پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سردار روح‌الامین قاسمی - فرمانده انتظامی استان سمنان

حوزه/سردار قاسمی گفت: در راستای سیاست‌های محله محوری نیروی انتظامی در تأمین امنیت است که نقش مساجد که به‌واقع قلب تپنده محلات هستند، بسیار پررنگ‌تر از قبل و مشهود و ملموس است.

سردار روح‌الامین قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز به میزبانی سمنان، در پاسخ به نقش و کارکرد مساجد در امنیت آفرینی در جامعه اظهار داشت: مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به‌خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد؛ در اینجاست که افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش درآوردند.

فرمانده انتظامی استان سمنان تصریح کرد: به روایت تاریخ، پیامبر گرامی اسلام(ص) پایه‌گذار اولین مسجد است، او مکانی را پایه‌گذاری کرد که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می‌رفت و به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود.

وی افزود: در گذشته همه امور مسلمین در ابعاد مختلف، از جمله عقاید و فعالیت‌های فرهنگی، عبادی، سیاسی و اقتصادی در مساجد انجام می‌شد.

سردار قاسمی خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خود می‌تواند مؤید نقش فرهنگی والا و غنی مساجد باشد چراکه در دوران ستم‌شاهی مساجد جایگاه اولیه خود را بازیافته و محل تجمع مسلمین، تبادل اطلاعات، انسجام گروه‌ها، ایجاد تشکل‌های اسلامی، محل روشنگری و اطلاع‌رسانی و همچنین محل مبارزه با طاغوتیان در ابعاد مختلف بود.

وی گفت: به‌این‌ترتیب می‌توان نتیجه این بهره‌گیری از محیط معنوی مساجد را پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کرد چراکه انقلاب ایران یک معجزه بود و بی‌تردید این عظمت و بزرگی به‌واسطه برخورداری و همچنین بهره‌گیری مناسب از محیط معنوی مساجد است.

فرمانده انتظامی استان سمنان بیان کرد: در شرایط کنونی جامعه نیز می‌توان از ظرفیت‌های بی‌شمار در مساجد در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله توانمندسازی اقشار ضعیف، ارائه مشاوره به شهروندان، تحکیم خانواده، پیشگیری از شکل‌گیری آسیب‌های نوین اجتماعی، افزایش مشارکت‌های اجتماعی و البته تأمین و تقویت نظم و امنیت بهره برد.

وی افزود: در راستای سیاست‌های محله محوری نیروی انتظامی در تأمین امنیت است که نقش مساجد که به‌واقع قلب تپنده محلات هستند، بسیار پررنگ‌تر از قبل و مشهود و ملموس است.

سردار قاسمی گفت: ائمه جماعات و فعالان فرهنگی و اجتماعی مستقر در مساجد می‌توانند در حوزه‌های آگاه‌سازی شهروندان و آموزش اصول پیشگیری از وقوع جرائم، شناسایی افراد دارای مشکل و معرفی آن‌ها به نهادهای مرتبط، تقویت احساس امنیت در مردم، انتقال مطالبات مردمی به کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی و همچنین مشارکت در طرح‌های اجتماعی پلیس به فرآیند تأمین امنیت کمک کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر پایگاه‌های بسیج مستقر در مساجد نیز ظرفیت فوق‌العاده برای معرفی پلیس‌های افتخاری، نگهبان محله و همکاری با یگان‌های انتظامی دارند.

فرمانده انتظامی استان سمنان افزود: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز یکی از مکان‌هایی که آنجا را محلی برای ملاقات مستقیم و ارتباط با مردم قرار داده است، مسجد است. در این اماکن معنوی است که همراهی و همکاری مردم با پلیس شکل می‌گیرد و ما نیز در سراسر استان سمنان با تشکیل شورای معتمد پلیس در محلات با محوریت مساجد، سعی بر آن داریم تا اثرگذاری این اماکن مهم مذهبی و معنوی را در ارتقا امنیت اجتماعی بیش‌ازپیش نمایان‌سازیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha