جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 859874
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
تعمیق ژرفای دینی در ابعاد شخصیتی متعلمان با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

حوزه/ عده ای بنای بر آن دارند تا گفتمان انقلاب اسلامی را با اهداف ضد انقلاب جایگزین کرده و فرهنگ و تمدن دینی و انقلاب اسلامی را خدشه دار کنند که مقابله با آنان رسالت جهادگران حوزه و آموزش و پرورش با تعامل دوسویه است. 

 خبرگزاری «حوزه» - مشهد/ تعمیق تعلیم و تربیت رسمی کشور با آموزش های دینی از جمله دغدغه همیشگی ملت ایران بوده که نطفه آن از زمان شهید مظلوم مرحوم آیت الله شهید بهشتی با تدبیر، درایت و هوشمندی ایشان و با تحلیل و درک درستی از شرائط زمان گذاشته شد تا مبادا مدارس و مراکز علمی و فرهنگی با نبود روحانیت، جولانگاه تفکرات ضد دینی شوند که در گذشت زمان این ایده، دستخوش تحولاتی قرار گرفت و امروز ثمره مبارک آن تحت عنوان قرار گاه عظیم فرهنگی با عنوان ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با فعالیت چندین هزار نفر جهادگر متدین از دونهاد متولی در راستای ارتقا کیفی آموزش های دینی فعالیت دارد. 

به واقع حوزه های علمیه به عنوان متولیان دین در جامعه اسلامی و آموزش و پرورش نیز به عنوان موثرترین نهاد آموزشی و تربیتی کشور دو بال اساسی در راستای ارتقای ابعاد اخلاقی و دینی دانش آموزان و متعلمین و همچنین دو مرکز استراتژیک در اشاعه تفکر دینی و تربیت اسلامی می توانند آینده درخشان جامعه اسلامی را نقش داده و نگذارند یک تفکر غربی محکوم به انحطاط، جایگزین تفکر ناب دینی در بن مایه تعلیم و تربیت یک متعلم سخت کوش شود. این همان نکته ای است که مدیر حوزه علمیه خراسان به آن اشاره کرده و بیان داشته است که بنا به حدیث العلما ورثه الانبیا، بحث تعلیم و تربیت، رسالت اجتناب ناپذیر حوزه علمیه است و این امر اولویت ویژه ای در آموزش و پرورش دارد زیرا این مسئله و حرکت های نظام یافته فرهنگی آن، بیشترین جایگاه را در میان قشر دانش آموز داراست.

سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز با توجه به همین نکته، ابراز کرده است که با توجه به ظرفیت حوزه علمیه خراسان، در طرح ها و برنامه هایی مانند امین، معارف اسلامی، مدرسان آموزش خانواده و... آماده همکاری برای کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش هستیم.

همراهی و همفکری این دو نهاد اثر گذار در طول چند دهه گذشته به عنوان یکی از میوه های درخت تنومند انقلاب اسلامی بوده که حوزه های علمیه نیز در این زمینه و در راستای ارتقا جایگاه علوم معارف اسلامی و انسانی دغدغه خاصی داشته و دارند.

از سوی دیگر در شرایطی که دشمنان نظام و انقلاب اسلامی ایران به دنبال خدشه دار کردن فرهنگ دینی و اسلامی و انقلابی مردم هستند همکاری همه بخش ها به ویژه حوزه های علمیه با آموزش و پرورش می تواند در تعمیق اندیشه های دینی و ترویج گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در مدارس نقش برجسته ای داشته باشد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله تعالی) نیز نسبت به حضور حوزه علمیه خراسان در عرصه جامعه، کمک به دستگاه های نظام در زمینه های گوناگون و ارتباطات بین المللی همواره تاکید کرده اند که در این راستا همکاری با آموزش و پرورش به عنوان اولویت دار ترین و موثرترین نهاد شکل دهی پایه های تمدنی نظام امری ضروری بنظر می رسد. 

 مدیر حوزه علمیه خراسان نیز بارها بر این تاکید داشته اند که عده ای بنای بر آن دارند تا گفتمان انقلاب اسلامی را با اهدف ضد انقلاب جایگزین کرده و فرهنگ و تمدن دینی و انقلاب اسلامی را خدشه دار کنند و این گفتمان را به گفتمان های غیر دینی سوق دهند که ایستادگی و مقابله با آنان رسالت جهادگران حوزه و آموزش و پرورش با تعامل دوسویه است. 

در حقیقت با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، با تشکیل ستادهمکاری ها و ورود جدی حوزه علمیه خراسان به این مقوله، گام های بزرگی برگرفته از حاکمیت و گفتمان انقلابی در دونهاد دنبال شده است، اما حفظ و استمرار آن در گرو تلاش طلاب و حوزویان از یک سو و معلمان و تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت از سوی دیگر است. 

همچنین به تعبیر مدیر حوزه علمیه خراسان، تعمیق اندیشه اسلامی با شیوه و محتوای خاص باید در میان معلمان و متعلمان فراگیر باشد و عملا امکان آن وجود ندارد که دانش آموزی بدون وجود ریشه های اندیشه دینی در میان معلمان خویش، با چنین روحیات اسلامی و انقلابی تربیت شود و این ژرف اندیشی باید در میان همه ارکان ستاد همکاری ها موج بزند. 

نظر به این نکته که مدیر حوزه خراسان تاکید دارد که کار لازم بر مبنای نیاز سنجی و نیز تربیت نو مدرسین و توانمند سازی مدرسان باید انجام شود و سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز اشاره دارد که همکاری های پژوهشی میان حوزه و آموزش و پرورش در زمینه کتاب های درسی موثر می باشد، حوزه علمیه خراسان امیدوار است تا مجموعه فعالیت های عمیق علمی در ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش بر اساس گفته  مدیر حوزه علمیه خراسان با همان رویکرد و تاکیدی که همکاری این حوزه با آموزش و پرورش شفاف، روشن و مبتنی بر رهنمودها و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین و برائت و پرهیز از سند 2030 و امثال آن عنوان شده است، به سمت افق‌های پویا تر حرکت کند تا ضمن شکل گیری پایه تحولات در هر دونهاد، نقش آنها در ارتقای ابعاد دینی و شخصیتی نسل امروز بیش از پیش متجلی شده و در پس آن، با نگاه جامع و علمی حرکت تحولی، زیرساختی و آینده ساز صورت بگیرد. ان شاء الله

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha