پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه آنچه جوانان را به مسجد جذب می‌کند، درک نیازهای آنان است، گفت: شیوه‌های جذب کودکان و جوانان به مسجد نیازمند آموزش و مهارت‌آموزی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و با موضوع «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» در روزهای آتی به میزبانی استان سمنان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به ابعاد مختلف اهمیت برگزاری اجلاس سراسری نماز، راه‌های مقابله با مسجد گریزی جوانان، آثار تخریبی برخورد با کودکان و نوجوانان در مساجد و آسیبهایی که امروزه نماز و جامعه مسجدی را تهدید میکند پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

با سلام و ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید؛ در برخی از موارد بعضاً مشاهده می‌شود که تعداد محدودی از جوانان از نماز و مساجد گریزان هستند؛ وظایف ائمه جماعت و ائمه جمعه و هیئت‌امنا مساجد در این راه چیست؟ و راه‌های مقابله با مسجد گریزی جوانان

شما در نخستین سؤال خود از تعبیر مسجدگریزی استفاده کردید، بنده برخوردهای زیادی با جوانان داشته و دارم، سالیان زیادی با دانشگاه سر و کار داشتم، در شهر هم برخورد زیادی با جوانان داشته و دارم، بر اساس آنچه از واقعیت جامعه میبینم چیزی غیر از آنچه شما میگویید است، به گمان من در حال حاضر مسجدگریزی خیلی معنایی ندارد، بیشتر باید شکرگزار این باشیم که پای جوانان به مسجد باز شده است؛ البته از این جهت که ما انتظار داشته باشیم تمام جوانان به مساجد بروند، آرزویی است که ان شاءالله باید سعی کنیم به مرور به آن برسیم.

آنچه اکنون وجود دارد و ما شاهد آن هستیم قابل‌قبول است. من دانشگاههای 20 سال پیش را دیدهام، دانشگاههای اکنون را هم میبینم، در حال حاضر به‌مراتب حضور دانشجوها در صفوف نماز جماعت دانشگاهها و خوابگاهها بیشتر است؛ بنابراین خواهش من این است که تعبیر مسجدگریزی را به‌هیچ‌وجه به کار نبرید. من معتقدم که مسجدگریزی وجود ندارد و اگر هم فرض کنیم این‌گونه است، این مسئله از آن مقولاتی است که نباید به زبان آورد، اگر به شهر ما بیایید و بنده به همراه شما مساجد و دانشگاههای شهر را ببینیم خواهید دید که مساجد از نظر حضور جوانان آباد است.

چگونه همانند صدر اسلام محوریت مسجد در جامعه احیا میشود و چرا برخی از مساجد تنها منحصر به اقامه نماز جماعت هستند؟

درهرصورت راههای نرفتهای وجود دارد که باید به یاری خدا، کمک شما و تمام امکاناتی که در دست داریم به دنبال آن‌ها برویم و بگوییم که مسجد در نگاه بزرگان، امیرالمؤمنین(ع)، سیره رسول اکرم (ص) جایگاهی بسیار والاتر از اکنون داشته است، مسجد محل دل‌خوشی همه بوده است، اگر کسی دلش میگرفت، به مسجد و به مسجدیها مراجعه میکرد و نشاط و معنویت به دست میآورد، اکنون هم در بسیاری از جاها همین‌گونه است و باید قدر بدانیم؛ اما راه زیادی داریم برای اینکه مسجد به جاذبههای مهم خود برسد.

در ایام پیروزی انقلاب اسلامی، برکت انقلاب، برکت امام، رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب بسیار به ما یاری رسانده است که مسجد را بیشتر دریابیم. فرمایشاتی که رهبر ما فقط در خصوص مساجد دارند اگر تجمیع شود به یک کتاب حجیم تبدیل میشود و تمام اینها نکاتی هستند که ما به آن‌ها نیازمندیم و امیدواریم که تحقق آن‌ها را در مساجد ببینیم.

 شیوههای جذب حداکثری جوانان را بفرمایید.

آنچه جوانان را به مسجد جذب میکند، درک نیازهای آنان است، ما باید ببینیم که یک جوان، یک نوجوان، یک دانشجو و حتی سنین بالاتر چه نیازهایی دارند و تا چه حد مسجد را برآوردهکننده نیازهای خود میدانند. بنده طرحی را به مسئولان استانی پیشنهاد دادم، آن‌ها هم پذیرفتند، اما عملاً امکانات اجرای آن را نداشتند و در بعضی جاها تا حدی اجرا شد. طرح این بود که یک دانشجو یا یک دانشآموز دبیرستانی به کتابهای منبع نیاز دارد، ما باید در هر مسجد یا حسینیهای مکانی را تعریف کنیم و منابع درسی دانشآموزان و دانشجویان را در آن قرار دهیم و سالن مسجد در زمانهای غیر نماز به سالن کتابخانه تبدیل شود، در این صورت دانشآموزان و حتی معلمان به مسجد میآیند.

در خیلی از مساجد و حسینیهها ما سالنهایی داریم که میتوان برای فعالیتهای ورزشی از آن‌ها استفاده کرد، جوانان به مکانی برای ورزش نیاز دارند و تعدادی امکانات ورزشی که با شئونات مسجد منافاتی ندارد تهیه کنیم و زمینهای را فراهم کنیم که دانشآموزان و دانشجویان متدین و علاقهمند به مسائل ارزشی بیایند و از این فرصت برای ورزش و سلامتی استفاده کنند؛ بنابراین وقتی ما نیازها را بشناسیم و برای رفع آن‌ها برنامهریزی کنیم قطعاً احساس خواهند کرد مسجد همان‌جایی است که در پی آن هستند. امیدواریم کوتاهیهایی که کردیم بتوانیم جبران کنیم.

در خصوص آثار تخریبی برخورد با کودکان و نوجوانان در مساجد توضیح بدهید.

کودکان به دلیل شیطنتها و بازی گوشیهایی که دارند وقتی به مسجد میآیند قدری شلوغ میکنند و من دیدهام پیرمردهایی که برخورد توهینآمیز با این کودکان داشتند و به همین جهت با آن پیرمرد بحث کردم و به ایشان گفتم: شما که این‌گونه با این کودکان برخورد میکنید، پس از شما چه کسی باید به این مسجد بیاید؟

این مسئلهای است که تمام اقشار مردم از جمله خود بنده و دوستان خیلی به آن توجه نکردیم و آن‌گونه که باید شیوههای جذب کودکان و جوانان و نوجوانان را نمیدانیم؛ بنابراین از این جهت بچهها حق‌دارند که از دست ما شاکی باشند. امیدواریم که این مسئله هم حل شود و قطعاً نیاز به آموزش و مهارتآموزی در این زمینه است.

چند روز گذشته که در نمایشگاه امور مساجد حاج‌آقا علی‌اکبری که در تهران برگزارشده بود شرکت کردم، واقعاً احساس کردم که تمام ما در جامعه مسجدی نیازمند آموزشهای ویژه هستیم برای اینکه بتوانیم به نقطهای برسیم که بیشترین جاذبه را داشته باشیم و مساجد رونق بیشتری بیابد.

نکته پایانی

به گمان من کسانی باید در اجلاس نماز حضور جدی و گسترده داشته باشند که نماد نماز هستند، این مسئله را باید جدی بگیریم، کسانی که نماد نماز و نماد ارزشها هستند باید چهرههای اول حاضر در اجلاس باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha