جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اختتامیه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم استان کرمان

حوزه/ حجت الاسلام تدینی در اختتامیه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم استان کرمان، ضمن تاکید بر نیاز قرآنی جامعه گفت: در زمینه آموزش، تلاوت، تدبر و عمل به قرآن در سطح جامعه ضعیف عمل کرده‎ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام اسماعیل تدینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در اختتامیه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم کرمان، در رابطه با فعالیتهای قرآنی سازمان اوقاف گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به سهم خود در مسایل قرآنی و در جهت ترویج فرهنگ قرآنی فعالیتهای متنوعی داشته، البته روشن است که این تلاشها کافی نیست و نیاز جامعه بیش از این است. افق قرآنی جامعه بنا بر فرموده مقام معظم رهبری در تربیت ده تا پانزده میلیون حافظ است. به تعبیری دیگر باید به نقطهای برسیم که در هر خانوادهای یک نفر درگیر مسایل قرآنی باشد اما متاسفانه ما هنوز نتوانستهایم حق قرآن را در جامعه ادا کنیم.

وی افزود: یکی از وظایف قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بحث چاپ قرآن کریم است که در این زمینه سازمان اوقاف بزرگترین چاپ خانه قرآن، یعنی چاپ خانه اسوه که یک موقوفه است را در اختیار دارد و به طور بیست و‌چهار ساعت به چاپ قرآن میپردازد.

حجت الاسلام تدینی ادامه داد: در بخش دانشکدههای علوم قرآنی، ما نزدیک شانزده دانشکده داریم و بیش از شش هزار دانشجو در این دانشکدهها در رشتههای مختلف علوم قرآنی در حال تحصیلند. در بخش مسابقات قرآنی هرساله در سطح استانی، کشوری و بین المللی مسابقات قرآنی مختلفی برگزار میکنیم که امسال از ۸۴ کشور در مسابقات بین المللی قرآن کریم شرکت کردند. از دیگر برنامههای سازمان اوقاف حمایت از محافل انس با قرآن، موضوع مقوفات قرآنی و طرح تربیت حافظان است.

وی در رابطه با طرح تربیت حافظان قرآن کریم تصریح کرد: در این طرح طبق فرموده مقام معظم رهبری به دنبال تربیت حافظان قرآن کریم هستیم که تا کنون اداره کل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور متعهد به تربیت یک میلیون حافظ در سراسر کشور شده که امسال برای تربیت سیزده هزار حافظ برنامهریزی شده است.

وی افزود: باید از خود سوال کنیم که چرا جامعه به اینجا رسیده است؟ باید سمت و‌ سویی ‌حرکت کنیم که موسسات دینی حرف اول در جامعه را بزنند. ما در آموزش قرآن مشکل داریم. آموزش قدم اول در مباحث قرآنی است. گام دوم بحث تلاوت قرآن است. متاسفانه در این زمینه هم خوب کار نکردیم. روزانه چقدر با قرآن انس داریم؟ باید تلاوت قرآن در خانهها و ‌ادارات معمول شود.

حجت الاسلام تدینی گام شوم در ترویج فرهنگ قرآنی را تدبر در قرآن برشمرد و بیان کرد: گام سوم تدبر در قرآن است. چقدر در تفسیر و ‌در مفاهیم قرآنی کار کردهایم؟ در این بخش هم ضعیف بودهایم. در آخر نتیجه همه این‌ها در عمل به قرآن است.

وی در رابطه با عمل به قرآن گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری مشکلات مسلمانان در جهان به خاطر فاصله گرفتن از قرآن است. انس با قرآن موجب تربیت صحیح جامعه مسلمین می‌شود. جدایی مسلمین از قرآن کار را به واقعه کربلا می‌رساند. حکمت قرآن خواند سر مبارک امام حسین(ع) چه بود؟ حکمت در این بود که چون جامعه مسلمین از قرآن فاصله گرفتند دست به چنین کاری زدند که قرآن مجسم امام حسین(ع) را شهید کردند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha