جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران با بیان اینکه مسجد فقط محل برگزاری نماز نیست، گفت: مساجد گهواره تربیت تمام نیروهای انقلابی بوده به‌عنوان میدان‌دار اصلی انقلاب باید در جشن چهل‌سالگی انقلاب ادای حق کنند و به‌عنوان کانون‌های شادمانی مردم در ایام بهمن‌ماه بتوانند بازگوکننده عظمت ملت در حرکت انقلابی باشند.

 خبرگزاری «حوزه»-سمنان، بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز با موضوع «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز»، با پیام مقام معظم رهبری و با حضور رئیس‌جمهور و شخصیت‌های برجسته کشوری و لشکری، چهارشنبه 14 آذرماه به میزبانی استان سمنان برگزار می‌شود.

سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ابعاد مختلف جایگاه و نقش مسجد در تربیت نیروهای انقلابی و مهمترین وظیفه متولیان مسجد در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی پرداخته که حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید،  مساجد چه نقشی در تربیت نیروهای انقلابی و کادرسازی برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ایفا می کنند؟

این مسئله کاملاً روشن است که مسجد زادگاه انقلاب است و گهواره تربیت تمام نیروهای انقلاب مسجد بوده است، ما نیروهایی که میدان‌دارهای اصلی و هدایتگران اصلی حرکت بوده را نمیشناسیم  که غیر مسجدی باشند. طبیعتاً افراد زیادی به مسیر جهاد پیوستهاند و نقشهای مهمی هم در جریان مقاومت ایفا کرده اند، اما آنچه بسیار روشن است، این  که زادگاه انقلاب مسجد بوده و محور و میدانداران اصلی این حرکت هم اهل مسجد بودهاند.

اگر هنری برای انقلاب به وجود آمده زادگاه آن مسجد بوده و اگر دانشی هم ایجادشده خاستگاه آن مسجد بوده است، طبیعتاً تداوم آن‌هم وابسته به همین کانون توجه الهی است. اگر بخواهیم این انقلاب را با همان اصالتهای خود تداوم ببخشیم، باید برای فعالیتهای مسجد برنامهریزیهای قویتری داشته باشیم، نقشآفرینیهایی که مسجد در دوره انقلاب و پس‌ازآن داشته است احیا کنیم و تداوم ببخشیم.

مسجد فقط محل برگزاری نماز نیست، نقشی که مسجد در طول انقلاب و بقای آن داشته، نقشهای متنوع اجتماعی است، یک سنگر بوده برای دفاع، مرکزی بوده است برای اعزام نیروهای مجاهد به جبهه، کانونی بوده برای حل مشکلات مردم، رسیدگی به محرومان محل، دستگیری از مستمندان، برای برقراری امنیت محلات و شهرها و روستاها، مسیری بوده  برای تربیت جوانان و انس آن‌ها با قرآن.

ما باید بتوانیم مسجد را با تمام خصوصیاتش حفظ کنیم، کانونهای موازی مثل فرهنگ‌سراها، خانههای محله و... که در بیرون از مسجد ایجادشده است، نباید موجب تضعیف نقش مسجد در حیات اجتماعی مردم شود. باید کماکان نقش محوری مسجد را حفظ کنیم و بتوانیم انقلاب را که متکی است به این سنگرهای اساسی اسلام تداوم ببخشیم.

* مهمترین وظیفه متولیان مسجد در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی چیست؟

مساجد صاحب اصلی انقلاب هستند، طبیعتاً زمانی که انقلاب به چهل‌سالگی میرسد، اتفاقی که برای انقلابهای بزرگ دنیا نیفتاده است که با حفظ ارزشها و شاخصهای خود به چهل‌سالگی برسند و زمانی که در چنین شرایطی به جشن چهل‌سالگی میرسیم قطعاً صاحب جشن باید میدان‌دار اصلی باشد.

ما باید ارزشهای انقلاب را بازگو  و در مساجد برای نسل جدید تبیین کنیم که انقلاب ملت ایران را از چه وضعیتی نجات داد و به چه وضعیتی رساند، این حرکت بزرگ را باید تبیین کنیم، یک انقلاب اسلامی تحولات عظیم جهانی را رقم زد و تمام مناسبات داخلی و بینالمللی را تحت تأثیر قرار داد، اینها را باید در جشن چهل‌سالگی برای مردم و به‌ویژه نسل جوان تبیین کنیم.

مساجد به‌عنوان میدان‌دار اصلی انقلاب و صاحبان اصلی آن باید در این جشن چهل‌سالگی ادای حق کنند و ان شاءالله به‌عنوان کانونهای شادمانی مردم در ایام بهمن‌ماه نظرها را به خود جلب کنند و بتوانند بازگوکننده عظمت ملت ما در حرکت انقلابی خود باشند.

انقلاب اسلامی، انقلابی است که چند هزار سال حکومت فردی و دیکتاتوری، استبداد و اختناق را از سر مردم باز کرد و حکومت مردم برای خودشان را به ارمغان آورد، حکومت خدا بر مردم و اداره مردم به دست خود مردم، تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان، اینها چیزهایی بوده که انقلاب برای مردم به ارمغان آورده است.

ما استقلالمان را مدیون انقلاب اسلامی هستیم، کشوری که 100 درصد وابسته و تحت امر آمریکا و انگلیس بود و هیچ ارادهای از خود نداشت، با انقلاب اسلامی به مستقلترین کشور دنیا تبدیل شد، کشوری که بویی از آزادی نداشت، امروز یکی از آزادترین کشورهای دنیا است.

ما همه مدیون انقلاب اسلامی هستیم، اگر مردم رأی میدهند و در سرنوشت و اداره مملکت خود سهیم هستند، مجلس تعیین میکنند، به‌واسطه این مجلس دولت تعیین میکنند، همه ارزشهایی است که انقلاب برای ما آفریده است.

امروز اگر سایه اسلام بر سر ماست و برخلاف رژیم گذشته که حامی رژیم صهیونیستی و کشور نژادپرست آفریقای جنوبی بود، امروز پشتیبان تمام آزادیخواهان دنیا است، همه در سایه انقلاب اتفاق افتاده است، ان شاءالله مسجد که صاحب اصلی این ارزشها است و زادگاه اصلی انقلاب است، بتواند برای تبیین این ارزشها مورداستفاده قرار بگیرد.

سخن آخر

به‌عنوان حرف پایانی تشکر میکنم از تمام ائمه جماعاتی که خط‌شکن بودند و هستند، روحانیون و طلابی که با خون پاک خود مسیر انقلاب را باز کردند و در پی اربعینهای زنجیرهای پیروزی بزرگی که امروز به آن افتخار میکنیم، رقم زدند و امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای عظیمی که این شهدا در اختیار ما گذاشتن  در پیشگاه آن‌ها رو سفید محشور شویم.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha