پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گفتگوهای ملی درباره اسناد بین المللی

حوزه/ با گسترش گفتگوهای ملی درباره اسناد بین المللی و با توجه به حساسیت خاص این موضوع، کارگروه پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی سؤالات محوری مرحله سوم گفتگوهای ملی درباره اسناد بین المللی را تدوین و منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن کامل کارگروه پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، درباره سری سوم سؤالات مرتبط با ماهیت اسناد بین المللی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به گسترش گفتگوهای نخبگانی و عمومی درباره ماهیت اسناد بین المللی، کارگروه پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی سری سوم سؤالات مرتبط با این موضوع را تدوین نمود.  در شرایط فعلی بخشِ قابل توجهی از این گفتگوها به بررسی ماهیت حقوقی این اسناد مانند الزام آور بودن یا الزام آور نبودن این اسناد و بررسی امکان حق تحفظ و شروط آن اختصاص دارد. تمرکز بر بررسی ماهیت حقوقی اسناد بین المللی در حالی رقم می خورد؛ که کارکرد اصلی این اسناد القای یک نگرش خاص از حکمرانی در جوامع میزبان سند است. به عبارت دیگر در گفتگوهای ملی، ابتنای اسناد بین المللی بر مفاهیم و نظریات حکمرانی لیبرال نادیده گرفته می شود و فقط کارکرد حقوقی این اسناد مورد توجه است.[۱]

برای علاج این غفلت بسیار عجیب و خطرناک طرح سؤالات فنی از طرفین گفتگوها، راهی کم هزینه و پرفائده محسوب می شود؛ که در راستای تحقق این راهبرد سری سوم سؤالات مرتبط با کشف ماهیت اسناد بین المللی را منتشر می نمائیم.  این مجموعه پژوهشی شامل سه سؤال ۱-ظرفیت حقوقی قانون اساسی و سیاست های کلی برای اجرای الگوی جدید نگهبانی از نظام در مقابله با هجوم اسناد بین المللی به هویت شیعی کدام است؟ ۲- الگوی جدید نگهبانی از نظام بر اساس کدام نظریات تئوریزه می شود؟ ۳- برنامه های کوتاه مدت مقابله با هجوم اسناد بین المللی کدام است؟  و پاسخ های مرتبط می باشد.

ویژگی مهم این سؤالات و پاسخ های مطرح شده، آن است که: زمینه فهم و اجرای الگوی جدید نگهبانی از نظام در مقابله با هجوم اسناد بین المللی به هویت شیعی را فراهم می آورد. سری سوم سؤالات، متناسب با مرحله پردازش ذهنی مخاطبان تنظیم شده است.

شایان ذکر است که در سری دوم سؤالات مرتبط با این موضوع- اسفند ۱۳۹۶- سه سؤالِ : ۱- شکل اجرای اسناد بین المللی چه ویژگی هائی دارد؟ ۲- با چه روشی محتوای مطرح در اسناد بین المللی را بررسی کنیم؟ ۳- الگوی نگهبانی در مقابل هجوم اسناد چه ویژگی هائی دارد؟ را مطرح کرده ایم؛ که خاصیت اصلی این سؤالات و پاسخ های مرتبط، تعمیق درک نخبگانی و عمومی درباره ماهیت نرم و تصمیم سازانه اسناد بین المللی است. سری دوم سؤالات، متناسب با مرحله تحلیل ذهنی مخاطبان تنظیم شده است.

همچنین در سری اول سؤالات مرتبط با هجوم اسناد بین المللی به هویت شیعی -خرداد ۱۳۹۶- سه سؤالِ : ۱- آیا فقط با هجوم سند ۲۰۳۰ روبرو هستیم و یا با هجوم مجموعه ای از اسناد بین المللی؟ ۲- چند دسته اشکال به سند ۲۰۳۰ وارد است؟ و ۳- چرا نظام برنامه ریزی کشور میل به پذیرش اسناد بین المللی دارد؟ را بررسی کرده ایم. کارکرد سؤالات  سری اول ایجاد آشنائی در مخاطب نسبت به خطر فرهنگی و فکری اسناد بین المللی است. سری اول سؤالات، متناسب با مرحله ثبت ذهنی مخاطبان تنظیم شده است.[۲]

قم- کارگروه پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

۱۳ ذی القعده ۱۴۳۹ مصادف با ۵ مرداد ۱۳۹۷

پی نوشت:

[۱]. سازمان برنامه و بودجه و برخی سیاسیون تصمیم ساز و تصمیم گیر در دو جناح به بلای خطرناک سطحی نگری در موضوع برنامه ریزی و تدوین اسناد برنامه ای کشور مبتلا هستند و راه رهائی از این بلای بزرگ، انقلاب در نظام برنامه ریزی و فرآیندهای معیوب آن است.

[۲]. مراحل تنظیم مجموعه سؤالات مرتبط با هجوم اسناد بین المللی به هویت شیعی از اصول مطرح در باب سوم مباحثات فقه البیان تبعیت می کند. بیان مبتنی بر مُکث مراحل بیان را به سه مرحله ۱-ثبت ذهنی ۲- تحلیل ذهنی و ۳- پردازش ذهنی تقسیم می کند. در مرحله ثبت ذهنی میان موضوع بحث و فطرت و نیازهای فرد ارتباط برقرار می کنیم. در مرحله تحلیل ذهنی سؤالات مخاطب درباره موضوع بحث را پاسخ می دهیم و ابعاد بیشتری از موضوع بحث را برای مخاطب تشریح می کنیم و در مرحله پردازش ذهنی بر اطلاعات و سایر عوامل مرتبط با تحقق موضوع بحث، متمرکز می شویم. برنامه پرورشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای تعمیق مباحثات مرتبط با اسناد بین المللی در مرحله تبویب از اصول باب دوم فقه البیان و در سایر مراحل  از ابواب دیگر  فقه البیان مانند باب مباحثات بیان مبتنی بر ظرفیت و مباحثات بیان مبتنی بر تأمل و..  تبعیت می کند. فقه البیان در مجموع اصول حاکم بر استنباط در فقه هدایت را تشریح می کند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha