پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله نکونام

حوزه/ نماینده ولی فقیه در چهار محال و بختیاری گفت: اخلاق تنها موعظه نیست و به امور معنوی خلاصه نمی شود؛ اخلاق علم است کارش تبیین گری و مرز شناسی است و تبیین دقیق میان رذایل و فضائل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد، در نوزدهمین اجلاسیه معاونان تهذیب حوزه های علمیه استانی در چهارمحال و بختیاری با موضوع «تبیین رویکرد تهذیبی نسبت به اساتید»، «تبیین راهکارهای ارتقاء سواد قرآنی مدارس»، با تسلیت واقعه تلخ تاریخی تخریب بقیع و قبور ائمه معصوم(ع) عنوان کرد: این اتفاقات باید جهت دهنده برای علما، حوزویان و متولیان ارزش های دینی باشد تا دیگر اجازه ندهند چنین وقایعی شکل بگیرد و جهان اسلام با چنین ضایعاتی مواجه شود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسات، افزود: امید است ثمره جلسات در حوزه های کشوری گسترش یابد و برکات و خروجی آن را ببینیم؛ ما در جمع تهذیب و اخلاق محوران هستیم که گسترش دهنده شجره طیبه اخلاق در حوزه ها هستند.

وی اظهار کرد: امری که پیامبر(ص) همه بعثت را بر این امر استوار و هدف را در این خلاصه کرد، اخلاق بود؛ وقتی اشرف انبیا و افضل رسولان خدا و خاتم انبیا، فلسفه بعثت و رسالت خود را مکارم اخلاق بداند معلوم می شود مسأله ای مهم تر و ضروری تر از اخلاق وجود ندارد.

امام جمعه شهرکرد بیان کرد: رسول خدا(ص)، مکارم اخلاق را مبنا قرار دادند که اهمیت آن را برای بشر نشان می دهد؛ فضائل اخلاقی در برابر رذایل دو امر در وجود انسان را نشان می دهد، اینکه فضائل امری فطری است و چیزی که با فطرت همخوانی دارد، آسان است.

وی تصریح کرد: ترویج اخلاق کاری آسان است، اما لوازم می خواهد، اگر شرایط فراهم شود، کار سخت نیست فقط عده و عْده و ابزار و استعداد می خواهد؛ کار اخلاقی و تربیتی و ترویج مکارم اخلاق کاری آسان است به شرط اینکه استعدادها فراهم شود آن وقت آسان و شیرین و لذت بخش است.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اینکه انسان فضائل را ایجاد کند و در خود حاکم کند، آسان و شیرین است؛ رذایل سختی ها و دشواری های زیاد و ناگواری هایی دارد و فضائل شیرینی هایی دارد کار ما همراه با فطرت و آفرینش ماست.

وی گفت: باید ترویج اخلاق را آسان ببینیم، اگر کار تربیتی و تهذیبی را سخت ببینیم یاس و عقب افتادگی دارد و استعدادها را از میان می برد. اگر نصایح در افراد اثر نکند مانند ابن ملجم و عمر سعد عاقبتشان این می شود، اگر انسان اسیر رذایل شود نتیجه ای ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام افزود: نباید اسیر رذایل شد؛ کار ما سخت نیست، کار ما کار انبیای الهی است و ما در مقام امری هستیم که رسولان واقعی در پی آن بودند کاری را دنبال می کنیم که انبیای الهی در صدد آن بودند و هم و غم خود را برای آن گذاشتند.

وی اظهار کرد: باید این نگاه در ما تقویت شود که کارمان، کار انبیا است و می بایست خصوصیات و صبر و تحمل انبیا را داشته باشیم و سبک تبلیغی و زندگی جامع انبیا را در خود ایجاد کنیم، این لازمه زندگی طلاب است، اگر این نگاه عمق پیدا نکند و و ما را به عمل نکشاند نتیجه اش این می شود که کار انبیا را انجام می دهیم اما سبک زندگی مان مانند انبیا نیست.

امام جمعه شهر کرد عنوان کرد: سطح توقعات ما از مردم به سبک انبیا نیست، آن ها مزدی در برابر کارشان نمی گرفتند و سبک زندگی شان یعنی درس گرفتن و نگاه عملی داشتن؛ امروز درس اخلاق در حوزه ها وجود دارد اما کارا و تحول آفرین و انسان ساز و امیدبخش نیست.

وی خاطرنشان کرد:درس اخلاق به سبک علمای سلف نداریم، یک جلسه اخلاقشان چنان تحول در افراد ایجاد می کرد که ماه ها طلبه ای دیگر بود مرحوم مشکینی وقتی در مسجد اعظم درس اخلاق می گفت طلاب و بزرگان پای درس اخلاق به گونه ای بودند که مدت مدیدی حالت ملکوتی و تضرع و سحرخیزی در طلاب وجود داشت.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: قبل از ما علمایی بودند که امروز انگشت شمار هستند، ما زیبا حرف می زنیم، اما نگاه عمیق بر اساس ورثه انبیا به معنای واقعی در ترویج مسائل اخلاقی وجود ندارد، این همه آفت نیز در حوزه ها وجود دارد. خوب حرف زدن ملاک نیست شیطان نیز خوب حرف می زد در بهشت به خوبی آدم و حوا را با زبان فریب داد.

وی افزود: اخلاق تنها موعظه نیست و به امور معنوی خلاصه نمی شود؛ اخلاق علم است کارش تبیین گری و مرز شناسی است و تبیین دقیق میان رذایل و فضائل است. باید در درون طلبه اشمئزاز در مورد رذایل شکل بگیرد.

امام جمعه شهر کرد اظهار کرد: برای تربیت طلاب نیازمند استاد هستیم، طلبه را نمی توان رها کرد، اگر انتظار داریم تهذیب در طلاب و مدارس شکل بگیرد به صورت خودجوش نمی شود، معلم تهذیب وظیفه مهم و مباشرت تمام عیار و مستمر با طلبه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام یادآور شد: آفت مدرک گرایی، مرجع گرایی و دنیا گرایی حوزویان را تهدید می کند؛ اگر آسیب های حوزه های علمیه را به ویژه در زمینه اخلاق و تهذیب بشناسیم و درمان کنیم، تهذیب در حوزه و جامعه گسترش می یابد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برخی با انگیزه هایی وارد حوزه می شوند که به مرور جز سرخوردگی بهره ای ندارد، باید انگیزه ها خدایی باشد و نگاهی عمیق به تهذیب داشته باشیم؛ باید جایگاه و نقش خود را در لباس روحانیت شناخت و همه ظرفیت های حوزه را به کار گرفت.

وی اظهار کرد: جامعه از طلاب انتظار بالایی دارد با توجه به مشکلاتی که می بینیم،دعا به تنهایی کافی نیست و در کنارش، درمان نیاز دارد، لذا باید ابزار و مقدمات را فراهم کرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha