جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام کازرونی

حوزه/ رئیس هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه بر خلاف مالیات، زکات اختصاص به جامعه اسلامی دارد، گفت: امروز وضعیت اقتصادی اذهان مردم را خیلی درگیر کرده است، اگر ما مراقبت نکنیم و تحلیل‌های ما و اذهان عمومی صرفا اقتصادی باشد، تلاش‌ دشمن به ثمر نشسته و نظام ما بهم می‌ریزد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، در همایش فصلی روحانیون مستقر(مروجان زکات) خراسان رضوی به بیان ‌چند راهکار در خصوص تبلیغ و نهادینه‌سازی فرهنگ زکات پرداخت و اظهار کرد: انسان وقتی آفریده شد چیزی از خود نداشت عالم هستی و نعماتی که در اختیار دارد همه از طرف خدای متعال به او رایگان داده شد که در واقع عطای بی منت است؛ در وهله اول باید این مسآله را برای مردم روشن کنیم تا بدانند هر آنچه دارند از خدای خود دارند.

وی افزود: اگر انسان تلاشی کرده و ثروتی دارد به واسطه «توانی» است که به او داده شده، اگر علمی کسب کرده به واسطه هوش و استعدادی است که خدوند بی منت به طور رایگان در اختیار او گذاشته است.

رئیس هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: یکی از بزرگترین نعماتی که خداوند به آدمی عطا کرده عقل و بزرگترین مصیبت زوال عقل است که اگر انسان به آن دچار شود، زحمات و تلاش هایش هیچ کارایی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی متذکر شد: این موضوع که انسان چیزی از خود ندارد، باید برای مردم به درستی ترسیم شود تا آنها هم رایگان و بی منت به دیگران ببخشند از آنچه که دارند.

هشدار به مرگ؛ عاملی مؤثر در انفاق و بخشش

وی با اشاره به اینکه مساله بعدی موضوع ختم دنیا است، تأکید کرد: موضوع ختم دنیا و سخن از مرگ بسیار هشداردهنده است و می‌تواند مؤثر واقع شود در تبلیغ و ترویج زکات و جمع آوری آن.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انسان با مرگ همه چیزش را از دست می دهد و دست خالی از اموال و موقعیت‌های دنیوی به خاک سپرده می شود اگر این موضوع به طور اثرگذار هشدار داده شود، مردم تأثیر می‌پذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی خاطرنشان کرد: با مرگ،  همه کانال و پل‌های ارتباطی آدمی با دنیا قطع می‌شود بنابراین خیلی مهم است قبل از آنکه فرصت را از دست دهد اموالش را با انفاق، زکات، صدقه به دیگران ببخشد.

وی با تأکید بر اینکه انفاق و زکات آثار فردی، اجتماعی، دنیوی و آخرتی دارد، بیان کرد: برای شما روحانیون که برای این امر خطیر قطع وادی می‌کنید و از یک سرزمین به سرزمین دیگر می‌روید هم خیر و برکت و آثار معنوی بسزایی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی با بیان انکه مسآله سوم خیلی مهم است، عنوان کرد: امروز اوضاع و احوال اقتصادی اذهان مردم را درگیر کرده، اگر مراقبت نکنیم و همه تحلیل‌های ما اقتصادی و اذهان عمومی صرفا مادی باشد، تلاش‌ دشمن به ثمر نشسته و نظام ما بهم می‌ریزد.

زکات عاملی برای برقراری عدالت در اجتماع

رئیس هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: در این صورت چه فرقی با دنیای کفر داریم، در کشوری که آثار معنویی و روح معنوی در آن نیست، زکات جایگاهی ندارد، مالیات که در همه کشورها پرداخت می‌شود، این زکات است که به جامعه اسلامی اختصاص دارد.

وی افزود: زکات مسأله روشنی است چرا که عدالت در آن نهفته است، این موضوع برای همگان قابل درک است که عطای بخشی از اموال اغنیا به فقرای جامعه سبب عدالت می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر این مساله به درستی تبین و برای مردم جا بیفتند کسی از زکات فرار نمی‌کند و حتی ممکن است فرد غیرمسلمان هم آن را بپذیرد، زیرا عدالت مفهومی گسترده و قابل فهم است.

313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha