جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر دیدار بهجت پور در جمع اساتید یزدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در دیدار با اساتید حوزه علمیه خواهران استان یزد از تشکیل گروه های علمی اساتید در مدارس برای تثبیت جایگاه، ارتقای ضریب امنیت شغلی آنان و احیای نقش استاد محوری و مباحثه طلبگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در گردهمایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان یزد با ابراز خرسندی از حضور در این جمع پس از استماع دیدگاههای اساتید برای پیگیری و پاسخگویی تک تک به سؤالات شرکت کنندگان قول مساعد داد.

وی از تشکیل گروه های علمی مشابه هیئت علمی با حضور اساتید در هر مدرسه خبر داد و افزود: گروه های علمی صرفا برای تدریس نیست، بلکه تصمیماتی همچون دعوت از اساتید و رفع ضعف ها با شعار « مدرسه محوری»در سال تحصیلی جدید اتخاذ می شود.

وی با اذعان بر این موضوع که تاکنون برای اساتید حوزه خواهران جایگاه تثبیت شده ای وجود نداشت؛ تصریح کرد: اساتید به ارکان مدارس افزوده شدند که از این پس در گروه های علمی در مورد دروس، پژوهش و مشاوره های تحصیلی همکاری به کارگیری می شوند و با تصمیمات مرکز خدمات حوزه در آینده ای نزدیک مشکل بیمه اساتید خواهر فعال با 10 ساعت تدریس در هفته رفع می شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور خاطر نشان کرد: مدرسه به استادش شناخته می شود که طلبه زیر نظر چه کسی درس خوانده است؟ چون سیستم ما به سمت مدل های نهادهای مرسوم آموزشی رفته و نقش اساتید در نظام آموزشی حوزه به حاشیه رفته است؛ تلاش ما احیای نقش اساتید در حوزه و نیز احیای مباحثه طلاب و استاد محوری در نظام تربیتی و آموزشی حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تأکید کرد: حوزه نباید بر اساس دوره ها و پودمانی ها اداره شود، بلکه اساتید باید رشد رشته ای پیدا کنند و سطوح آموزش رشد نماید و در شرایط جدید که 411 مدرسه سطح دو(کارشناسی) داریم باید جذابیت های حوزه را افزایش دهیم.

*اساتید حوزه خواهران برای ورود به سطح چهار بورسیه می شوند

وی اذعان کرد: با تدابیری که اندیشیده شده است در آینده برخی از مدارس سطح دو به سطح سه و مدارس سطح سه به سطح چهار ارتقا می یابند و پیشنهاد بورسیه اساتید سطح سه برای ورود به سطح چهار در حال پیگیری است.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور ادامه داد: حوزه به توانایی ها و مهارتش شناخته نمی شود، بلکه به سطح علمی اساتید و مدیرانش شناخته می شود و باید سطوح مختلف از نظر علمی استاندارد شود و بخشنامه های آن بزودی ارسال می شود.

حجت لااسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به ارتقای کرسی های آزاد اندیشی گفت: اساتید خواهر برای کرسی های آزاد اندیشی نیازمند حمایت مالی هستند و ما بودجه ای را برای فعالیت های فوق برنامه داریم تا لیستی از اساتید و موضوعات کرسی انتخاب شوند و به نحو مناسبی در مدارس اجرا شود.

وی از نشریات حوزوی به عنوان یک ضرورت یاد کرد و افزود: برای ارتقای سطح حوزه باید به سمت نشریات و مراکز پژوهشی حرکت کنیم  و شعار ما دیده شدن حوزه علمیه خواهران است، به این معنا که ظرفیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی حوزه های خواهران به جامعه معرفی شود تا مورد تقاضا قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور ابراز کرد: حوزه باید دیده شود تا مراجعات به سمت او بیاید و خودش را بسازد، زیرا اگر دیده شدیم به سمت ما می آیند و انتظارات جامعه زنان به سمت ما می آید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با ابراز تأسف از اینکه برخی حوزویان و غیر حوزویان انتظار از تحصیل در حوزه خواهران را به نشستن در خانه و خانه داری و فرزندپروری محدود می کنند، اظهار کرد: هنر ما باید جمع بین نقش های اجتماعی و نقش های در خانواده است.

وی اذعان کرد: تا وقتی که همان رشته آقایان را در حوزه می خوانید، هیچدگاه هویت مستقل حوزه های خواهران دیده نمی شود و به دلیل اینکه دسترسی میدان ها برای آقایان باز است، فرصت دیده شدن مستقل را پیدا نخواهید کرد. لذا ما باید حوزه خواهران را با ویژگی های خاص خود نشان دهیم تا قد بکشد و تحت تقاضاهای سنگین قرار بگیرد و خودش را بر اساس نیازمندی های جامعه بسازد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ابراز کرد: شما اگر بخواهید از سمت یک جریان دینی عمومی به سمت یک جریان دینی تخصصی رشد کنید، باید سطوح علمی حوزه شما و نیز سطح علمی اساتید بالا برود که در غیر این صورت موفق نمی شویم.

*ضرورت راه اندازی 20 نشریه تخصصی حوزوی زنان در استان ها

وی بر ضرورت راه اندازی نشریات تخصصی در حوزه خواهران تأکید کرد و گفت: در کنار دوره ها، رشته ها و نشریات تخصصی راه بیابد و مجلات علمی ترویجی راه اندازی شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور افزود: حداقل 20 نشریه تخصصی و پژوهشی در سطح حوزه های علمیه خواهران کشور با موضوعات زنان راه اندازی شود.

*انس با قرآن، احکام و احادیث در مدارس خواهران احیا می شود

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور یکی از آسیب های واحدی شدن دروس حوزه را به جای ساعتی بودن آن کاهش زمان برای فراگیری دروسی همچون تجوید و روانخوانی قرآن، احکام، اخلاق و حدیث دانست و گفت: در آینده ای نزدیک برنامه روزانه و هفتگی برای انس بیشتر طلاب با این دروس اجرایی می شود.

وی در پایان سؤالات اساتید را از جمله در زمینه اصلاح کتب درسی، حجم واحدها، گزینش اساتید، تدوین آیین نامه حوزه بالنده و... را پاسخ داد.

برپایه این گزارش، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد و معاونان وی و جمعی از مدیران نیز حضور یافتند.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha