنگه هرمز یا برای همه است و یا برای هیچکس نخواهد بود.

 

برق تحریم نفتی ایران،بنزین آمریکا را هم گرفت

تحلیلگر رویترز نوشت: آمریکا نمی‌تواند هم ایران را تحریم کند و هم قیمت بنزین را در این کشور متعادل نگه دارد.تحریم ایران روی قیمت بنزین آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.این تحلیلگر با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی فشاری را به این کشور وارد کرده و قیمت بنزین را بالا برده، نوشت: در صورتی که صادرات نفت ایران به صفر برسد قطعا قیمت‌ها بالا خواهد رفت. در حال حاضر ایران روزانه 2.8 میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر می‌کند و در صورتی که صادرات نفت ایران محدود یا صفر باشد جبران آن از سوی کشورهای دیگر بسیار سخت به نظر می‌رسد. بنابراین هر گونه افزایش قیمتی را در نفت خام و فراورده‌های آن از جمله بنزین می‌شود انتظار داشت.پیشتر کارشناسان گفته بودند تحریم‌های نفت می‌تواند قیمت را سه رقمی کند و از 100 دلار در هر بشکه فراتر رود.

 

بدهی وزارت نیرو به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید

عضو سندیکای برق گفت: میزان بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است و به دلیل عدم پرداخت بدهی، خاموشی‌های مکرر را شاهد هستیم. علی بخشی رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران امروز (شنبه 16تیر) در نشست خبری با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر صنعت برق، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز، بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه صنعت برق را به ورطه ورشکستگی کشانده است که به دلیل استراتزیک بودن این صنعت هر گونه خطا و نقصان می‌تواند آسیب‌های جدی به بار آورد.رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به اینکه از دو سال گذشته هشدار‌هایی در مورد خاموشی داده شده بود، تصریح کرد: با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت، خاموشی‌های اتفاق افتاده دور از ذهن نبود و پیش‌بینی می‌شود میزان خاموشی‌ها در سال‌های آینده نیز بیشتر شود. وی با اشاره به افزایش سالانه مصرف برق در کشور بیان کرد: با وجود افزایش ۷ درصدی تقاضای برق که معادل ۵ هزار مگاوات است، وزارت نیرو تنها برای ۲ هزار مگاوات سرمایه گذاری انجام می‌دهد که می‌توان خاموشی‌های زیادی را به وجود آورد.به گفته وی؛ از سال ۸۹ تاکنون ۳۰۰ قرارداد به ارزش ۴ تا ۵ میلیارد تومان با بخش دولتی متوقف شده است.نصرالله رهنما نایب رئیس دوم هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به کاهش عملکرد بخش خصوصی در تولید برق اظهار کرد: در یک سال گذشته واحد‌های تولید برق به دلیل کمبود سرمایه گذاری حدود ۷ هزار نفر از نیرو‌های خود را تعدیل کردند.نایب رئیس دوم هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به کاهش صادرات تجهیزات برق تصریح کرد: میزان صادرات تجهیزات برق از سال ۹۵ که حدود ۷۷۰ میلیون یورو بود به ۵۷۱ ملیون یورو رسیده است.رهنما در پایان گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۹۴ حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که با کاهش ۲۰ درصدی به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

 

اوج مصرف برق در مرز 50 هزار مگاوات ثبت شد

به‌ نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق به میزان 49 هزار و 999 مگاوات گزارش شد که این رقم نسبت به روزهای قبل و زمانی که مصرف به مرز هشدار رسیده بود، به‌دلیل تعطیلی آخر هفته و صرفه جویی مردم کاهش چشمگیر 6 هزار مگاواتی داشت.میزان مبادلات برق نیز در روز گذشته برابر با 499 مگاوات ثبت شد که سهم صادرات از این میزان 200 مگاوات و واردات برق نیز 299 مگاوات عنوان شده است.همچنین میزان مصرف برق صنایع در روز گذشته چهار هزار و 414 مگاوات بوده که در مقایسه با روز پنجشنبه هفته گذشته که میزان آن چهار هزار و 22 مگاوات ثبت شده، مصرف برق این بخش قدری افزایش داشته است.گفتنی است، پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به‌طور معمول در شش ماه نخست سال در ساعت‌های 12 تا 16 (پیک روزانه) و 19 تا 23 در شب (پیک شبانه) اتفاق می‌افتد.

 

تعرفه چین بر روی محصولات آمریکایی برای BMW هزینه بر شد

خودروسازی آلمانی لوکس BMW در روز جمعه اعلام کرد که قادر به "تقبل کامل" تعرفه 25 درصدی جدید چینی بر روی مدل های ساخته شده در ایالات متحده نیست و باید قیمت خودروهایی که در اسپارتنبرگ، واقع در کارولینای جنوبی تولید می شوند، افزایش یابد.BMW گفت که "در حال حاضر مشغول محاسبهٔ افزایش هزینه های ضروری مربوطه" برای مدل های ساخته شده در ایالات متحده آمریکا که به چین صادر می شوند هست و نتیجه را "در گام بعدی" اعلام می کند.شرکت BMW محصولات پرسودی چون XX5 و X6 SUV و مدل های کراس اوور را به چین صادر می کند. سال گذشته، این خودروسازی بیش از 100،000 خودرو از ایالات متحده به چین صادر کرده بود.چین، که همین چند روز پیش تعرفه های خودروهای وارداتی را کاهش داده بود، روز گذشته بر 545 محصول آمریکایی تعرفه وضع کرد، و در میان این محصولات خودروهای ساخته شده در ایالات متحده نیز قرار گرفته است.

 

تخصیص ارز دولتی زیر ذره بین ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رفت

نایب رییس مجلس شورای اسلامی از تشکیل تیمی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای بررسی چگونگی تخصیص ارز دولتی خبر داد.پزشکیان با بیان اینکه در نشست اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره تخصیص ارزهای 4 هزار و 200 تومانی بحث شد، ادامه داد: مقرر شده تیمی مجددا موضوع چگونگی تخصیص این ارز را بررسی کرده و به اعضای ستاد گزارش دهند که چرا این مشکلات ایجاد شده و برای پیشگیری از این مشکل چه راه حل هایی وجود دارد.وی تصریح کرد: یکی از اساسی ترین و ساده ترین مشکلاتی که اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره ارز 4 هزار و 200 تومانی بیان می کردند لزوم شناخت خریدار و فروشنده است، چراکه این افراد به راحتی در سامانه نیما معامله کرده و اقداماتی انجام می دادند و این سامانه نیز مرکز رانت شده بود.پزشکیان گفت: در شرایط کنونی دستورکار این جلسات شناخت وضعیت موجود و بررسی اتفاقات گذشته در زمان تحریم ها است، تا مشخص شود که چه عواملی سبب بروز این مفاسد شده است.

 

سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی متوقف شد

سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از چالش‌های سیستم مالیاتی مطرح بوده است، بگونه‌ای که برخی افراد کم سواد و بی اطلاع از مقررات با دریافت کارت‌های بازرگانی در ازای مبالغ ناچیزی آن را در اختیار افراد فرصت طلب قرار می‌دادند.این درحالی است که سودجویان با انجام فعالیت‌های اقتصادی به نام صاحب کارت، هزینه‌های مالیاتی هنگفتی به دارندگان این کارت‌ها تحمیل می‌کردند. به گفته رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت چهارمحال و بختیاری سال گذشته ۷۴ فقره کارت بازرگانی صادر و ۱۳۹ مورد تمدید شد که نسبت به سال ۹۵ در زمینه صدور ۱۲ درصد کاهش و در تمدید‌ها ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.همچنین تاکنون یکهزار و ۷۰۰ کارت بازرگانی در چهارمحال و بختیاری صادر شده است. رئیس اداره بازرگانی خارجی صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هرگونه سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی در این استان ناممکن شده است.

 

لايحه پالرمو روی میز تشخیص مصلحت رفت

به نقل از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، هيئت عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح امروز شنبه، با حضور اعضا و به رياست دكتر محسن رضايي تشكيل جلسه داد.در ادامه بررسي لايحه كنوانسيون موسوم به پالرمو، كه با حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي و رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند، گزارش كميسيون سياسي، دفاعي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص موادي از مغايرت لايحه با بندهايي از سياست هاي كلي امنيت ملي ارائه گرديد.پس از بحث و بررسی اعضای هیات عالی نظارت و سخنان نمایندگان دولت و مجلس مقرر گردید مغایرت های لایحه با سیاست های کلی امنیت ملی به شورای نگهبان اعلام گردد تا پس از رفع ابهامات و اعمال اصلاحات لازم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این هیات نظر نهایی خود را در باره عدم مغایرت و نیز انطباق مصوبه با سیاست های کلی اعلام نماید.

 

بهار،کشف ۴۰۰ مورد قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار را به ثبت رساند

علی مویدی خرم آبادی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سه ماه گذشته ۴۰۰ پرونده قاچاق ارز کشف شده است، اظهار کرد: ارزش آن‌ها ۲۵۰ میلیون دلار بود که ۲ میلیون دلار از آن‌ها به دست آمده است.وی گفت: از این ۴۰۰ مورد، ۱۰ تا ۱۵ پرونده مهم است که به طور اختصاصی از سوی وزارت اطلاعات و ناجا در حال پیگیری است و با عاملان آن برخورد خواهد شد.رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تخلفات صورت گرفته از سوی برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در جریان واردات با ارز دولتی طی سه ماه اخیر اشاره کرد و برای نمونه گفت: به وزیر مربوطه گفته ایم که چرا دستگاه تابعه آن وزارتخانه که از معافیت تعرفه‌ای برخوردار است، در سه ماه اخیر در کنار واردات وسایل پزشکی، تلویزیون وارد کرده است؛ البته واردات خودرو از سوی این دستگاه را تایید نمی‌کنیم.وی گفت: پرونده این تخلف مفتوح است و پرونده افراد متخلف در حال رسیدگی است.مویدی خرم آبادی با بیان اینکه قاچاق سیگار به حداقل رسیده است، اظهار کرد: در این زمینه حتی به صادرات هم دست یافته ایم، چون برند‌های معروف برای تولید، در داخل کشور سرمایه گذاری کرده اند.او با بیان اینکه قاچاق دام، محدود است، گفت: با قاچاق آرد و گندم نیز به صورت جدی مقابله می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha