جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ ششمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه مطرح کرد: در بخش هنر و رسانه معاونت تبلیغ، در ششمین جشنواره هنر آسمانی۴ هزار و ۳۴۷ اثر از طلاب هنرمند دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حسن نبوی در ششمین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در سالن آیت‌الله حائری برگزار شد، به ارائه دو مین گزارش خود از فعالیت این معاونت پرداخت و گفت:جامعه مبلغان برتر عنوان جلسه‌ای است که مبلغان برتر کشور در آن جلسه حاضر می‌شوند و به بحث و گفت‌وگو پیرامون مسائل تبلیغی می‌پردازند و این جلسات معمولاً در هر فصل یک الی دو مرتبه تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: فکرهای مختلف در این جلسات حضور داشته و برخی اوقات مبلغان برتر همدیگر را نقد می‌کنند که این مسئله مفیدی است، مسائل سیاسی روز نیز مورد بررسی واقع می‌شود.

تبلیغ در سایت‌های دگر اندیشان و تالارهای گفتمان پر مخاطب

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: مدیریت امور فرهنگی و هنری شامل چهار بخش امور فرهنگی و فضای مجازی، نرم‌افزارهای دینی، هنر و رسانه و مطبوعات است، در بخش امور فرهنگی و فضای مجازی بخشی به تبلیغ مجازی اینترنتی اختصاص داده‌شده که حدوداً 121 نیرو در این بخش حضورداشته و در موضوعات فرق و ادیان با 11 زبان خارجی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تبلیغ در سایت‌های دگر اندیشان یکی دیگر از فعالیت‌های این بخش است، زیرا در این سایت‌ها افراد فراوانی وجود داشته و فعالیت در این سایت‌ها و تالارهای گفتمان اثر خوبی را از خود بجای خواهد گذاشت که روزانه حدود نیم میلیون نفر مخاطب داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نبوی گفت: رویکرد ما از نیروی ساعتی به محصول محور تغییر پیداکرده، شخصی که کلیپی و یا عکس نوشته‌ای دارد ما از کار او حمایت می‌کنیم و این سبب می‌شود تا کار در این بخش به‌صورت گسترده انجام شود.

ایجاد پایگاه های موثر در فضای مجازی

وی ادامه داد: در بخش تبلیغ اینترنتی می‌توان به پایگاه‌های ذی طوی با بازدید روزانه میانگین 15 هزار کاربر، رهروان ولایت با بازدید روزانه میانگین 28 هزار کاربر و پایگاه جامعه فرق و ادیان و مذاهب با بازدید روزانه میانگین 11 هزار کاربر اشاره کرد.

 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نبوی با اشاره به آمار اعضا و کاربران رسانه‌ای خاطرنشان کرد: بیش از 800 هزار نفر از اعضای رسانه‌های تبلیغ اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی همچون کلوب، فیس نما و دیگر شبکه‌ها هستند و بیش از 55 هزار نفر عضو سایت‌های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه می باشند.

 

برگزاری جنبش‌های اینترنتی

وی گفت: برگزاری جنبش‌های اینترنتی از دیگر فعالیت معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه است و زمانی که به امام هادی(ع) جسارت شد، دوستان ما جنبش اینترنتی خیلی مؤثری ایجاد کردند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پیامبر رحمت(ص)، امام هادی(ع)، بوی بهار(ویژه سفر رهبر معظم انقلاب به قم)، حجاب و عفاف، امربه‌معروف و نهی از منکر، انتخاب آگاهانه، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، محرم، سبک زندگی اسلامی عناوین این جنبش بود.

وی افزود: کسب رتبه اول سایت ذی طوی در پنجمین جشنواره بین‌المللی  رسانه‌های دیجیتال، کسب رتبه برتر سایت رهروان ولایت در دومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی و کسب 20 رتبه برتر در بخش وبلاگ از موفقیت‌ها تبلیغ مجازی به شمار می‌رود.

 

تولید نرم افزار های دینی، تبلیغی در قالب ویندوز و اندروید

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به نرم‌افزارهای دینی تولیدشده در معاونت تبلیغ خاطرنشان کرد: نرم‌افزار نسیم نور(یک نرم‌افزاری شبیه باد صبا است با محتوای تقویمی دینی)، ستاره‌باران، روش سخنرانی و بازی دانای کوچک بخشی از فعالیت‌های در این عرصه است.

وی افزود: با اشاره به نرم‌افزارهای تولیدی قابل‌استفاده در ویندوز مطرح کرد: فیش تبلیغ نسخه 3(که دارای قابلیت‌های جدیدی همراه با فنّاوری روز برای مبلغان است)، سفیر دانش، ماهنامه مبلغان، روش سخنرانی دینی از نرم‌افزار تولیدی تحت ویندوز است و نرم‌افزار معصومین(ع) و نرم‌افزار ارمغان مبلغان از نرم‌افزارهای در حال تولید این معاونت است و غالباً این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی با اشاره به نرم‌افزارهای تولیدشده در بخش اندروید گفت: تبلیغ در محرم، سوژه سخن محرم، حضرت زهرا(س)، سوژه سخن فاطمیه، امام مهدی (عج)، تبلیغ در رمضان، موفقیت در تبلیغ، روش سخنرانی دینی، نکته‌ها و سرگذشت‌ها، ماهنامه مبلغان، معصومین(ع)، اسوه‌های مبلغان، امدادهای غیبی، مشاوره، کسب‌وکار در اسلام، تقویم تبلیغی نسیم نور، بازی دانای کوچک و بازی ستاره‌باران از فعالیت‌های این معاونت در بخش تولید محتوای اندرویدی است.

وی ادامه داد: چاپ و انتشار کتب و نشریات تبلیغی از دیگر فعالیت‌های این معاونت است که 24 عنوان کتب محتوایی و 31 عنوان کتب روشی و آموزشی در این بخش به منصه ظهور رسیده است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: چاپ و نشر 232 شماره مجله «مبلغان» به‌صورت خودگردان که در 17 سال اخیر یک‌بار هم تعطیل نشده و ایجاد 30 نمایندگی فروش محصولات معاونت تبلیغ در کشور می‌توان اشاره کرد.

 

برگزاری جشنواره هنر آسمانی با بیش از ۴ هزار اثر

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه مطرح کرد: در بخش هنر و رسانه ششمین جشنواره هنر آسمانی برگزار شد که این جشنواره را قبلاً حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ملک‌دار اجرا می‌کرد و به‌تناسب با تبلیغ به این معاونت واگذار شد.

وی افزود: جشنواره هنر آسمانی با راه‌اندازی کمیته‌های شش‌گانه هنر به راه خود ادامه داد و 4 هزار و ۳۴۷ اثر از طلاب هنرمند دریافت شد که این تعداد رقمی دو برابر و نیم آماری است که سال گذشته ارسال‌شده که البته با تنوع موضع و مشارکت جامعة المصطفی به این نتیجه رسیده‌ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی گفت: آیت‌الله اعرافی بیان ممیکرد؛ رهبر معظم انقلاب دومرتبه تأکید بر تقویت هنر در حوزه‌های علمیه را داشته اند، آموزش هنر در مدارس در سال اول بدین گونه است که طلبه فقط با رشته‌های هنری آشنا می‌شود و بعد از آشنایی در سال دوم راه خود را انتخاب می‌کند و لجنه های هنری در مدارس شکل‌گرفته و بعد یک جشنواره مدرسه‌ای گرفته می‌شود و برترین‌ها در استان و برترین‌های استانی در کشور به رقابت می‌پردازند.

وی ادامه داد: یک سری رشته‌های هنری به‌تناسب حوزه علمیه تعریف‌شده است برای مثال مرثیه‌خوانی و سخنرانی جذاب یک هنر ارزشمند است و این رشته به بخش هنر اضافه‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی خاطرنشان ساخت: نقد و بررسی جشنواره فیلم فجر و نقد رسانه ملی و ارزیابی دین برخی از فیلم‌نامه‌ها و فیلم‌های ارجاعی از مدیران بالادستی از فعالیت‌های این معاونت است،  کمیته فرهنگی مجلس خبرگان از ما نقد رسانه ملی را خواستند و ما این کار را عملی کرده و از مسئولان صداوسیما از آقای علی عسگری و همه مدیران شبکه‌ها آمدند و ما نقد را مطرح کردیم.

وی اضافه کرد: برگزاری کارگاه سواد رسانه در قم و تهران ویژه طلاب، دوره‌های آموزش هنر ویژه طلاب محصل سطح یک و دو، و نشست‌های تخصصی هنر ویژه طلاب متقاضی از برنامه‌های آموزشی هنر است که البته ما خود نیز نسبت به این مسئله راضی نیستیم.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه ابراز داشت: امروز سایت و وبلاگ‌ها قدیمی شده و از اطلاع‌رسانی فاصله گرفته‌اند و شبکه اجتماعی حرف اول را می‌زنند و تلگرام در این زمینه انحصاری بزرگ به دست آورده بود که اگر در مقابله با آن کمی با جدیت فعالیت می‌کردن این قضیه در شبکه‌های اجتماعی داخلی مشاهده می‌شد.

وی افزود:این مسئله در بخش اطلاع‌رسانی این معاونت در تمامی بخش‌های ارتباط با معاونان شهرستانی و مبلغان در اکثر بخش‌ها صورت گرفته است.

اجرای طرح آزمایشی حبل‌المتین در ۷۰ پایگاه

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه بیان کرد: طرح حبل‌المتین طرح آزمایشی و نوپا است که در 70 شعبه در کشور در حال فعالیت است، روحانیان توانمند در مسجد جلسات آموزشی برگزار کرده و درنهایت آن افراد مبلغان خانواده می‌شوند، ما در استفاده از ظرفیت‌های جانبی بسیار کم استفاده می‌کنیم، روستاهایی در کشور ما موجود  هستندکه شاید سالیان سال روحانی نداشته باشد و چه اشکال دارد که ما از ظرفیت‌های تبلیغی استفاده کنیم و بازوان مبلغان را در امر تبلیغ تقویت کنیم.

وی گفت: معلم مبلغ نیاز روز جامعه ما است، 360 هزار نیروی آموزش‌وپرورش در حال بازنشسته شدن است و اگر ما کل روحانیان را بفرستیم، نمی‌توانیم 100 هزار نفر را تأمین کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی گفت: مدارس علمیه سفیران هدایت با 75 مدرسه در کشور به‌غیراز استان خراسان و با 500 نفر مبلغ فعال نماد تحول حوزه است که هم‌اکنون به معاونت آموزش واگذارشده است.

وی افزود: یکی از مشکلات دوره بلند مدت حوزه،این است که خروجی طولانی‌مدتی دارد و سفیران هدایت دارای طراحی متحولی است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه  تصریح کرد: رابطه بخش هنر معاونت تبلیغ و بخش هنر و رسانه این است که  بخش هنر و رسانه یک سیستم آموزشی است و نیروهای آن بخش در بخش هنر و رسانه معاونت به‌کارگیری می‌شوند؛ ما وقتی‌  به وضعیت مطلوب در عرصه رسانه می‌رسیم که وضعیتی پرشور در عرصه فضای مجازی داشته باشیم که البته اروپایی‌ها، سعودی‌ها و غرب هزینه‌های فراوانی را در این عرصه صرف می‌کنند.

وی افزود: ما با بودجه‌های کم و ناچیز فعالیت رسانه‌ای می‌کنیم و زمانی که بودجه طرح‌های معاونت را در سال  های گذشته برای برخی وزرا بیان کردم  تعجب می کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نبوی گفت: مسئله مشاوره در تبلیغ نقش بسرایی دارد و معاونت تبلیغ آمادگی برگزاری دوره‌های مشاوره را در استان‌ها با همکاری اداره مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه را دارد که البته مشکلات بودجه‌ای نیز دست ما را بسته است.

 

در ادامه حجت‌الاسلام محمدعلی قربانی مسئول هنر، رسانه و امور فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه بیان داشت: سال گذشته طرحی با عنوان طرح جامع هنر از طرف مدیریت حوزه ابلاغ شد  که همه مدیران استانی و حوزه‌های علمیه  فعالیت بیشتری در این عرصه داشته باشند.

وی ادامه داد:طرح جامع هنر با چهار بخش هدف این است که آموزش هنر و رشته‌های متناسب با حوزه علمیه در مدارس علمیه راه‌اندازی شود و ما برای طلاب از پایه پنجم به بعد برای طلاب آموزش هنر داشته باشیم.

مسئول هنر، رسانه و امور فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه گفت:باید در کنار آموزش هنر رقابت نیز قرار بگیرد و طلاب از مدرسه خود و به ترتیب در استان و کشور با ارائه کار هنری خود به رقابت هنری بپردازند و این مسئله همان گسترش جشنواره هنر آسمانی است و امسال به دلیل مشکلات بودجه‌ای در نیمه دوم سال این جشنواره در مدارس و در بخش استانی برگزار می‌شود.

وی افزود: گروه‌های فکری و کمکی ما در این جشنواره با استفاده طلاب به‌صورت کمیته‌های هنری شکل گرفت و در این فکر هستیم که این مسئله با استفاده از طلاب در شهرستان‌ها نیز اجرایی شود. خروج از مبلغ محوری در تبلیغ اینترنتی و بکار گیری رویه محصول محوری، راه‌اندازی آموزش هنر در مدارس علمیه و تشکیل شوراهای تخصصی هنر از عمده فعالیت‌های هنر، رسانه و امور فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه است.

 

در ادامه حجت‌الاسلام سید مصطفی رضوی مدیر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه گفت: در ترکیه یک مرکز متصدی امر حفظ قرآن کریم شده و صدها حافظ قرآن تربیت‌کرده است و امروز ما در کشور نیاز به یک مرکز واحد حفظ داریم.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما واحدهای قرآنی متعدد هستند و اغلب موازی کاری صورت می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام مجتبی رضایی رئیس اداره مشاوره و خانواده معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه نیز  بیان داشت: روحانیون اعزامی به مدارس امین باید در عرصه مشاوره وارد شوند و متخصص به این فن شوند و ما این برنامه را در تهران عملی کرده‌ایم.

 

حجت‌الاسلام اسدالله غفاری مسئول امور مبلغان و هجرت معاونت تبلیغ  هم در سخنانی بیان داشت: سهمیه‌بندی مبلغین استان ها و تقسیم نیرو بر اساس جمعیت، وسعت، آسیب‌پذیری، بحران و محرومیت، فعال کردن همه مبلغین در مدارس آموزش‌ و پرورش، توسعه مدارس امین به هزار مدرسه، رتبه‌بندی مناطق و اعزام بر اساس اولویت منطقه، مدیریت منابع مالی هجرت و تقسیم مناطق به محروم، برخوردار و نیمه برخوردار از مهم‌ترین فعالیت این بخش به شمار می‌رود.

 

حجت‌الاسلام حسین ملانوری مدیر اداره فرق و ادیان معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه نیز در ادامه  گفت: ایجاد بانک اطلاعات فرق و ادیان، آموزش و فعال‌سازی نیروهای فعال فرهنگی از میان مبلغان و اساتید دانشگاه‌ها، خیرین و طلاب و روحانیون موجود در قم و مناطق فرقه نشین برای مواجهه مناسب با فعالیت‌های فرق و ادیان، تدوین و نشر کتاب‌های درسی بر اساس سرفصل‌ها، ایجاد کتابخانه و تولید نرم‌افزارهای مناسب به‌منظور حمایت اساتید و پژوهشگرانی فعال در حوزه نقد فرق و ادیان، تلاش برای ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه فرق و ادیان، آشنا کردن مبلغان و فعالان عرصه فرق و ادیان با شیوه‌ها و ابزارهای جذب، نفوذ و تأثیر گذاری سران و پیروان فرق و ادیان و افراد در شرف استبصار و منحرفین و یا در معرض آسیب از عمده فعالیت‌های اداره فرق و ادیان معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام حسین مردان پور مسئول اداره همکاری‌های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه گفت: رتبه‌بندی مدارس و مبلغان، سهمیه‌بندی مبلغان و استان‌ها بر اساس شاخصه‌های منصوب، استفاده از ظرفیت مبلغان هجرت در مدارس محل تبلیغ، گسترش مهد امین، تربیت اساتید روشی و استفاده از ظرفیت اساتید روشی خود استان در دوره‌ها، استفاده از ظرفیت گروه‌ها در مناطق آسیب دار و موردنیاز از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره همکاری‌های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه است.

 

در پایان حجت‌الاسلام محمود مقدمی مدیریت مطالعات و پژوهش‌های تبلیغی معاونت تبلیغ  و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: اولویت دادن به تبلیغ دانش‌آموزی با فعالیت‌هایی همچون تهیه محتوا و طرح برای مهد امین، تهیه درس‌نامه برای مهد امین، پرسش و پاسخ دانش‌آموزی و تهیه متن احکام دانش‌آموزی بخشی از فعالیت‌های مدیریت مطالعات و پژوهش‌های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • معاونت تبلیغ IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم منتشرکرد: سلسله کتاب های روش شناسی سخنرانی دینی روش شناسی سخنرانی دینی (1) روش های خطبه خوانی روش شناسی سخنرانی دینی (2) روشهای روضه خوانی روش شناسی سخنرانی دینی (3) روش های توسعه و تعمیق محتوا روش سناسی سخنرانی دینی (4) روش های ایجاد انگیزه روش شناسی سخنرانی دینی (5) روش های اقناع اندیشه به قلم حجت الاسلام سلمه ای مرکز پخش قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی تلفن: 37255890- 025 داخلی (454)