جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست طلاب و فضلای جهرم در قم

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حوزه علمیه ای زنده و پویاست که مسائل روز ایران و جهان را رصد کرده و برای آن برنامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، حجت الاسلام والمسلمین سوادی شب گذشته در جلسه طلاب و فضلای جهرمی مقیم قم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در جهان دشمنان بسیاری دارد که باید مراقب دسیسه های آنان بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما سکولار هستند، گفت: حوزه باید در این زمینه کار نماید؛ چراکه بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب هنوز نتوانسته کاری کنیم که علم سکولار نداشته باشیم؛ گرچه این امر پیچیدگی هایی دارد اما توجیه نمی کند که در این زمنیه اقدامی انجام ندهیم.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه دشمن با تمام وجود به صحنه آمده است گفت: ما نیز باید با همه وجود به صحنه آییم و بدانیم علاقه مندی به انقلاب کافی نیست و باید وارد عمل شد و علم سکولار دانشگاهی را به علم اسلامی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون 300 کانال تلویزیونی بر ضد ما فعالیت دارند، گفت: کار علم سکولار این است که پایه اعتقادات دینی را ضعیف می کند و لذا اگر بنا داریم دین را به صحنه جامعه بیاوریم با این نحو آموزش، مباحثه، پژوهش، تحصیل و تبلیغ نمی توانیم این کار را انجام دهیم و باید شیوه خودمان را تغییر دهیم. 

حجت الاسلام والمسلمین سوادی با بیان این که دشمن با همه وجود حاضر شده و باید حوزه و دانشگاه نیز با تمام وجود و با روش درست در صحنه حاضر شوند ادامه داد: روش درست آن است که ابتدا مسئله را به خوبی بشناسیم و به ویژه از دغدغه جوانان آگاه باشیم و برای آنان برنامه ارائه دهیم؛ حرف های کلی و انتزاعی بی اثر هستند.

وی بیان کرد: این شیوه سخنرانی که امروز می آموزیم  با توجه به تنوع رسانه ها، کارایی بالایی ندارد و باید به فکر این باشیم که شیوه های خود را تقویت نماییم و به جای اینکه پیرامون یک موضوع صحبت کنیم باید یک مسئله که نیاز جامعه است را پیدا و به آن بپردازیم. 

حجت الاسلام والمسلمین سوادی به ضریب تأثیر گذاری اشاره کرد و گفت: ضریب تأثیر سخنرانی ما بسیار مهم است که چه میزانی توانسته در جامعه و مخاطب تغییر ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به انواع رسانه ها و دسترسی آسان آنان و نیز نقشه دشمن برای به انحراف کشاندن جوانان، کار ما نیز بسیار دشوار است و باید با همه توان در صحنه حاضر شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که جنگ روانی دشمن در همه جا مشاهده می شود، گفت: شیوه هایی که ما به کار می گیریم باید آنقدر کارآمد باشد که در برابر جنگ روانی دشمن مؤثر واقع شود؛ با شیوه های سنتی نمی توان در برابر هجمه رسانه ها تأثیر گذار بود.

 وی تصریح کرد: امروز اگر به صورت سنتی که در گذشته معمول بوده عمل کنیم، درس بخوانیم و سخنرانی و تبلیغ نماییم، نمی توانیم در برابر هجوم این همه رسانه مؤثر باشیم.

* حوزه باید دارای پیشرفته ترین ابزارها باشد

حجت الاسلام و المسلمین سوادی مطرح کرد: حوزه باید خود را به پیشرفته ترین ابزار ها و آگاهی ها مجهز کند تا بتواند در این جنگ پیروزی لازم را بدست آورد و جوانان را حفظ کند. 

وی گفت: باید به پیچیدگی های زمان خود آشنا شویم و به گونه ای خود را بسازیم که مقابله هجومی و پیشگیرانه در برابر دشمن داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید مسائل را با نگاه جهانی ببینیم افزود: ما در اتاق فکر نظام سیاسی برای 50 سال آینده برنامه ریزی داریم؛ ما یک واحد از کل عالم بوده و جدای از آن نیستیم.

وی گفت: حوزه علمیه ای زنده و پویاست که مسائل روز ایران و جهان را رصد کرده و برای آن برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سوادی با بیان اینکه حوزه باید برای تمام مسائل برنامه داشته باشد افزود: امام راحل و مقام معظم رهبری نیز دارای دید جهانی بوده و نسبت به آن اشراف و بر اساس آن عمل نمودند؛ اما متأسفانه این نگاه جهانی در بین ما مغفول مانده است.

* نباید در برابر تحولات جهانی منفعل باشیم

وی با اشاره به اینکه دین اسلام جهانی است و دایه هدایت و مدیریت کل عالم را دارد افزود: برای این منظور لوازمی وجود دارد که لازم است آن ها را به خوبی بشناسیم و عمل کنیم و نه تنها ما منفعل در برابر تحولات جهانی نباشیم بلکه باید نقشه بسیار فعال در تغییر عالم داشته باشیم که متأسفانه اکنون اینگونه  نیست.

سخنران این مراسم با بیان اینکه طلاب، دانشگاهیان و اساتید باید دین را به گونه ای بفهمند که بتوان عالم را به صورت توانمند و عزتمند هدایت و مدیریت کند، گفت: پیشرفت یکی از مؤلفه های بنیادین دین است و فهم ما از دین باید به گونه ای باشد که برای کل بشریت بالاترین میزان پیشرفت را ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha