جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست اخلاقی حجت الاسلام حق شناس

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «ارتباط با مردم با محوریت عبودیت و بندگی» در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حق شناس به ارتباط با مردم اشاره کرد و گفت: ارتباط با مردم هفت راه است که سه راه آن حلم، عفو و تواضع است.

وی پیرامون عفو گفت: پیمانه ای داریم به نام پیمانه زندگی که دارای سه قسمت، یک سوم آن تغافل و دو سوم آن زیرکی است؛ تغافل به معنی نادیده گرفتن و به روی خود نیاوردن است و تا زمانی  که اصلاح صورت گیرد باید تغافل کرد.

استاد اخلاق حوزه با استناد به آیه 199 اعراف خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ بیان داشت: همیشه در زندگی روحیه عفو و گذشت داشته باشید و کینه توز نباشید.

حجت الاسلام حق شناس افزود: اولین انگیزه انفاق ارتباط با خالق است، زیرا اگر انسان به نیت خدا و خالصانه انفاق کند این انفاق موجب تهذیب نفس او از رذایل اخلاقی می شود و در مرحله بعد ارتباط با مخلوق قرار دارد و همچنین انفاق ابعاد مختلفی دارد  که می تواند مالی، جانی، وقتی، علمی و... باشد.

وی در ادامه با استناد به حدیث امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 121 سوره بقره افزود: حق تلاوت قرآن هشت چیز است اولین گام ترتیل یعنی با دقت قرآن خواندن و در جستجوی پایان جزء نبودن است؛ گام دوم فهم عمیق قرآن و سومین گام عمل به احکام قرآن است.

استاد اخلاق چهارمین و پنجمین گام را امیدوار بودن به آیات وعده الهی و ترسیدن از آیات وعید الهی برشمرد که در صورتی این هدف محقق می شود که گام های قبلی به صورت صحیح رعایت شود.

وی، عبرت گرفتن از قصه های قرآن را ششمین گام خواند و گفت: از هر قصه ای متناسب با موضوع آن در زندگی فردی خود عبرت بگیرید. اطاعت از اوامر قرآن و اجتناب از نواهی قرآن گام های پایانی و مهم ترین آن ها برای رسیدن به هدف خلقت است.

حجت الاسلام حق شناس در پایان طلاب را به داشتن اخلاص در نیت، اعمال و رفتار خوب سفارش نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha