سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دانش آموختگان

نشست «آشنایی با تربیتِ معلم در دانشگاه فرهنگیان؛ برنامه ریزی درسی، تجربه زیسته، شاخص ها و معیارهای پرورش معلم» با حضور دانش آموختگان دانشگاه جامعه المصطفی و نمایندگانی از معاونت های دانشگاه فرهنگیان در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست «آشنایی با تربیتِ معلم در دانشگاه فرهنگیان؛ برنامه ریزی درسی، تجربه زیسته، شاخص ها و معیارهای پرورش معلم» با حضور دانش آموختگان دانشگاه جامعه المصطفی و نمایندگانی از معاونت های دانشگاه فرهنگیان در  ساختمان مرکزی این دانشگاه در تهران  برگزار شد.

در این نشست، پس از معرفی پیشینه و فرآیند های تربیتِ معلم در دانشگاه فرهنگیان، ساختار، آئین نامه ها، نظارت و ارزیابی و  روند فعالیت های معاونت های مختلف دانشگاه در دو بخش از سوی معاونان تشریح شد و در ادامه به پرسش های حاضرین پاسخ داده شد.

اشاره به سیستم جامع جذب و پیگیری مسائل اساتید و تشریح فرآیند های جذب، اصلاح، ترمیم و ارتقاء اعضای هیات علمی و پایش مستمر آنان، شرایط اختصاصی و عمومی برای جذب اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، برنامه ریزی درسی و تعریف شاخص های کسب شایستگی های معلمی، فعالیت های آموزشی دانشگاه، شیوه های گذراندن کارورزی، اهمیت همراهی آموزشی و پژوهشی به منظور ارتقاء آموزشی دانشگاه و تاکید بر ارتباط دانش آموختگان با اساتید در حین اشتغال به کار معلمی از نکاتی بود که از سوی نمایندگان معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و هیات جذب دانشگاه بیان شد.

همچنین در این نشست، دکتر خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به تاریخچه تربیت معلم در ایران و پیشتازی جهان اسلام در تولید و صدور علم گفت: ایران در قبل از اسلام و میلاد مسیح نیز مدرسه ومکتبخانه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به یکصد سالگی تربیت معلم در ایران، خاطر نشان کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلمانی در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و در همین راستا نیاز است که معلمان آموزش هایی ویژه داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت کارورزی بر اهتمام دانشگاه در مطالعه دانش بین المللی تربیت معلم و اقتباس بر اساس مطلوب نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد.

دکتر خنیفر در ادامه بر اولویت آموزش 4 ساله و حضور شبانه روزی دانشجو معلمان در مراکز تربیت معلم، تاکید کرد.

وی با اشاره به نمره مطلوب دانشجو معلمان در رتبه بندی جهانی معلمان خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان امسال 9500 نو معلم جدید را تحویل آموزش و پرورش خواهد داد، که علاوه بر گذراندن دروس تخصصی با دانش موضوعی تربیتی از جمله مفاهیم، اصول معلمی، فنون تدریس، برنامه ریزی، ارزشیابی درسی و ... آشنا هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان این که در دانشگاه فرهنگیان به دنبال کسب صلاحیت حرفه ای معلمی هستیم، اظهار کرد: نظام آموزشی کشور باید نظامی شایسته و بایسته و بر اساس دانش روز حرکت کند.

وی با اشاره به دوران طلایی اسلام و شرق در تولید  و صدور علم، بر لزوم اهتمام در کسب و تولید دانش تاکید کرد.

لزوم تربیت معلم در تراز انقلاب و نظام اسلامی

حجت الاسلام دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در نشست آشنایی با نظام تربیت معلم با اشاره به ماموریت و رسالت مهم تربیت معلم برای جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه فرهنگیان، گفت: تلقی ما از سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و سند مهم تحول بنیادین آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه به عنوان مهمترین اسناد بالادستی این دانشگاه، این است که دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش جنبه حاکمیتی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در تربیت معلم توانسته ایم به مطلوب نظام اسلامی دست یابیم یا خیر؟ تصریح کرد: در عین کسب توفیقات فراوان در تربیت معلم، به دلیل رسوبات فکری لیبرالی و سکولاریستی موجود در عرصه تعلیم و تربیت که بخشی مربوط به قبل از انقلاب و بخشی مربوط به دانش آموختگان آموزش دیده و تربیت شده آموزه های غربی است، هنوز با آنچه مطلوب نظام اسلامی و انتظار از تربیت معلم طراز است فاصله داریم.

حجت الاسلام دادگر با بیان اینکه زمینه سازی در تربیت معلم برای رشد و تعالی شخصیت دانشجومعلمان در ساحت های شش گانه تربیتی ؛ دینی و معنوی و اخلاقی و عبادی، سیاسی و اجتماعی از سوی نظام تعلیم و تربیت اسلامی و دانشگاه فرهنگیان جهت دست یابی به معلم طراز نظام اسلامی مورد انتظار است، خاطر نشان کرد: یکی از وظایف مهم دانشگاه در تربیت معلم، ایجاد محیط مناسب شبانه روزی درخوابگاها و سراهای دانشجویی برای زندگی جمعی، ایجاد فرصت برای یادگیری، تبادل تجربه و رشد شخصیت اجتماعی و انسانی و اسلامی افراد است.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت رشد ابعاد بصیرتی و انقلابی دانشجو معلمان در مقابله با نفوذ و توطئه های دشمنان نظام و اسلام بعنوان یکی از مباحث مهم ذیل ساحت اجتماعی و سیاسی، ایجاد زمینه و فرصت برای پرداختن به مناسک دینی و مذهبی و شعائر ارزشی را فرصتی برای رشد و ارتقاء معنوی، نظم و مسئولیت پذیری و از مهمترین مولفه های ساحت اعتقادی و عبادی و اخلاقی دانست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، وجود فرهنگ های مختلف در محیط شبانه روزی و سراهای دانشجویی را بستری برای تبادل و مشارکت فرهنگی دانشجو معلمان و آشنایی با فرهنگ های مختلف دانست  و افزود: در این ظرفیت ها و فرصت ها باید شرایط آگاهانه و اختیاری یادگیری، رشد معنوی و فرهنگی، هم افزایی ، تعالی فکری و استحکام  ارتباط دانشجو معلمان با خدا و اخلاق و معنویت فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر این بسترها و فرصت ها در اختیار برنامه های رشد دهنده و تعالی بخش برای دانشجو معلمان قرار گیرد قطعا در تربیت معلم به توفیقات بیشتر و مطلوب نظام اسلامی دست خواهیم یافت.

حجت الاسلام دادگر، اساس کار در تعلیم و تربیت را مدرسه و معلم برشمرد و گفت: تربیت و رشد و دست یابی به هویت درست و شایسته در مدارس شکل می گیرد و معلم است که ما را در تربیت نسل مفید به مطلوب نزدیک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت بنا است معلم تراز انقلاب و نظام اسلامی تربیت شود، اظهار کرد: برای این مهم لازم است که اسناد بالادستی تدوین شده در دانشگاه و آموزش و پرورش همواره مورد توجه مسئولان و متولیان امر تعلیم و تربیت باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر دلالت تمام بر ضرورت وجود چنین دانشگاهایی برای تربیت معلم، بر اهمیت توجه به دوره های کارورزی و ایجاد مدارس وابسته به تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.

وی همچنین ضرورت آشنایی با سرعت تغییرات و تحولات جهانی و استفاده از ابزارها و دانش های روزآمد و با جاذبه در تربیت معلم را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر معلم از حیث حرفه ای همگام با سرعت تغییرات و تحولات و متناسب با آن دانش تربیت نشود تربیت ایشان ناقص خواهد بود و از دانش آموزان پیشروی خود عقب خواهد ماند.

حجت الاسلام دادگر با اشاره به وجود دو نوع برنامه در دانشگاه تحت عنوان برنامه رسمی درسی و برنامه رسمی غیر درسی یا غیر متشکل، با اشاره به اهمیت برنامه های غیر متشکل در تربیت معلم، گفت: بسیاری از اهداف تربیتی و آماده سازی دانشجو معلمان در برنامه های غیر متشکل به ثمر می رسد و دانشجویان با انگیزه امروزه منتظر نمانده و از فرصت ها و ابزارها و ظرفیت های نوین و یافته ها و اطلاعات علمی جدید جهت پاسخ به نیازهای خود برای کسب شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمی خود بهره میبرند.

وی با اشاره به برخی مغالطه ها و نیز سم پاشی ها و ایجاد یاس از سوی دشمنان ملت ایران و نظام اسلامی در میان خصوصا جوانان ایرانی، تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت باید هوشمندانه مراقب این مغالطه کاری ها و توطئه ها بود، زیرا دشمنان برای عدم دستیابی جوانان به پیشرفت و مطلوب ها و قله ها تلاش نموده و خواهند نمود تا ضعف ها را برجسته و نقاط قوت را تضعیف کنند و بحمدلله تاکنون با استقامت و بصیرت با آن مواجهه شده و امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به مواجهه عالمانه و هوشمندانه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: نسل جوانان ملت شریف ایران اسلامی در تربیت معلم علیرغم  اینکه اول انقلاب و دوران دفاع مقدس و برخی فتنه ها در طول این مسیر را ندیده اند و از نزدیک حضور بنیانگذار انقلاب اسلامی را درک نکرده اند، امروز هوشمندانه و انقلابی و مومنانه در دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب در میدان حضور دارند و با علاقه و انگیزه و روحیه بسیجی و جهادی و عشق به معلمی خود را آماده ایفای این نقش و مسئولیت بزرگ می نمایند.

وی با اشاره به بازتاب جهانی تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشورمان مستقل از سند 2030، خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین یک سند بومی است که بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و در عرض سند 2030 بوده و البته در آن از تجربه های جهانی و تاریخی متناسب با اقتضائات و شرایط بومی و اسلامی استفاده شده است.

حجت الاسلام دادگر، حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه فرهنگیان را نقطه عطف تاریخی برای این دانشگاه دانست و گفت: این حضور تکریم مضاعف نسبت به معلم و دانشگاه معلم پرور فرهنگیان و اعتناء به تربیت معلم بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ایران اسلامی می تواند با سرعت و دقت بیشتر و ابتناء بر نظام تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت معلم طراز، در آینده ای نه چندان دور مدل مطلوب جهانی را مبتنی بر نگرش صحیح و سالم توحیدی با زدودن برخی از پیرایه ها و زواید افراطی موجود در برخی از نقاط عالم در اندیشه، رفتار، احساس و نگرش و رفتار به جهان ارائه نماید و در کشور نیز بتواند با روحیه و عمل جهادی در برطرف نمودن کاستی ها، نسل جدید معلمان و دانش آموزان را نسلی پیشتاز و الگو برای کشورهای اسلامی و دیگر کشورها تربیت نماید.

ضرورت استفاده از هنر در نهادینه سازی فرهنگ اسلامی

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به لزوم پرداختن به فعالیت های فرهنگی بر اساس اسناد بالادستی، گفت: تربیت معلم شایسته نیازمند توجه به برخی اقتضائات است، باید معلمی اهل و حسب معارف دینی و حکمت دین تربیت کرد، چرا که نمی توان فرزندان را به دست هر کسی سپرد.

وی با اشاره به طراحی برنامه راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای کسب شایستگی های معلمی در ساحت های شش گانه، تربیت هنری و زیبایی شناسی، تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی و تربیت سیاسی و اجتماعی را در حیطه ماموریت های این معاونت برشمرد و خاطرنشان کرد: مجرای تامین فرهنگ، هنر است و با هنر خلاق است که اندیشه ماندگار خواهد شد.

صفرزاه ادامه داد: همه بزرگان و مصلحان بزرگ بشری با استفاده از هنر، فرهنگ را غنی کردند.

وی با اشاره به طراحی برنامه های این معاونت به صورت متمرکز؛ نیمه متمرکز و غیر متمرکز (طراحی برنامه ها براساس اقتضائات بومی ومنطقه ای) و با بیان اینکه در دانشگاه تلاش می شود کار فرهنگی توسط دانشجو معلمان انجام شود، تصریح کرد: اگر بناست کار فرهنگی بِرد موثر داشته باشد باید بر اساس ذائقه و سلیقه دانشجو معلمان و هدایت اسناد بالادستی تعریف شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، رسالت دانشگاه را پرورش معلمانی آزاده و دارای توانایی راهبری جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد: معلمان پرورش یافته به ارتقا فرهنگ عامه مبادرت ورزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha