جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هادی صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: کثرت پرونده ها در قوه قضائیه منشأ بیرونی دارد و باید با فرهنگ سازی آسیب های اجتماعی از بین برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه ظهر امروز در کارگاه آموزشی «منبر محرم» که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، بیان داشت: دین اسلام جامع است؛ زیرا سکولار نمی اندیشد.

وی تصریح کرد: سکولاریسم از فرهنگ تغییر یافته مسیحیت به وجود آمده که سران قدرت برای رسیدن اهداف خود، این مساله را در جهان مطرح کردند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: بنا براین دین اسلام، دینی اجتماعی است، روحانی باید در همه ابعاد اسلام سخن بگوید و در کنار مسایل فردی باید مردم را به ابعاد اجتماعی اسلام آشنا کند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی اظهار داشت: معرفی کردن تک بعدی اسلام به جامعه تحریفی بزرگ است، همین که اسلام را ناقص به مردم برسانیم سبب می شود که افکار مردم به مرور زمان تغییر کند.

وی افزود: روشن است که نمی شود همه اسلام را در دهه محرم بیان کرد، اما باید با توجه و اولویت موضوعات مطالب را بیان کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه یادآور شد: امروز جامعه ما دچار مشکلاتی فراوانی است، قانون گریزی آسیب بزرگی در جامعه ما است، فاصله زیادی با مدل مطلوب اسلامی داریم، قانون در هر جامعه ای واجب است و در جامعه اسلامی واجب تر است، زیرا تاکید دینی بر این مساله داریم.

وی افزود: قانون به سبب ایجاد عدالت اجتماعی و مقابله با استبداد رکن اصلی جامعه به شمار می رود و ما شریعتی قانونمند داریم که متاسفانه در جامعه ای زندگی می کنیم که مساله اجرای قانون از هم گسیخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: وقتی قانون در جامعه ای محترم نباشد، سیستم ایمنی آن جامعه مختل می شود، بزرگانی همچون شهید بهشتی(ره) مقید به قانون بودند و مبلغان نیز باید التزام به قانون را در جامعه فرهنگ سازی کنند.

وی در ادامه با اشاره به مصادیق قانون گریزی اظهار داشت: قانون پذیری با اکراه، قانون گریزی با رعایت ظواهر، قانون گریزی با توجیه، قانون گریزی وقیحانه یعنی قانون گریزی با افتخار، قانون ستیزی نرم و قانون ستیزی سختاز مصادیق قانون گریزی به شمار می روند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: برای اجرا شدن قانون باید ضمانت درونی اجرای قانون یعنی اعتقاد درونی در افراد ایجاد شود و این مساله به مبلغان مربوط می شود و تا زمانی که ضمانت درونی ایجاد نشود ضمانت بیرونی اثرگذار نیست.

وی در ادامه افزود: اگر قانون سبب مشقت شد قانون گریزی صورت می گیرد و بخشی از اقتصاد کشور اینگونه اداره می شود و موانع موجود در قوانین سبب نقدینگی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ابراز داشت: اصل احترام به قانون است و تبعیت از قانون  واجب است، زیرا قانون در زیر ساخت های حاکمیت همچون نخ تسبیح است.

وی در ادامه افزود: احیای سنت های گذشته همچون جوانمردی و گذشت از دیگر وظایف روحانیت در تبلیغ دین به شمار می رود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان با اشاره به آسیب های اجتماعی گفت: کثرت پرونده ها در قوه قضاییه منشائی بیرونی دارد و باید با فرهنگ سازی آسیب های اجتماعی از بین برود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha