شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر کتاب « علی ابن موسی الرضا(ع) در اسناد و تاریخ»، بر قوت نظریه وجود چند فرزند، دیگر به جز امام جواد(ع) برای امام هشتم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام پاکدامن ظهر امروز در نشست تخصصی سادات رضوی و نقش آنها در تمدن اسلامی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: یکی از مهمترین مباحثی که پیرامون فرزندان امام رضا(ع) مطرح است نظریاتی است که در این عرصه بیان شده نقشی است که این پژوهش ها در شناخت وقایع تاریخی و دلایل فعالیت های معاندان دارد.

وی افزود: بسیاری از دشمنان حضرت به خصوص واقفیه با ذکر این مطلب که امام رضا(ع) عقیم بوده اند وفرزند دار نمی شود سعی می کردند جریان امامت را مختومه اعلام کنند؛ این در حالی است که دلایل بسیاری بر چند فرزند دیگر امام(ع) نیز وجود دارد.

حجت الاسلام پاکدامن اظهارکرد: در کتب تاریخی این گونه مسایل و تحقیقات بیشتر به شکل فهرست نویسی کتب مطرح شده و کمتر به مساله تحقیقات اجتهادی پرداخته شده است؛ مثلا برخی از پژوهشگران تعداد فرزندان ائمه را بیان می کردند ولی هیچگاه انساب و تاریخ فقاهتی را دنبال نکردند.

این پژوهشگر تاریخ امامت با ارایه نظریه مرتبط به تعداد فرزندان امام رضا(ع) گفت: تحقیقی وسیع با اسناد و مدارک قوی انجام شد تا در آن این مساله ثابت شده است که حضرت امام رضا(ع) دارای 5 پسرو یک دختر بودند؛ در این بین بزرگانی چون شیخ مفید که قائل به تک فرزندی حضرت بودند نیز کل این مساله را رد نمی کنند بلکه بیان می کنند که این نکته را مشاهده نکرده اند.

وی یادآورشد: پایه نظریه بنده روایت بزنطی است؛احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی در این عرصه روایتی بیان می کند که موید مساله چند فرزندی حضرت است و این بحث که حضرت فرموده اند که فرزند من بعدا می آید مرتبط به بحث ذاتی ایشان نیست؛ بلکه این بحث از سوی واقفیه و برای تخریب امام انجام می شد.

این محقق حوزوی اظهارکرد: در روایات بزنطی مشخص می شود که پیش از تولد امام جواد، امام رضا(ع) چند سال پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) صاحب دو فرزند بودند که در همان ایام از دنیا رفتند و سپس واقفیه، حضرت را متهم به عقیم بودن می کنند و سپس حضرت بیان می کنند که حضرت امام جواد بدنیا می آیند.

وی گفت: بزنطی می گوید که در قادسیه به امام رضا(ع) گفتم که گفت و گو با شما ارزشمند است ولی برای رهایی جانم از عذاب الهی در خصوص مساله ای از من سوال کنم؛ امام فرمودند که از هرچه می خواهی سخن بگوی؛ به ایشان گفتم که از پدر شما در همین مکان در خصوص خلیفه پس از خود سوال کردم و ایشان شما را به سوی شما هدایت کرد در حالی که در خصوص امام پس از خود از شما سوال کردم و شما فرمودید که این امام کسی جز فرزندم نمی باشد، ولی در این زمان که خداوند دو پسر به شما عنایت کرده است کدامیک همانند شما جایگزین شما خواهد شد؛ حضرت در کلمات خود می فرمودند که واقفیه خیال می کنند که من عقیم هستم، بلکه جانشین من می آید. امام رضا فرمودند که این مساله ای که پرسش کردی هنوز زمانه اش فرانرسیده است.

این محقق حوزوی یادآورشد: کتاب «علی بن موسی الرضا در اسناد و تاریخ» در هشت جلد ارایه می شود؛ متاسفانه در زمینه کودکی و نوجوانی و جوانی امام رضا(ع) مطلبی در دسترس نبود، ولی به مدد زیارت حضرت اسنادی بدست آورده ایم که ارایه خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha