جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 497141
۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

حوزه/ امروز بخش قابل توجهی از طلاب ما از عدم تخصص رنج می برند. طلبه ما دوست دارد به تبلیغ برود؛ اما وقتی دست خود را از روش ها و محتواهای مناسب تبلیغی خالی می بیند، ته دل او خالی شده و آن را موکول به سال بعد می کند تا ان شاءالله با دستی پُر بتواند راهی این وادی شود؛ اما سال به سال می گذرد و ترس موجود او همچنان باقی است.

خبرگزاری حوزه/ روز گذشته نامه استاد قرائتی، خطاب به اساتید، طلاب و مدیران حوزه منتشر شد. همان لحظه یاد این موضوع افتادم که طلبه به حوزه می رود تا خروجی او تبلیغ دین باشد؛ اما روش تبلیغ دین را از کجا باید بیاموزد؟ ما که به حوزه آمدیم، ‌ خبری از این کلاس ها و دوره ها نبود و همیشه این سؤال برایم وجود داشته و دارد که چرا نباید به ما یاد می دادند؟ هنوز که هنوز است این پرسش برای من باقی است که چرا روش خطابه، منبر، تبلیغ و ... را به ما یاد ندادند؟ از کجا باید یاد می گرفتیم؟ آیا واقعا هر طلبه باید مطابق با ذوق و سلیقه خود کار تبلیغی انجام می داد؟ آیا واقعا نیازی به فراگیری روش افراد موفق در این عرصه نبود؟ آیا واقعا نباید یک کتاب ساده فن خطابه، تبلیغ و ... برای این موضوع نوشته می شد و یکی از درس های حتی جنبی حوزه می شد؟ شنیده ام که در دو سه سال اخیر چنین کتابی به دروس حوزه اضافه شده؛ اما نمی دانم در عمل تدریس می شود یا خیر.

اما سخنی با استاد عزیز، جناب حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی؛

در اینکه شما یکی از فضلای موفق حوزه برای پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان و جوان و میانسال و کهنسال این کشور هستید، شکی نیست و مایه افتخار ما هستید؛ اما سؤال اینجاست چرا روش موفق خود را به کف فیضیه نیاورده و به طلاب عرضه نکردید؟ به نظر شما آیا طلاب استقبال نمی کردند؟ آیا طلبه ای که مطابق با مقررات حوزه بیشتر وقت خود را صرف فراگیری فقه و اصول کرده است، مشتاق حضور در کلاس ها و دوره هایی همچون روش های تبلیغی شما استاد گرانقدر نبود؟ البته خبر دارم که شاگردانی داشته و دارید و روش تبلیغی شما در برخی مراکز تدریس می شود و شکر خدا بنده هم یکی از شاگردان دوره های تبلیغی شما بوده ام؛ اما گلایه ما از شما و دیگر اساتیدی که در موضوعات گوناگون موفق بوده اند این است که باید این روش ها و موفقیت ها را فراگیر می کردید.

امروز بخش قابل توجهی از طلاب ما از عدم تخصص رنج می برند. طلبه ما دوست دارد به تبلیغ برود؛ اما وقتی دست خود را از روش ها و محتواهای مناسب تبلیغی خالی می بیند، ته دل او خالی شده و آن را موکول به سال بعد می کند تا ان شاءالله با دستی پُر بتواند راهی این وادی شود؛ اما سال به سال می گذرد و ترس موجود او همچنان باقی است.

 

خواهش و استدعای ما از شما به عنوان پدر دلسوز این طلاب و دیگر بزرگانی که در موضوعات مورد نیاز طلاب دستی بر آتش داشته و تخصصی دارند، این است که بیایید در ایام سال تحصیلی، دوره های خود را در پنج شنبه های هر هفته راه اندازی کرده و برای برقراری حتی یک ساعت دوره متناسب با نیاز روز طلاب، آستین بالا بزنید و تجربه های گرانقدر خود را در اختیار این طلاب قرار دهید.

امروز با توجه به نیازهای گسترده مردم در موضوعات گوناگون، طلاب نیازمند حضور در دوره های کوتاه مدت و با حضور اساتیدی همچون حضرتعالی هستند تا بتوانند از تجربیات گرانسنگ شما استفاده نموده تا توشه ای برای راه پر پیچ و خم آنان شود.

امید به روزی که بر روی تابلوهای مدارسی همچون فیضیه قم، ساعات برگزاری کلاس های شما و دیگر متخصصان حوزوی را شاهد باشیم.

محمد رسول صفری عربی

توجه: انتشار یادداشت و مقالات به معنای تأیید یا رد آن از سوی خبرگزاری حوزه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha