چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سلطانی

حوزه/ حجت‌الاسلام سلطانی با بیان اینکه دشمن به دنبال الگوسازی از سبک زندگی غربی برای دختران ایرانی است، گفت: راه‌اندازی شبکه «مادران فردا» راه‌حل برون‌رفت از مشکلات موجود است.

حجت‌الاسلام محمد سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر به جایگاه مقام دختر در آیات و روایات پرداخت و اظهار داشت:  در فرهنگ اسلامی دختر از جایگاه بزرگی برخوردار است، در روایات تعبیرات مختلفی از دختران به‌کاررفته است که به‌عنوان نمونه از دختر به ریحانه تعبیر شده است؛ زمانی حضرت زهرا (س) به دنیا آمدند، بعضی‌ها رسول اکرم (ص) را مورد سرزنش و تمسخر قرار دادند که ایشان در مقابل در رابطه با وجود حضرت زهرا (س) فرمودند: «ریحانه اشم‌ها و رزق‌ها علی الله» ریحانه‌ای است که او را می‌بویم و رزق او با خدا است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کرمان تصریح کرد: تعبیر دیگری که وجود دارد «قواریر» به معنی بلور  است، در برخی روایات، دختر را به حسنه یاد کرده‌اند، نیکی که از آن پرسش نمی‌شود و در مقابل پسر را نعمت برشمردند که از نعمت پرسش می‌شود؛ این نشان از توجه اسلام به ویژگی‌های روحی دختر است که باید با او با ملاطفت و نرمی برخورد شود.

وی به دیگر روایات در رابطه با دختران اشاره کرد و گفت: در روایتی دیگر از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «نعم الولد البنات» چه خوب بچه‌هایی هستند دختران و حضرت در ادامه بر مهربانی به دختران تأکید می‌کند و در رابطه با دختران می‌گوید: «ملطفات مجهزات مؤنسات...» دختران با متانت و مهربانی آماده برای کمک کردن و یار و غمخوار اعضای خانواده هستند؛ همچنین روایت دیگری نقل‌شده است که خدا نسبت به دختران مهربان‌تر است تا پسران.

حجت‌الاسلام سلطانی افزود: در حدیث  دیگر بیان‌شده است «هرکس وارد بازار شود و هدیه‌ای بخرد و آن را برای خانواده‌اش ببرد، مانند کسی است که گره‌ای از نیازمندی با صدقه بازکرده است» و در آخر متذکر می‌شود «ولیبدا بالنثاء قبل الذکور» باید به دختران قبل از پسران هدیه را بدهد.

وی رفتار پیامبر اسلام (ص) با دخترانشان را نیز نشان‌گر اهمیت جایگاه دختران در دین اسلام دانست و گفت: رفتار پیامبر اکرم (ص) با حضرت زهرا(س) و دیگر دخترانشان همانند گفتارشان نمایانگر جایگاه و اهمیت دختران در دین اسلام است؛ در تاریخ ذکرشده است که رسول اکرم (ص) هنگامی‌که قصد سفر می‌کردند، حضرت زهرا (س) آخرین نفری بود که حضرت به نزد ایشان می‌رفتند و با او خداحافظی می‌کردند، هنگام بازگشت از سفر نیز اولین نفری که به دیدارش می‌رفتند حضرت زهرا (س) بود؛ همچنین صحبت‌های پیامبر(ص) با امیرالمؤمنین (ع) در هنگام ازدواج ایشان با حضرت زهرا(س) در رابطه با دخترانشان و توصیه‌هایی که به امام علی (ع) کرده‌اند همگی نشان از توجه ویژه پیامبر نسبت به دخترشان دارد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کرمان افزود: همه این مسائل در فضایی بود که پیش‌ازاین دخترانشان را زنده‌به‌گور می‌کردند، بدترین خبری که برای یک پدر در قبایل می‌دادند تولد دخترانشان بود؛ در این فضا که دختر نوعی ننگ به شمار می‌آمد پیامبر (ص) در رفتار و گفتار با دخترانشان این‌گونه عمل می‌کردند.

وی به اهمیت دادن قرآن نسبت به زنان و دختران اشاره کرد و بیان داشت: از طرف دیگر خداوند در سوره تکبیر  که هفتمین سوره نازل‌شده است یکی از مسائلی  که بر آن تأکید می‌کند احقاق حق دختران زنده‌به‌گور شده است که می‌گوید بعد از برپا شدن صحنه قیامت در رابطه با این دختران زنده‌به‌گور شده سؤال می‌شود «بای ذنب قتلت»؛ این نشان می‌دهد که قرآن دختران را دارای حق‌وحقوق می‌داند، اگر زمان نزول قرآن را بنگریم متوجه خواهیم شد که در آن زمان در هیچ کجا بحث حقوق مطرح نبود، چه برسد به حقوق دختران وزنان.

حجت‌الاسلام سلطانی افزود: سوره نسا که برای بانوان نازل‌شده است و محتوای آن نشان‌گر حمایت بیش از بیش خداوند که از بانوان است؛ در آیه سی‌وپنج سوره احزاب خداوند کمالات مساوی میان مرد و زن جامعه ایمانی را این‌گونه بیان کرده است «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعِینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمِینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکرِینَ اللَّهَ کثِیراً وَ الذَّاکراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً»، زمانی ارزش این آیه روشن می‌شود که به تبعیضاتی که عرب و عجم میان زن و مرد قائل بودند بنگریم و تاریخ دل‌خراش زن را مطالعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که مقدم بر بحث از کمال زن، مبحث تربیت دختران است؛ زمانی زنان جامعه ایمانی می‌توانند به چنین کمالاتی برسند که در زمان دخترانگی‌شان از تربیت خوبی برخوردار بوده باشند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه صالحیه کرمان به وضعیت تربیت دختران در جامعه امروز اشاره کرد و بیان داشت: آیا دختران امروز جامعه ما آن‌طور که باید مورد تربیت صحیح اسلامی قرار می‌گیرند؟ ما برای دختران جامعه‌مان چه برنامه‌ریزی انجام داده‌ایم؟ برای آسیب‌های اجتماعی مانند دختران فراری، اعتیاد، روابط قبل از ازدواج، مشکلات موجود در فضای مجازی و... که امروزه در قشر دختران شاهد هستیم چه راه‌حلی پیداکرده‌ایم؟ این‌ها سؤالاتی است که باید از خودمان بپرسیم. حتی اگر یک دختر گرفتار این مشکلات شود خیلی بد است.

وی دختران امروز جامعه را مادران فردا برشمرد و تأکید کرد: دختران امروز، مادران فردای جامعه ما هستند. آیا ما توانسته‌ایم دخترانمان را به‌گونه‌ای تربیت کنیم تا الگویی مناسب برای دختران غربی ارائه دهیم؟ امروزه دختران غربی برای ما الگو شده‌اند که جز بی‌بندوباری و بی‌عفتی چیزی ندارند؛ دشمن قطعاً به دنبال اجرای نسخه اندلس برای ما است.

حجت‌الاسلام سلطانی فعالیت‌های مردمی در این زمینه را ضروری برشمرد و تصریح کرد: تا وقتی‌که مردم به صحنه نیایند مشکلی حل نمی‌شود؛ اگر مردم را بر محور مساجد جمع کنیم و برای یک کار وسیع در سطح جامعه سازمان‌دهی کنیم می‌توانیم نتیجه خوبی به دست آوریم.

وی راه‌اندازی شبکه مادران فردا را راه‌حلی برون‌رفت از مشکلات موجود خواند و گفت: باید با کمک مردم و نهادهایی همچون آموزش‌وپرورش و بسیج و با استفاده از توان مردمی شبکه مادران فردا راه‌اندازی شود و در طی آن به تولید محتوا در فضای مجازی و سطح جامعه با انتشار کتب و محصولات فرهنگی و آموزشی مناسب سن و نیاز دختران  بپردازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha