پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: یکی از مشکلات راه افتادن بازار سیاه آن هم در این شرایط تحریم با کالاهای مورد نیاز مردم است که کاملا خلاف دستورت اسلام است که برخی لاقید این مشکلات را برای جامعه ما رقم می زنند و فقط به فکر سود خود بوده و دلی برای جامعه اسلام و مسلمانان نمی سوزانند.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: یکی از معارف اسلام و مطالب مهمی که در قرآن و روایات بر آن تاکید شده مسائل اقتصادی است .

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: اسلام تنها دین آخرت نیست بلکه دنیا را زمینه ساز آخرت می داند ویکی از مسائل مربوط به دنیا که از مهمترین آن ها به شمار می آید بحث اقتصاد است.

وی تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید: والارض وضعها للأنام فیها فاکهۀ والنخل ذات الاکمام ..... (الرحمن؛ 10 و 11 ) زمین را به عنوان منبعی برای رفع احتیاج تمامی بشر معرفی کرده در زمن در مقابل وظیفه ای نیز برای بشر در مقابل زمین قرار داده و می فرماید : هو أنشأکم من الارض واستعمرکم فیها ... 61/ هود وظیفه ای که قرآن برای بشر در برابر نعمت زمین بیان داشته هم جنبه اقتصادی دارد و جنبه زیست محیطی چرا که می فرماید شما را برای آبادانی زمین قرار داده است و آبادانی زمین با حفظ خود زمین و کار در آن است که موجب رشد آن و ثروت های موجود درآ ن است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان افزود: در هر صورت مفاهیمی چون تلاش، کار، تولید و.... که شاخصه های اقتصاد هستند در آیات و روایات با تعبیرات مختلفی ذکر شده است.

حجت الاسلام شریفی خواه عنوان داشت: نتیجه آن که اسلام اقتصاد را یکی از ارکان سلامت و دوام اجتماع و فرد می داند که اگر مختل شود بسیاری از امور مادی و معنوی افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد لذا در قرآن وروایات افرادی که اقتصاد جامعه را متزلزل و نا امن می کنند مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته اند که به چند نمونه اشاره می شود:

این استاد حوزوی به برخی از این موارد اشاره کرد و افزود: مواردی که به عنوان آسیب های اقتصادی می تواند اقتصاد را ناامن و مردم جامعه را دچار نگرانی و تزلزل کند عبارتند از :

 

  1. کم فروشی در این زمینه  در قرآن کریم یک سوره به نام کم فروشان وجود دارد به نام " مطففین" کم فروشان " الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون و اذا کالوهم او وزنوهم یخسرون "3و 4/ مطففین  منظور آنانی هستند که وقتی کالایی را می خواهند بگیرند کامل و تمام می گیرند ولی وقتی می خواهند کالایی را به مردم بدهند از آن کم می گزارند که این همان کم فروشی است که مال مردم و دسترنج افراد جامعه را در جیب عده ای سود جو قرار می دهد که متأسفانه یکی از رایج ترین مشکل اقتصادی امروز ما همین است که قرآن به این افراد نهیب می زند که آیا این هادر این فکر که برای روز بزرگی یعنی قیامت برانگیخته شده باید جواب پس بدهند نیستند.
  2. به راه انداختن بازار سیاه و گرفتن سود نامعقول:

 خادم امام صادق علیه السلام به دستور حضرت برای امر تجارت با یک سرمایه به مصر رفت و چون دید جنسی که خریده در مصر کم یاب است آن را با صدرصد سود فروخت و به مدینه برگشت اما امام علیه السلام آن سود را قبول نکرد و این کار او در بازار مسلمانان را تقبیح کردند.

در جامعه ما نیز یکی از مشکلات راه افتادن بازار سیاه آن هم در این شرایط تحریم با کالاهای مورد نیاز مردم است که کاملا خلاف دستورت اسلام است که برخی لاقید این مشکلات را برای جامعه ما رقم می زنند و فقط به فکر سود خود بوده و دلی برای جامعه اسلام و مسلمانان نمی سوزانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha