پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین آرش رجبی

حوزه/شورای راهبردی ازدواج بر اساس فرایندی حساب شده و دقیق و علمی، به زمینه سازی و ساماندهی ازدواج طلاب و همسان‌گزینی بهینه و تشکیل زوج‌های علمی، تبلیغی و پژوهشی اهتمام ویژه دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین آرش رجبی در گفت‌وگویی بیان‌ کرد: شورای عالی حوزه‌های علمیه طرح ازدواج آسان طلاب را در بهمن ماه سال ۹۶ تصویب کرد که بر مبنای آن، ازدواج بر طبق ملاک و معیار سبک زندگی اسلامی و به دور از تشریفات و بر پایه قناعت و برآوردن انتظارات متعادل طرفین شکل بگیرد و باورهای نادرست و سنتهای رفتاری ناروا رفع شده و به طلاب خواهر و برادر پیرامون مهارتهای فکری و عملی ازدواج، آموزش‌های لازم داده شود.

آموزش‌مهارت‌های پس از ازدواج به طلاب خواهر و برادر

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: آموزش مهارت‌های پس از ازدواج از قبیل بهداشتی، اقتصادی، جنسی، فرزند پروری و مدیریت خانواده و غیره از مسائلی است که در این طرح مورد نظر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی تصریح کرد: تشکیل خانواده در حوزه‌های علمیه باید یک اصل قرار داده شود تا در کنار آن رشد علمی و تربیتی صورت گیرد، یعنی اگر ازدواج آسان، موفق و پایدار، پایه و اساس قرار نگیرد، حتی رشد علمی نیز می‌تواند تبدیل به یک آسیب شود.

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: محور نبودن خانواده، علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی، می‌تواند تبدیل به یک آسیب فرهنگی و اجتماعی شود، این که مثلاً یک مدیر یا استادی مجرد باشد، به نوعی فرهنگ‌سازی موفقیت منهای ازدواج در بین طلاب است، بدین رو اصل و بنیان باید بر محور خانواده باشد و با خانواده‌محوری است که رشد علمی و تربیتی سودمند و الگوساز شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا در فعالیت‌های سازمانی در همه سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی از جمله نهادهای حوزوی نیز باید خانواده اصل و محور باشد، و چینش فعالیت‌ها و اشتغال بانوان و مردان و ساعات حضور در محیط شغلی، انجام مأموریت‌های اداری، کمّیت، کیفیت، نوع و تعداد پست‌های سازمانی و غیرسازمانی، با خانواده‌محوری ناسازگار نباشد، نباید حتی به هدف بالا بردن بهره‌وری سازمان به بنیان خانواده آسیب وارد کرد، حضور بانشاط و فعال یک بانوی طلبه فرهیخته در محیط خانواده وتعامل صحیح او با همسر و فرزندان و گسترش عشق و محبت در کانون خانواده، هم زمینه رشد بیشتر علمی و تربیتی را برای خود او، و هم زمینه تعالی همسر و فرزندان او را فراهم می­کند و در این بستر و جایگاه است که می­تواند کنشگر موفق اجتماعی یا سیاسی نیز باشد و در امر تدریس و تبلیغ و اثرگستری، توفیق یابد.

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: ازدواج یکی از امور مهم فطرت و طبیعت انسانی است، اسلام دین فطرت بوده و احکامی را که بر مبنای فطرت توحیدی صادر می‌کند مطابق با نیازهای طبیعی انسان است و به مسئله ازدواج و رابطه زن و مرد نیز اهتمام خاصی ورزیده است.

وی خاطرنشان کرد: عامل اصلی برای اهتمام به مسئله ازدواج، تولید نسل و ادامه پیدا کردن نسل بشر و تربیت اولاد صالح است و این که این فرزندان در مسیر توحید الهی و کمال انسانی گام بردارند و قوه شهوتی که خداوند متعال در طبیعت انسان قرار داده به این دلیل است که در پی رفع نیاز غریزی و طبیعی خود، به بقای نسل و تربیت انسان‌های صالح و تکثیر نسل توحیدی اهتمام داشته باشد.

فرزندآوری و تکثیر جمعیت از وظایف بسیارمهم جامعه ایمانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به ضرورت توجه به مسئله ازدواج و تولید نسل تصریح کرد: مسئله تکثیر جمعیت و فرزندآوری امری بسیار مهم و از وظایف بسیار مهم جامعه ایمانی است، جامعه اسلامی باید قدرتمند و پرشکوه در مسیر تمدن‌سازی حرکت کند و یکی از مؤلفه های مهم آن، رشد مطلوب جمعیت است، به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) به فرزندآوری زنان و مردان اهل ایمان و مباهات به کثرت جامعه اسلامی اشاره فرموده‌اند.

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: انسان، برخوردار از عقل و مستعد رسیدن به مقام والای خلافت الهی است، و ازدواج وی نیز دارای چارچوب و قانون الهی است و فطرت او با آزادی‌های جنسی که برخلاف سنت و سرشت آفرینش الهی است سازگاری ندارد، قانون ازدواج یکی از حیاتی‌ترین بنیادهای الهی برای گام نهادن انسان در مسیر خلافت الهی است.

وی با بیان اینکه خانواده سلول بنیادین و واحد تشکیل دهنده اجتماع بزرگ انسانی است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس امر مقدس ازدواج پیوندی مستحکم بوده و از آیات الهی شمرده شده که اساس و بنیان تشکیل خانواده است.

خانواده حیاتی‌ترین بنیان تشکیل یک اجتماع سالم است

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با بیان اینکه خانواده موفق، حیاتی‌ترین بنیان تشکیل یک اجتماع سالم است، تشریح کرد: خانواده الهی، توحیدی، موفق و خدامحور سبب دور شدن جامعه از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: خداوند متعال در سوره روم بیان می‌فرماید: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه و جعل فی ذلک آیات لقوم یتفکرون» از نشانه‌ها و آیات الهی این است که از جنس خودتان زوج‌هایی را آفرید که به‌واسطه وجود آن‌ها و با میل و اشتیاق به آن‌ها آرامش پیدا کنید و در میان شما مهربانی قرار داد، بر اساس این آیه اساس و بنیان خانواده آرامشی است که بر پایه مودت و رحمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی افزود: خانواده، کانون مهم پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، و همه باید تلاش کنیم تا با فرهنگ‌سازی، ساده‌سازی و همسان­گزینی بهینه، در مسیر تسهیل ازدواج موفق، پایدار و آسان قدم برداریم.

وی بیان کرد: خداوند متعال در سوره نور به جامعه انسانی و اجتماع توحیدی دستور می‌دهد که زمینه ازدواج را برای دختران و پسرانی که همسر ندارند فراهم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با تأکید بر اهمیت زمینه‌سازی در امر ازدواج افزود: باید نسبت به زمینه‌سازی ازدواج در عرصه‌های مختلفی نظیر وساطت در معرفی دختران و پسران مومن و صالح، رفع موانع، کمک‌های مالی و غیره توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

اهمیت واسطه‌گری در عرصه ازدواج

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی تشریح کرد: واسطه‌گری و مسئله فرهنگ‌سازی در عرصه ازدواج امر لازم و ضروری است که همه نهادهای کشور به‌ویژه نهادهای فرهنگی به آن توجه داشته باشند و ما امیدواریم که با یاری خداوند متعال، و مساعدت مسئولان حوزه­های علمیه، گام‌های استوار و ماندگاری در این مسیر برداریم و خیزشی بزرگ در راستای گسترش فرهنگ ازدواج آسان، سالم، موفق و پایدار درافکنیم.

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: دختران و پسران عزیز نیز باید بدانند که خداوند متعال اسباب ازدواج را با برنامه ریزی و تصمیم و عزم جدی شما برای اجرای این حکم و سنت الهی فراهم می‌کند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خداوند متعال کمک کردن به کسی را که برای حفظ عفت ازدواج می‌کند بر خودش واجب کرده است، ایشان در روایت دیگری می‌فرمایند: کسی که از ترس مشکلات مالی ازدواج را ترک کند به خداوند متعال بدگمان شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنیان خانواده در سعادت بشر تأثیر بسیار زیادی دارد و به همین خاطر در روایات اسلامی به کامل شدن دین به‌وسیله ازدواج تأکید شده است، تشکیل کانون خانواده عمل به سنت الهی، سنت پیامبر اکرم(ص) و هم زمینه ساز رشد و تکامل همه جانبه زن و مرد، اشباع و ارضای نیازهای جنسی، عاطفی و سیراب شدن از چشمه رحمت و عشق و مهربانی است. 

وی با بیان اینکه حفظ پاک‌دامنی و عفت از کارکردهای ازدواج است خاطرنشان کرد: ازدواج دارای مراحلی از قبیل همسان گزینی، آشنایی، گفت‌وگوهای خانواده‌ها، خواستگاری و غیره است که افراد باید با مطالعه و شرکت در کارگاه‌های آشنایی با مهارت‌های پیش از ازدواج، اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی تشریح کرد: آشنایی با این مهارت‌ها زمینه ساز تشکیل یک زندگی موفق است، برای تشکیل زندگی موفق باید برنامه ریزی و تلاش کرد، و با بی برنامگی و تن­آسانی و بی تلاشی به دست نمی‌آید. هیچ چیزی همانند آگاهی مستمر و مراقبت عملی مداوم در پندار و گفتار و رفتار، نمی­تواند ضامن خوشبختی زندگی خانوادگی باشد.

تشکیل شورای راهبردی ازدواج برای همسان‌گزینی طلاب خواهر و برادر

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: اداره‌کل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران در راستای وظیفه مهم تسهیل در ازدواج و راه اندازی مراکز مشاوره برای طلاب و خانواده های آنان، به تشکیل یک شورای راهبردی مشترک با مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران متشکل از اعضای حقوقی و حقوقی هر دو مرکز اقدام نموده است.

وی بیان کرد: این شورای راهبردی بر اساس فرایندی حساب شده و دقیق و علمی، به زمینه سازی و ساماندهی ازدواج طلاب و همسان گزینی بهینه و تشکیل زوج‌های علمی، تبلیغی و پژوهشی، نیز اهتمام ویژه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی افزود: برای رسیدن به این فرایند مطالعات زیادی انجام شده و طرح‌هایی نوشته شده که پس از تصویب و ارائه، اجرایی خواهند شد.

مدیرکل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: یکی از محصولات و لوازم دنیای مدرن، این است که انسانها و خانواده ها تا حد زیادی از یکدیگر دور شده و فاصله گرفته اند و تشکیل خانواده نیز تحت‌الشعاع این امر قرار گرفته و سنت‌های پیشین مانند واسطه‌گری در امر ازدواج نیز کمرنگ شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنای ما بر احیای سنت واسطه‌گری است و بر همین مبنا با دریافت اطلاعات اجمالی از دختران طلبه، و اطلاعات تفصیلی از پسران طلبه با واسطه‌گری و با محوریت خانواده‌های ایشان، زمینه ازدواج سنتی آسان و موفق فراهم می شود، و شرایط و خدمات لازم نظیر مشاوره‌های پیش و پس از ازدواج و تست‌های شخصیت را نیز در نظر گرفته می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha