چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: هیئت امنایی که نتواند ظرفیت حضور جوان را در مسجد فراهم کند، باید تغییر کند. افرادی که به مسجد خسارت وارد کرده و نقش آن را کم رنگ می‌کنند، صلاحیت هیئت امنایی را ندارند و نوعی خیانت به مسجد است، حتی امام جماعتی که صرفاً نماز بخواند و برود، طبیعی است که حق مسجد ادا نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»» از سمنان، بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور با حضور رئیس‌جمهور و شخصیت های برجسته کشوری و با موضوع «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز»، اواسط آذرماه به میزبانی استان سمنان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ابعاد مختلف اهمیت برگزاری اجلاس سراسری نماز، راه‌های مقابله با مسجد گریزی جوانان، آثار تخریبی برخورد با کودکان و نوجوانان در مساجد و آسیبهایی که امروزه نماز و جامعه مسجدی را تهدید میکند پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید؛ با توجه به برگزاری اجلاس سراسری نماز طبق برنامه هرساله از سوی ستاد اقامه نماز کشور با پیام ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای، نظر حضرتعالی در خصوص نقش برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها در اقامه و گسترش فرهنگ نماز چیست؟

بنده ابتدا باید از ستاد اقامه نماز کشور به خاطر این حرکت زیبا تشکر کنم. هر ساله در یکی از استانها این اجلاس برگزار میشود و هم طراز با آن در کل استانها هم معمولاً اجلاس مقدماتی برگزار میشود، حتی در کل شهرستانها و نماز و موضوعات مربوط به آن مورد توجه قرار میگیرد و این بسیار خوب است.

در تمام شهرستانها و استانها برنامهها در حال برگزاری است و مقدمهای برای اجلاس سراسری است؛ اما طبیعی است که هنوز آن گونه که شایسته و در شأن نماز است از این جلسات و فعالیتها خروجی نداشتیم؛ در عین حال همین خروجیها هم قابل توجه و تقدیر است، این گونه بگوییم که اگر این اجلاسها نبود، چه بر سر نماز میآمد!؟ با این حرکتها و توجه کردنها نماز به طور قابل توجهی جایگاه خود را حفظ کرده است.

گاهی مطرح می‌شود که تعداد محدودی از جوانان از نماز و مساجد گریزان هستند؛ وظایف ائمه جماعت و هیئت‌امنا مساجد در این زمینه چیست؟

این که بگوییم جوانان مسجد گریز شدهاند، صحت ندارد، ما جوانهایی مسجدی هم کم نداریم، به طور فراوان در شهرهای مختلف، چه در تهران، چه در قم جوانهای مسجدی مشاهده میشوند و در جاهای مختلف میبینیم که جمعیت جوانها در مساجد قابل توجه است؛ اما طیفی هم توجه چندانی به مسجد ندارند که با برنامههای فرهنگی میتوانیم توجه آنها را به نماز جذب کنیم.

حضور ما در مدارس خیلی میتواند مؤثر باشد، هر کدام از ما میتوانیم تلاش خود را به کار بگیریم، در مدارس دانشآموزان و نوجوانها هستند و باید اهمیت نماز برای آنها مطرح شود و عملاً نماز در مدارس برگزار شود که پس از مدارس به مساجد تسری پیدا کند. در جاهایی که مدارس در زمینه نماز خوب عمل کردهاند و به آن توجه خوبی نشان داده و نماز را پر رنگ برگزار کردهاند، سبب شده که جوانان پس از مدرسه هم به مسجد راه پیدا کنند و آرام آرام مسجدی بشوند؛ بنابراین ارتباط بین مدرسه و مسجد را باید مستحکم کنیم.

توجه خانوادهها نیز باید به این مسئله جلب شود که سعادت همه جانبه فرزندشان در سایه نماز و گرایش به نماز است؛ بنابراین باید خانوادهها را نسبت به این مسائل هوشیار کرد. در کنار اینها در دستگاههای دولتی هم باید عنایت لازم به نماز وجود داشته باشد، گاهی در دستگاههای دولتی و ادارات نماز را صوری برگزار میکنند و حقیقت نماز کم رنگ است، باید توجه بیشتری به اقامه نماز داشته باشند، نه صرفاً خواندن نماز، اقامه نماز به معنای واقعی؛ یعنی روح نماز در ادارات زنده باشد و حضور مدیران، کارکنان و کارمندان اداره در نماز پر رنگ باشد.

متأسفانه ادارات، دستگاهها و وزارت خانههایی داریم که عنایت لازم را به نماز ندارند و مدیران، کارکنان و کارمندان خاضعانه در نماز جماعت محل کارشان حاضر نمیشوند، وقتی نگاه این گونه باشد، طبیعی است که نماز جایگاه خود را پیدا نکند و به همین میزان بر مساجد هم اثر میگذارد؛ بنابراین باید تا آنجا که میتوانیم کار فرهنگی کنیم که توجه به نماز و حقیقت آن افزایش یابد، قطعاً نباید نا امید باشیم، همان طور که عرض کردم فضا خوب است.

بی توجهی و بیتفاوتی نسبت به کودکان در مساجد، چه آثار تخریبی دارد؟

بنده در فراز قبل در خصوص عوامل بیرون از مسجد سخن گفتم و به درون مسجد اشارهای نکردم؛ اما مسجد یک ظرفیت بسیار قابل توجه است و باید جاذبههای همه جانبه برای حضور نسل جوان در آن ایجاد شود، این جاذبهها را هم امام جماعت میتواند ایجاد کند، هم هیئت امنا، هم خادم و متولی مسجد، هم فضای در و دیوار مسجد و هم کسانی که در مسجد فعالیتهای فرهنگی و نظیر اینها انجام میدهند، میتوانند ایجاد کنند. علاوه بر اینها گره گشایی از مسائل و مشکلات مردم سبب میشود که مردم بدانند مسجد رافع بسیار از مشکلات آنها است و مشاوره به خانوادهها داده شود، مسجد برایشان پناهگاه است و در مسجد احساس آرامش میکنند، فضاهای این چنینی باید در مساجد شکل بگیرد و مساجد باید به طور گسترده در این زمینهها فعالیت کنند.

در برخی مساجد با این مسئله مواجه هستیم که گاهی هیئت امنا یا خادم یا برخی از متولیان یا حتی پیرمردها تحمل حضور جوان را ندارند و ممکن است که برخورد خوبی با کودکان، نوجوانان و جوانان نداشته باشند که باید در این زمینه فرهنگسازی کرد و توجهها را به این مسائل جلب کرد.

هیئت امنایی که نتواند ظرفیت حضور جوان را در مسجد فراهم کند، قطعاً نمیتواند هیئت امنای خوبی برای مسجد باشد و باید تغییر کند، افرادی که به مسجد خسارت وارد کرده و نقش آن را کم رنگ میکنند، هیئت امنای مسجد نیستند و نوعی خیانت به مسجد است، حتی امام جماعت اگر نتواند جاذبه ایجاد کند و صرفاً نماز بخواند و برود، طبیعی است که حق مسجد ادا نمیشود.

خوشبختانه مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران به شکل قابل توجهی در این حوزه فعال است، این مرکز در استانها هم شکل گرفته است و هر کدام در حال فعالیت هستند، در استان خودمان هم مرکز رسیدگی به امور مساجد را شکل دادیم و آییننامه قابل توجهی هم برای آن تدوین شده است که نسبت به این مسائل توجه نشان داده شود و آرام آرام به سمتی برویم که این ضعفها برطرف شود.

چه آسیبهایی نماز و جامعه را تهدید میکند؟

آسیب در واقع همان عواملی است که مانع حضور جوان در مسجد میشود، اگر ما این عوامل را شناسایی و رفع کنیم، آسیبی نخواهیم داشت، البته نقشهها و تهاجم فرهنگی دشمن و فعالیتهایی که برای جدایی میان نسل جوان و دین انجام میدهد تأثیر دارد، اما ما نمیتوانیم از دشمنان انتظاری داشته باشیم، آن‌ها کار خودشان را انجام میدهند، ما هم باید کار خودمان را انجام بدهیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم تهاجم فرهنگی دشمن وجود دارد و ما نباید این تهاجم را به عنوان آسیب در نظر بگیریم.

اگر آسیبهای درونی خود را رفع کنیم؛ یعنی نگاه ما نسبت به مسجد اصلاح شود، برنامههای مسجدی را ساز و کار درستی ببخشیم، جاذبههای لازم را در مسجد ایجاد کنیم و مسجد را مرکز فرهنگی و کانون پرورش، تربیت و اصلاح قرار دهیم، کانون اخلاق، نشاط و شادابی قرار بدهیم و همان گونه که عرض کردم مسجد را جایی قرار بدهیم که برای همسایههای آن، خانوادهها و کسبه اطراف مسجد امید بخش باشد.

اگر زمینههای جاذب را ایجاد کنیم، قطعاً آسیبها یکی پس از دیگری رفع خواهد شد، بنابراین اعتقاد من این است که باید آسیب را از درون خود و برنامههای خود جستجو کنیم و اگر این آسیبها را رفع کنیم، آسیبهای خارجی نمیتواند چندان تأثیر گذار باشد؛ البته نه اینکه نادیده گرفته شوند و قطعاً باید به آسیبهای بیرونی هم توجه شود؛ اما آنچه از همه مهمتر است فعالیتهای ما است.

نکته پایانی درباره اجلاس سراسری نماز

همه بکوشند که این اجلاسها خروجی مؤثر داشته باشد، رهبر فرزانه انقلاب هم در سخنان خود بر این نکته تأکید کردهاند که نتایج و ثمرات این اجلاسها باید سنجیده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی محمد قیاسی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    می خواستم بیمه ی خادمه مسجد بگیرم