چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شمس الدین - سمنان

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان با بیان اینکه سر تیتر و سرلوحه برنامه‌ریزی‌های آموزش‌وپرورش نماز باشد، گفت: کارکرد مسجد فقط مسئله نمازخواندن ساده نیست.

 خبرگزاری «حوزه» - سمنان، بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور با حضور رئیس‌جمهور و شخصیت‌های برجسته کشوری و با موضوع «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز»، اواسط آذرماه به میزبانی استان سمنان، برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدرضا شمس‌الدین رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ابعاد مختلف خصوص نقش برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها در اقامه و گسترش فرهنگ نماز، جایگاه نماز در جامعه امروز، شیوه‌های جذب و تشویق و ترغیب جوانان و شیوه احیا جایگاه مسجد محوری در جامعه پرداخته که حاصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* با توجه به برگزاری اجلاس سراسری نماز طبق برنامه هرساله از سوی ستاد اقامه نماز کشور، نظر شما در خصوص تاثیر برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها در اقامه و گسترش فرهنگ نماز چیست؟

اجلاس یک محلی است برای تضارب افکار و آرا و عده‌ای متخصص جمع می‌شوند و راجع مهم‌ترین مسئله و فریضه دینی به گفتمان می‌پردازند؛ قطعاً نشست‌های این‌چنینی و اجلاس‌های این شکلی که خب سالی دریکی از استان‌ها برگزار می‌شود تبعات بسیار مثبتی دارد و تبلیغات محیطی و آموزش‌وپرورش و وزارت علوم همهٔ این‌ها به کار عمیق فرهنگی آن‌هم در بازه زمانی کوتاه دارد شکل می‌گیرد.

* جایگاه نماز در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید بگوییم جایگاه نماز خوب نیست و آن چیزی که باید باشد فعلاً نیست اما قطعاً قدم‌به‌قدم باید پیشرفت کنیم و هرروز هر ساعت در هرماه و در هرسال یک اتفاقات خوبی باید رخ بدهد.

هنوز خیلی فاصله‌داریم اما خب کارهایی هم که در آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان و خیلی از جاهای دیگر انجام‌شده واقعاً ارزنده است.

* در برخی از موارد بعضاً مشاهده می‌شود که تعداد محدودی از جوانان از نماز و مساجد گریزان هستند؛ وظایف ائمه جماعت و ائمه جمعه و هیئت‌امنا مساجد در این راه چیست؟ و راه‌های مقابله با مسجد گریزی جوانان و شیوه‌های جذب و تشویق و ترغیب جوانان به نماز

دین‌گریزی جوانان را قبول ندارم ما باید عوامل را محیط را امکانات را این‌ها را فراهم کنیم، خب وقتی فراهم نیست و در مساجد ما آن حداقل‌هایی که باید رعایت شود، رعایت نشود توقع زیادی است که اگر فکر کنیم جوانان باید همین‌طور فوج فوج به مساجد حمله کنند.

زیرساخت‌های مراکز عبادی واقعاً باید جوری باشد که جوان را جذب کند از بهداشت تا عوامل اجرایی مسجد گرفته تا امام جماعت همه این‌ها باید تغییر و تحولات بنیادی در آن اتفاق بیفتد.

در یک کلمه عرض کنم که چیزی به‌عنوان دین‌گریزی وجود ندارد الا در قشر پایین و بسیار ضعیف اجتماع همهٔ مردم دین را دوست دارند، جوان‌ها هم دین را دوست دارند، اما آن امکاناتی که باید فراهم شود را فراهم کنیم بعد قضاوت کنیم.

آموزش‌وپرورش هم به‌عنوان نهاد حاکمیتی که همهٔ طیف‌های سنی را در خودش دارد قطعاً باید سر تیتر و سرلوحه برنامه‌ریزی‌هایش نماز باشد و راه کاهش آسیب‌های اجتماعی مخصوصاً در قشر کودکان و نوجوان چیزی جز نماز و آموزه‌های دین نیست.

* مهم‌ترین آسیب‌هایی که امروز جایگاه رفیع نماز و مسجد را تهدید می‌کند چه می‌تواند باشد؟

قطعاً و یقیناً در همهٔ مسائل آفاتی در آن وجود دارد شما بهترین مسئله را در نظر بگیرید آفت کشی باید داشته باشیم بالاخره پادزهر باید آماده کنیم قطعاً علیه دین خیلی کارها دارد انجام می‌شود و به ساحت نماز به ساحت مسجد ماهم نباید بی‌تفاوت بنشینیم قطعاً باید برنامه‌ریزی‌ها شبانه‌روزی باشد.

* در صدر اسلام مساجد محور انجام هرگونه فعالیت دینی و مذهبی و اجتماعی بودند و جایگاه مسجد محوری در جامعه چگونه احیا می‌شود؟ چرا برخی از مساجد منحصر در اقامه نماز جماعت هستند؟

کاملاً روشن است مساجد را کلاً برای دو سه ساعت نگه‌داشتن کار شایسته‌ای و بایسته‌ای نیست و مساجدی که میلیاردی در آن صرف می‌شود قطعاً باید اندازه همان هزینه کرد تا بدرخشد و برای اجتماع کار کند.

مقام معظم رهبری فرمودند اینکه یک مقداری به مساجد باید نظر شود و مساجد 24 ساعته باز باشند و زوار می آیند، مسافر می آیند کار فرهنگی 24 ساعته برای مردم داشته باشند واقعاً کلام بسیار فاخری است.

در حقیقت کارکرد مسائل مسجد فقط بحث نمازخواندن ساده نیست مساجد دارالخلافه بودند، دارالعباده، دارالتعلیم بودند، دارلتعبیر بودند کارهای اجتماعی درون آن شکل می‌گرفت و هشت سال دفاع مقدس مساجد کانون همهٔ همفکری‌ها علیه دشمن بوده است و امروز هم راجع به مسائل فرهنگی خط مقدم جهاد و جنگ علیه دشمنان استکبار باید مساجد باشد.

* ظرفیت‌های مسجد و نقش نماز در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی اعم از طلاق، بزه‌کاری، اعتیاد و...

آمار دقیق می گویند ماه رمضان و محرم‌ها، بزه اجتماعی درصد آمار آن میاید پایین و خب قطعاً اگر مساجد درجه یک‌تر اقدام کنند ما شاهد کاهش آسیب خواهیم بود و این شعار دین و قرآن است.

* سخن آخر

استان‌ها به نسبت ظرفیت‌هایشان و اشتیاق و اقبال مسئولین و مردم نسبت به برپایی اجلاس اقدام می‌کنند و بالاخره با یک شورا این ظرفیت‌ها سنجش می‌شود و توفیق میزبانی پیدا می‌کنند.

امسال هم سخنران این واقعه عظیم قرار است که ریاست محترم جمهوری باشد که خب این هم به‌اندازه خودش مهم هست بالاخره اتفاقاتی که در جهان اسلام می‌افتد در این اجلاسیه توسط وی مطرح می‌شود که می‌تواند اهمیت داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha