پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
چین ناو آمریکایی را به هنگ کنگ راه نداد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

چین آمریکا را به هنگ‌کنگ راه نداد

در پی افزایش تنش بین چین و آمریکا به‌دلیل دخالت‌های واشنگتن در امور هنگ‌کنگ، پکن با ورود دو ناو آمریکایی به سواحل این منطقه نیمه خودمختار، مخالفت کرد.چین درخواست دو کشتی جنگی آمریکایی برای ورود به سواحل هنگ‌کنگ را رد کرد.به نوشته روزنامه «سوت چاینا مورنینگ پست»، معاون سخنگوی ناوگان اقیانوسیه آمریکا اعلام کرد، چین درخواست کشتی جنگی آبی-خاکی «گرین بی»که قصد داشت روز شنبه وارد سواحل هنگ‌کنگ شود را رد کرده است.از سوی دیگر کشتی گشت‌زن حامل موشک‌های هدایت‌شونده «لیک اِری» نیز که خواستار پهلو گرفتن در هنگ‌کنگ در ماه آینده میلادی شده بود، با مخالفت پکن مواجه شد.آخرین کشتی آمریکایی ماه آوریل وارد سواحل هنگ‌کنگ شد. پس از افزایش تنش میان چین و آمریکا بر سر اعتراضات هنگ‌کنگ، پکن، واشنگتن را به دخالت در امور داخلی این منطقه نیمه خودمختار متهم کرد.چین بارها به واشنگتن و لندن اخطار داد در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت نکنند. اما افراشته‌شدن پرچم این کشورها در اعتراضات نشان داد این نا آرامی‌ها همانطور که وزیر امور خارجه چین اعلام کرده بود منشاء خارجی دارد.شهروندان هنگ‌کنگی نهم خرداد ماه در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در مجلس این کشور اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر ‌می‌کرد. اما به‌ گفته معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد. فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی مجلس را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد، اما این اقدام او موجب فروکش کردن اعتراضاتی که چین معتقد است ریشه در تحریکات غربی‌ها دارد، نشد.هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره انگلیس بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با لندن به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ‌کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

آمریکا به نشست محرمانه امارات و رژیم صهیونیستی پیوست

یک روزنامه آمریکایی گزراش داده دولت این کشور به گفت‌وگوهای محرمانه میان امارات و رژیم صهیونیستی درباره ایران پیوسته است.روزنامه نیویورک‌تایمز با گزارش این خبر به نقل از مقام یک کشور خارجی نوشت هدف از این گفت‌وگوها گسترش همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی میان امارات متحده عربی و اسرائیل است.کارشناسان می‌گویند بین امارات و اسرائیل در حال حاضر تا حدی ارتباط‌های امنیتی وجود دارد و دو طرف در گذشته، رایزنی‌های مخفیانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند. هر دو طرف ایران را دشمن خودشان می‌دانند. نیویورک‌تایمز نوشته پیوستن آمریکا به دور جدید گفت‌وگوهای میان امارات و رژیم صهیونیستی احتمالاً قصد امارات برای حمایت از سیاست دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را نشان می‌دهد. 

ترامپ به اقتدار ایران رسما اعتراف کرد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، گفت: رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که ما و همه متحدان امریکا خواستیم در سوریه تحول به وجود بیاوریم ولی نتوانستیم چون ایران نمی خواست.سردار علی فدوی، صبح جمعه در دومین روز از دومین همایش بین المللی فعالان اربعین حسینی که در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در تاریخ هم می خوانیم که از نجف به کربلا هم در اربعین پیاده می رفتند اما افرادی که معرفت داشتند کم بود و فقط برخی از علما بودند.وی افزود: این عنایتی که نصیب شیعیان، غیر شیعیان و مسلمانان و حتی غیر مسلمانان شده را باید قدر بدانیم و با جدیت در این مراسم شرکت کنیم.سردار فدوی تصریح کرد: هرچقدر بیشتر می توانیم خودمان را نسبت به برای شرکت در این مسیر و حضور در راهپیمایی اربعین بقیه ترجیح بدهیم.جانشین فرمانده سپاه تاکید کرد: غیر از مقطع زمانی کربلا پیدا نمی کنید که همه مستکبران عالم جمع شوند تا علیه اسلام به ستیز برخیزند ولی نتیجه نگیرند.وی گفت: هر سال انقلاب اسلامی در جایگاهی بلند تر و والا تر از سال قبل قرار می گیرد و دشمنان این اقتدار را می فهمند و می بینند.سردار فدوی یادآور شد: ما چون درون انقلاب اسلامی هستیم خیلی از اقتدار و پیشرفت را درک نمی کنیم اما دشمنان ما و افرادی که بیرون هستند این پیشرفت و اقتدار را می بینند، هیچ کشوری نمی تواند حتی به این فکر کند که با امریکا وارد جنگ شود، الا جمهوری اسلام ایران.وی گفت: دشمنان انقلاب اسلامی خیلی زود فهمیدند که حتی فکر اینکه به انقلاب اسلامی تعرض کنند، شدنی نیست.سردار فدوی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که ما و همه متحدان امریکا خواستیم در سوریه تحول به وجود بیاوریم ولی نتوانستیم چون ایران نمی خواست.

تنگه هرمز برای کشتی‌های جنگی اسرائیل قرمز شد

قاسم حبیب‌زاده معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین درباره تصمیم سران رژیم صهیونیستی برای شرکت در ائتلاف آمریکایی برای حضور در خلیج فارس گفت: چند نکته در این که سران رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند می خواهند در ائتلاف آمریکایی برای حضور در خلیج فارس شرکت کنند وجود دارد. نکته اول اینکه در اصل این ائتلاف هنوز شبهه وجود دارد و به اصطلاح ائتلاف روی هواست و هیچکدام از کشورهایی که آمریکایی‌ها می خواستند با آنها در این ائتلاف همراهی کنند از کشور های اروپایی گرفته تا کشورهای جنوب شرقی آسیا حاضر به پیوستن به این ائتلاف نشده‌اند و تنها چند کشور محدود که همواره دنباله روی سیاست‌های آمریکا هستند به این ائتلاف پیوسته اند.حبیب‌زاده در ادامه تصریح کرد: اینکه سران رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که در این ائتلاف شرکت خواهند کرد بسیار مضحک است. رژیم صهیونیستی اگر می‌توانست امنیت تأمین کند، امنیت سرزمین‌هایی که با کشتار و جنایت از مردم مظلوم فلسطین غصب کرده است را تأمین می‌کرد. سرزمینی که آنها برای تأمین امنیت شکننده اش دیوار بتنی ۷ متری کشیده است.وی خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی سران رژیم صهیونیستی برای شرکت در ائتلاف آمریکا و حضور در خلیج فارس ادعایی بی پایه و اساس، مضحک و گزافه گویی بیش نیست و قبل از آنکه بخواهند چنین حماقتی انجام دهند، باید بدانند این ائتلاف با حضور رژیم صهیونیستی بسیار متزلزل خواهد بود و قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.معاون سیاسی بسیج مستضعفین در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که کشتی جنگی با پرچم رژیم غاصب صهیونیستی هیچ‌گاه اجازه ورود به خلیج فارس را پیدا نخواهد کرد و قطعاً نمی‌تواند سالم از تنگه هرمز عبور کند. این اقدام نابخردانه موجب پشیمانی رژیم صهیونیستی و حامیانش خواهد شد.

پاناما به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا پشت پا زد

مقامات پاناما اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا باعث نخواهد شد تا مانع از عبور کشتی‌های ونزوئلا از آبراه این کشور شوند که متصل کننده دو اقیانوس به یکدیگر است.مقامات پاناما اعلام کردند که به کشتی‌هایی که از ونزوئلا می‌آیند اجازه داده خواهد شد تا از آبراه‌ این کشور برای عبور استفاده کرده و مدارک مورد نیاز برای استفاده از این آبراه‌ را در اختیار کشتی‌های ونزوئلایی قرار خواهد داد.مقامات این کشور همچنین اعلام کردند که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا هیچگونه تغییری بر عبور و مرور کشتی‌ها از آبراه این کشور ایجاد نخواهند کرد.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هفته پیش دستور اجرایی صادر کرد که بر اساس آن تمامی دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا مسدود شد. اندکی پس از آن مقامات دولت ترامپ شرکت‌هایی را که به تجارت با ونزوئلا می‌پردازند را نیز تهدید کردند.در پی تشدید تحریم‌ها علیه ونزوئلا، «جرج کویجانو» مدیر اجرایی کانال پاناما در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره که آیا به کشتی‌های ونزوئلا اجازه عبور از این آبراه داده خواهد شد، گفت: «استفاده از این آبراه که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می‌کند نباید تحت فشار کشور ثالثی قرار بگیرد.»وی افزود: «ما امضا کننده پیمان بی طرفی هستیم که این پیمان توسط آمریکا نیز به امضا رسیده است و تا زمانی که کشتی کشورها به تعهدات خود و پیروی از قوانین ادامه می‌دهند به این پیمان پایبند باقی خواهیم ماند.»جدیدترین تحریم آمریکا علیه ونزوئلا، نه تنها شرکت‌های آمریکایی را از تعامل با دولت ونزوئلا منع می‌کند بلکه باب وضع تحریم‌های احتمالی علیه شرکت‌ها و افراد خارجی را که به دولت کاراکاس کمک می‌کنند، نیز باز می‌کند.آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

کشف بسته مشکوک سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا را تهدید کرد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از کشف بسته مشکوک در سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن دی‌سی خبر دادند. روزنامه جروزالم‌پست ضمن گزارش این خبر افزود این رویداد بعد از آن اتفاق افتاده که اسرائیل از ورود دو نماینده کنگره به فلسطین اشغالی جلوگیری کرد. روزنامه تایمز اسرائیل نوشت سرویس مخفی آمریکا تمامی خیابان‌های منتهی به سفارت اسرائیل در واشنگتن را بعد از دریافت گزارش‌هایی از «فعالیت‌های مشکوک» در اطراف این ساختمان بست. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از بازداشت مردی در اطراف این ساختمان خبر دادند. جروزالم‌پست نوشته گمان نمی‌رود او خطرناک باشد.

تل‌آویو راه نمایندگان مسلمان کنگره آمریکا را سد کرد

وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد که دو عضو مسلمان کنگره آمریکا حق ورود به فلسطین اشغالی را ندارند.معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نمایندگان مسلمان کنگره آمریکا حق ورود به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را ندارند.شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد که این رژیم تصمیم گرفته است که از ورود «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب»، دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا به فلسطین اشغالی جهت بازدید از اماکن اسلامی قدس ممانعت کند.روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، امروز گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با چندین تن از مقامات کابینه خود برای رسیدن به تصمیم نهایی درباره دیدار عمر و طلیب از فلسطین اشغالی رایزنی کرده است.در همین ارتباط، «دونالد ترامپ»، با انتشار یک پیام در توییتر در اقدامی که بی‌سابقه به نظر می‌رسد، از رژیم صهیونیستی خواسته از ورود «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا به فلسطین اشغالی جلوگیری کند.وی در توییتر نوشته است: «اگر اسرائیل به عمر و طلیب اجازه ورود می‌داد، از خود ضعف بزرگی نشان داده بود. آن‌ها از اسرائیل و یهودیان متنفر هستند و هیچ چیز نمی‌تواند ذهنیت آن‌ها را تغییر دهند.»او سپس با بیان اینکه این دو نماینده به سختی می‌توانند در دوره بعدی کنگره هم حضور داشته باشند، آن‌ها را «مایه شرم» توصیف کرد.عمر و طلیب که هر دو از نمایندگان دموکرات و تازه‌وارد کنگره آمریکا هستند، از مهمترین منتقدان ترامپ به شمار می‌آیند و به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا بارها به آن‌ها توهین کرده است.معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی امروز اعلام کرد که کابینه این رژیم تصمیم گرفته از ورود این دو نماینده، جلوگیری کند. تل‌آویو برای اتخاذ این تصمیم به قانونی استناد کرده است که مجوز مقابله با حامیان جنبش تحریم اسرائیل را صادر کرده است.این تصمیم در حالی اتخاذ شده که طلیب فلسطینی‌الاصل است و هنوز هم خانواده وی در کرانه باختری زندگی می‌کنند.عمر و طلیب دو عضو کنگره آمریکا از حامیان کمپین تحریم رژیم صهیونیستی هستند و اخیرا لایحه‌ای را ارائه کردند که به آمریکایی‌ها حق مشارکت در کمپین‌های دعوت به تحریم اسرائیل می‌دهد و از همین رو تل آویو نگران است آنها مثل قبل در سرزمین‌های اشغالی هم اظهاراتی در حمله به اسرائیل به زبان آورند.

دموکرات ها ترامپ را شکست دادند

طبق جدیدترین نظرسنجی در آمریکا درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، «دونالد ترامپ» از ۴ نامزد دموکرات شکست می‌خورد.به موازات تشدید مبارزات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا (سوم نوامبر مصادف با ۱۳ آبان) ، نتیجه نظرسنجی جدید شبکه «فاکس‌نیوز» نشان می‌دهد که هر چهار نامزد پیشتاز دموکرات این انتخابات توان شکست رئیس جمهور کنونی این کشور را دارند.بنا بر گزارش پایگاه خبری «هیل»، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا به همراه «برنی سندرز» سناتور سوسیال دموکرات، «الیزابت وارن» و «کامالا هریس» سناتورهای آمریکایی که در بین نامزدهای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ در صدر قرار دارند، در صورت پیروزی در رقابت‌های درون حزبی و راه‌یابی به رقابت نهایی با دونالد ترامپ می‌توانند او را شکست دهند.این نظرسنجی در میان آمریکایی‌های انجام شده که نامشان را به عنوان افراد رای دهنده در انتخابات ۲۰۲۰ ثبت کرده‌اند. در صورت رقابت ترامپ با بایدن، ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به معاون رئیس‌جمهور سابق این کشور رای‌ می‌دهند و سهم رئیس‌جمهور کنونی ۳۹ درصد خواهد بود. طبق داده‌های نظرسنجی فاکس نیوز، سهم ترامپ در رقابت با سندرز، وارن و هریس هم ۳۹ درصد آرا است اما او در رقابت با این سه نفر هم بازنده خواهد بود.میزان حمایت از سندرز در رقابت با ترامپ ۴۸ درصد، میزان حمایت از الیزابت وارن ۴۵ درصد و حمایت از کامالا هریس ۴۶ درصد است.طبق نظرسنجی فاکس نیوز، در بین نامزدهای دموکرات، بایدن همچنان صدرنشین است و وارن با افزایش هشت درصدی میزان آرایش در قیاس با نظرسنجی‌های ماه گذشته، توانسته به رده دوم برسد.سندرز که در چند ماه اخیر همواره در رده دوم نامزدهای دموکرات بوده، به رده سوم نامزدهای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ نزول کرده است. کامالا هریس هم در رده چهارم قرار دارد.

کنگره آمریکا شروط صهیونیست ها را نپذیرفت

نماینده دمکرات فلسطینی الاصل کنگره آمریکا در واکنش به شروط رژیم صهیونیستی برای سفر به سرزمین های اشغالی گفت که چنین شرایط ظالمانه ای را هرگز نخواهد پذیرفت. رشیده طلیب در توییتر خود نوشت: تلاش برای ساکت کردن من و جلوه دادن من به عنوان یک مجرم مسئله ای نیست که مادر بزرگم از من می خواهد.وی افزود: بر همین اساس تصمیم به سفر به سرزمین اجدادی ام تحت چنین شرایط ظالمانه ای با اصول و ارزش های من در مبارزه با نژاد پرستی و آوارگی در تضاد است.رشیده طلیب همچنین در توئیتی دیگر اضافه کرد: هنگامی که نماینده کنگره شدم به ملت فلسطین بسیار امید بخش بود که کسی می تواند حقیقت شرایط غیر انسانی آنها را بازگو کند. نمی توانم به "اسرائیل" اجازه دهم که از طریق به ذلت افکندن من این امید را از بین ببرد.گفتنی است مقامات صهیونیست در پی فشار افکار عمومی مجبور به پذیرش درخواست رشیده طلیب برای سفر به کرانه باختری و دیدار با خانواده‌اش شدند. رشید متولد شهر رام الله در کرانه باختری است.

سوریه به یک قدمی محاصره "خان شیخون" رسید

ارتش سوریه در ادامه پیشروی های خود در شمال غرب این کشور با آزادسازی مناطقی دیگر از استان ادلب به ۳ کیلومتری شهر راهبردی خان شیخون رسید.نیروهای سوری توانستند در سلسله عملیات خود در جنوب ادلب، این منطقه را از حضور آخرین بقایای گروه تروریستی "جبهه النصره" پاکسازی کنند.پیشروی های چند روز اخیر ارتش سوریه از استان ادلب به سمت جنوب سبب شده تا شمارش معکوس برای کنترل خان شیخون آغاز شود.نیروهای سوری هم اکنون در ۳ کیلومتری شمال غرب خان شیخون مستقر هستند.خان شیخون پل ارتباطی سه شهر کلیدی سوریه یعنی دمشق، ادلب و حمص به شمار می رود.ارتش سوریه هفته گذشته در محور شمال حماه و جنوب ادلب پیشروی قابل ملاحظه ای داشت و یکشنبه گذشته توانست شهرک "الهبیط" که حائز اهمیت زیادی است را تحت کنترل خود در آورد.نیروهای سوری قصد دارند با تسلط بر شهر مهم خان شیخون در ادلب، تروریست‌ها را در شمال حماه محاصره و ارتباط آنان را با "ریف ادلب" قطع کنند.

یمن هواپیمای جاسوسی سرنگون کرد

نیروهای یمنی یک فروند هواپیمای جاسوسی ائتلاف متجاوزان را در جریان خنثی کردن حمله عناصر وابسته به دولت مستعفی به منطقه جیزان واقع در جنوب غرب عربستان، سرنگون کردند. یک منبع نظامی گفت که انصارالله با خنثی کردن پیشروی نیروهای دولت مستعفی در جیزان، توانست یک فروند هواپیمای جاسوسی ائتلاف سعودی را سرنگون و خسارت‌هایی به مهاجمان وارد کند و مقادیری اسلحه را نیز به غنیمت بگیرد.نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی با برخورداری از پشتیبانی هوایی، پیشروی گسترده‌ای را در مناطق روبهروی «جبل الدود» در منطقه جیزان آغاز کرده بودند.عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. بر اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی به شهادت رسیده اند.

شورای انتقالی جنوب به عدن حمله کرد

شبکه الجزیره به نقل از منابعی مدعی شد که شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات به ساختمان وزارت حمل و نقل دولت منصور هادی در شهر عدن حمله کرده‌اند. شبکه الجزیره قطر از حمله شبه نظامیان «شورای انتقالی جنوب» به ساختمان وزارت حمل و نقل دولت منصور هادی در شهر عدن خبر داد.این شبکه به نقل از منابعی در جنوب یمن گزارش داد که نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات عربی متحده برخوردار هستند، وارد ساختمان وزارت‌خانه مذکور شده‌اند.در همین ارتباط، «مختار الرحبی»، منشی سابق دفتر منصور هادی به دنبال اعلان این خبر در حساب توییتی خود نوشت که طی تماسی که با « صالح الجبوانی»، وزیر حمل و نقل دولت هادی داشته، او خبر یورش به مقر وزارت‌خانه متوعش را تأیید کرده است.او با بیان اینکه شبه نظامیان مورد حمایت امارات، از زمان «کودتای» خود علیه دولت منصور هادی در عدن ده‌ها خانه و ساختمان دولتی را غارت و چپاول کرده‌اند، در چرایی این اقدام‌ آن‌ها نوشت که حمله به مقر ساختمان وزارت حمل و نقل به دلیل تصمیم صالح الجبوانی در مورد فرودگاه عدن صورت گرفته ست.دولت منصور هادی عصر اعلام کرد که به دلیل شرایط امنیتی، پروازها به عدن، به فرودگاه سئون در استان حضرموت (مرکز یمن) منتقل شده است.نیروهای «الحزام الأمنی» (کمربند امنیتی) وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات عربی متحده برخوردار است، بعد از چهار روز درگیری با نیروهای گارد ریاست جمهوری دولت منصور هادی در شهر عدن، شنبه این هفته کاخ ریاست جمهوری (معاشیق) و مقر نیروهای دولت مذکور را به تصرف خود درآوردند.دولت منصور هادی، حوادث اخیر شهر عدن را «کودتای از پیش طراحی شده امارات» علیه خود خواند و از عربستان سعودی، متحد خود علیه امارات و نیروهای مورد حمایت این کشور درخواست کمک کرد.

حزب الله تصاویر شکست دریایی-جنگی اسرائیل را منتشر کرد

شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد، نیروی دریایی حزب الله، برای اولین بار تصاویری را از حمله موشکی به کشتی جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد. نیروی دریایی حزب الله همچنین تصاویری از برخی موشک‌های دریایی خود به نمایش گذاشت. مصطفی حورانی خبرنگار این شبکه در گزارشی افزود: پس از گذشت سیزده سال از هدف قرار گرفتن کشتی جنگی «ساعر ۵» نزدیک سواحل بیروت، نیروی دریایی حزب الله، برای اولین بار تصاویر و جزئیاتی از عملیات «الطود الاول»، مقدمات، زمان، مکان و سلاحی که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت، منتشر کرد.یکی از نیروهای حزب الله در گفتگو با این شبکه گفت: «با توکل بر خدای متعال، برادران، این سکوی پرتاب موشک را به مکانی که از قبل مشخص شده بود منتقل کردند و به محض آماده شدن این سکو و موشک‌ها، ستاد فرماندهی لحظه به لحظه فعالیت ما را دنبال می‌کرد، شهید فرمانده حاج عماد (مغنیه) به صورت مستقیم با ما در تماس بود، هنگام غروب دستور شلیک صادر شد. به محض صادر شدن دستور شلیک، برادران ما دستور را اجرا کردند و تعداد مورد نظر موشک‌ها به طرف این کشتی شلیک شد.»وی افزود: «زمانی که مقاومت اسلامی تصمیم گرفت این سلاح پیشرفته را به نیروی دریایی خود وارد کند، برای آن برنامه ریزی کرد و هدف را به خوبی انتخاب کرد. لازم بود هدف مناسبی در نیروی دریایی اسرائیل انتخاب شود. کشتی «ساعر ۵» نگین تاج نیروی دریایی اسرائیل بود و آن را کشتی «پرچم» نامگذاری کرده بودند. ما در مقاومت اسلامی برای این مسئله برنامه ریزی کردیم تا اوضاع را عوض کنیم. هنگام ظهر، افسران و نظامیان دشمن عکس می‌گرفتند و می‌خندیدند، تهدید می‌کردند و مقاومت و ملت ما را مسخره می‌کردند، اما هنگام غروب، اوضاع عوض شد.»موشک «سی ۸۰۲» که از ژوئیه ۲۰۰۶ در اختیار مقاومت قرار دارد یکی از پیشرفته‌ترین تسلیحات نیروی دریایی دشمن صهیونیستی را منهدم و غافلگیری دشمن را آغاز کرد.

فیس‌بوک شنود مکالمات کاربران را رسما تایید کرد

فیس بوک که سابقه‌ای سیاه در نقض حریم خصوصی کاربران دارد، رسما تایید کرد که مکالمات صوتی کاربران را به صدها پیمانکار ارائه کرده است. این شرکت برای انتقالپیام‌های صوتی از فیس بوک مسنجر با پیمانکاران خارج از شرکت فیس بوک همکاری می‌کند.بر اساس گزارش بلومبرگ، کارمندان قراردادی همکار با فیس بوک می‌گویند مکالمات کاربران را می‌شنوند. طبیعتا گاهی این محتواها بسیار خصوصی و حتی مبتذل است. جالب است که این کارمندان گفته اند نمی‌دانند که چرا فیس بوک می‌خواهد این نوع محتوا را به شکل مکتوب نیز ثبت کند.فیس بوک تأیید کرده است که پیام‌های صوتی را رونویسی کرده است و گفته است که دیگر این کار را نخواهد کرد. این شرکت اعلام کرد که: "دقیقاً مانند اپل و گوگل، ما از بیش از یک هفته قبل مانع بررسی فایل‌های صوتی توسط کارمندان انسانی شدیم. دلیل اینکه افراد واقعی به مکالمه‌های خصوصی گوش می‌دهند این بود که بررسی کنند آیا هوش مصنوعی فیس بوک پیام‌ها را به درستی تفسیر می‌کند یا خیر".دوباره این ادعای فیس بوک را بخوانید. بله درست است یک سوال مطرح می‌شود. اصلا چرا شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند بدانند که کاربران درباره چه چیزی صحبت می‌کنند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، پیش از این در مقابل کنگره ایالات متحده منکر شده بود که شرکت وی در حال جمع آوری اطلاعات صوتی از کاربران برای جهت دهی تبلیغات است و حتی این فرضیه را تئوری توطئه خواند.

ترامپ از توافق خارق العاده‌ با انگلیس خبر داد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا بامداد جمعه گفت: به احتمال زیاد ایالات متحده می‌تواند معامله تجاری "خارق العاده‌ای " با انگلیس به امضاء برساند.رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: ما قصد داریم با انگلیس رابطه خارق العاده‌ای برقرار کرده و یک توافق تجاری فوق العاده با لندن داشته باشیم.ترامپ همچنین در مورد چین گفت: نشست تجاری میان مقامات آمریکایی و چینی در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) همچنان پابرجاست و من درباره این موضوع با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین تماس خواهم داشت.رئیس جمهوری آمریکا افزود: چین می‌خواهد تعهدات خود را برای خرید کالاهای کشاورزی ایالات متحده خیلی سریع دنبال کند، اما تا کنون اتفاق خاصی رخ نداده است.ترامپ هفته گذشته تهدید کرد که از اوایل ماه آینده میلادی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد. ترامپ در توئیتر خود نوشت که همزمان با «ادامه گفتگوهای تجاری» با چین از اول ماه سپتامبر (دهم شهریور) تعرفه‌های جدید را اعمال می‌کند.آمریکا در حال حاضر بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده و تعرفه‌های جدید تقریبا تمام محصولات وارد شده از چین را در بر خواهد گرفت.چین و آمریکا تا کنون ۱۲ دور مذاکره تجاری را انجام دادهاند، اما هنوز به نتیجه نرسیده اند. در آخرین نشست دو کشور که چهارشنبه گذشته در شانگهای پایان یافت دو طرف تصمیم گرفتند که دور سیزدهم این مذاکرات را ماه آینده میلادی در آمریکا از سر بگیرند.

غزه آژیرهای خطر سرزمین‌های اشغالی را به صدا درآورد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر دادند.رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که آژیرهای هشدار شلیک موشک در شهرک‌های اطراف نوار غزه به صدا درآمده است.بر اساس ادعای این رسانه‌ها، حداقل سه فروند راکت از سمت شمال غزه به این شهرک‌ها شلیک شده است.مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از این رسانه‌ها گزارش داد که سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی این سه راکت را در آسمان شهرک «سدیروت» رهگیری و منهدم کرده است.هنوز هیچ گروهی مسئولیت شلیک این راکت‌ها را برعهده نگرفته است.

آمریکا حکم توقیف گریس ۱ را صادر کرد

یک خبرگزاری غربی خبر داد که آمریکا حکم توقیف نفتکش گریس ۱ را صادر کرد. خبرگزاری فرانسه خبر داد که آمریکا حکم توقیف نفتکش گریس ۱ را که در آب‌های جبل طارق متوقف است اعلام کرد.دادگاه منطقه کلمبیا صدور حکم توقیف نفتکش گریس ۱ را به دلیل استفاده غیرقانونی از سیستم مالی آمریکا برای حمایت و تامین مالی فروش فرآورده‌های نفتی ایران به سوریه عنوان کرده است.این خبر در حالی منتشر می‌شود که یک رسانه محلی در جبل طارق گزارش داده نفتکش حامل نفت ایران، گریس۱ بعید است تا قبل از یکشنبه منطقه را ترک کند.بر اساس این گزارش با توجه به اینکه قرار است ۶ خدمه جدید ابرنفتکش گریس۱ تا پایان هفته (یکشنبه) وارد جبل طارق شوند بعید است این کشتی تا آن زمان بتواند منطقه را ترک کند.دیوان عالی «جبل طارق» پنجشنبه (۲۴ مرداد) با نادیده گرفتن درخواست آمریکا به آزادی نفتکش گریس-۱ حکم داده بود. «آنتونی دادلی» قاضی دیوان عالی جبل طارق درباره درخواست آمریکا گفت: «الان [درخواست آمریکا]پیش روی من نیست. هیچ درخواستی در ارتباط با نامه ایالات متحده [برای اجرای توافق قضایی متقابل]وجود ندارد.»نفتکش «گریس ۱» که حامل نفت ایران بود ۱۳ تیر ماه سال جاری از سوی تفنگداران دریایی انگلیس در جبل طارق توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران این اقدام را راهزنی دریایی انگلیس خواند و خواستار رفع توقیف هر چه سریعتر آن شد.

سید حزب الله به اسرائیل پیام مرگ فرستاد

سخنرانی «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله لبنان جمعه به مناسبت پیروزی این حزب‌ در جنگ ۳۳ روزه سخنرانی کرد.او در مورد علت ادامه جنگ ۳۳ روزه (جنگ ژوئیه یا حرب تموز) گفت که این جنگ، اسرائیلی نبود بلکه در ادامه حمله آمریکا به افغانستان و عراق بود.سید حسن نصرالله گفت: «قرار بود اسرائیل در روز اول و [بعد از] به اسارت گرفتن سربازهای اسرائیلی‌، به این مسئله واکنش نشان دهد ولی آمریکا آن را به جنگ تبدیل کرد و خواستار ادامه آن شد».او در ادامه، به اهداف این جنگ و نحوه پایان یافتن آن اشاره کرد و گفت که یکی از اهداف این جنگ، سرنگونی حزب‌الله و حذف مقاومت در لبنان، عراق و فلسطین، سرنگونی دولت سوریه و محاصره ایران بود.دبیر کل حزب‌الله گفت که تنها دلیلی که باعث شد که این جنگ علیه مقاومت در لبنان متوقف شود این بود که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در این جنگ شکست خورده‌اند.او با بیان اینکه اگر رژیم صهیونیستی اگر به جنگ ۳۳ روزه ادامه می‌داد، با فاجعه بزرگی روبه‌رو می‌شد، اظهار داشت که شرایط انسانی و اجتماعی در این جنگ، ما را مجبور کرد که با آتش‌بس موافقت کنیم. این در حالی بود که برخی از فرماندهان با این آتش بس مخالفت کردند؛ چرا که آن‌ها مطمئن بودند که نتایج بزرگی خواهد داشت.سید حسن نصرالله ادامه داد: «برخی در کشورهای عربی ترجیح دادند که برای دو هفته منتظر بمانند با این امید که اسرائیل در این مدت هدفش را (که نابودی مقاومت بود) محقق خواهد کرد».او به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی فعلی کاخ سفید در آن مقطع با مقامات عربی اشاره کرد و گفت که بولتون در آن زمان گفته بود این جنگ تنها با خلع سلاح و نابودی حزب‌الله متوقف خواهد شد. سید حسن نصرالله گفت: «بعد از آنکه نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل خواستار توقف جنگ شد، جان بولتون نیز با آن موافقت کرد».سید حسن نصرالله صهیونیست‌ها را خطاب قرار داد و گفت: « اگر بار دیگر وارد لبنان شوید، شاهد پخش مستقیم نابودی تیپ‌های ارتش خود خواهید بود».او گفت: «آتشی که برخی می‌خواهند آن را در منطقه مشتعل کنند، شعله‌های این آتش، نه‌تنها دستان آن‌ها بلکه چهره و وجود آن‌ها را نیز خواهد سوزاند».

یمن فرودگاه «ابها» را  بار دیگر لرزاند

منابع یمنی از شلیک ۳ موشک زلزال به مواضع مزدوران سعودی در عسیر خبر دادند. مواضع مزدوران عربستان در عسیر با موشک زلزال1 هدف قرار گرفت.یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، سه فروند موشک زلزال1 به مواضع مزدوران دشمن در نزدیکی گذرگاه علب در عسیر شلیک کرد که به کشته و زخمی شدن شماری از آنها منجر شد.خبر دیگر  اینکه یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بار دیگر فرودگاه استراتژیک ابها در عربستان را با پهپادهای قاصف2k هدف قرار داد.یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد این عملیات سبب تعطیلی پروازها در این فرودگاه شده است.

شیخ زکزاکی به ابوجا بازگشت

شیخ ابراهیم زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه که برای درمان به هندوستان منتقل شده بود امروز به نیجریه بازگشت. هواپیمای حامل شیخ زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه لحظاتی پیش در فروگاه آبوجا به زمین نشسته است.شیخ زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه به‌دلیل نارضایتی از روند درمان خود، محدودیت‌های امنیتی و نبود پزشکان مورد اعتماد تصمیم به بازگشت به نیجریه گرفته است. شیخ زکزاکی دو روز قبل به‌همراه همسرش از فرودگاه بین‌المللی آبوجا (پایتخت نیجریه) به‌منظور پیگیری روند درمان خود عازم دهلی‌نو پایتخت هند شده بود.شیخ زکزاکی از حدود چهار سال قبل بعد از حمله نیروهای ارتش نیجریه به عزاداران حسینی(ع) که ده‌ها شهید و زخمی به‌جا گذاشت بازداشت شد و بازداشت او علی‌رغم وخامت حالش ادامه یافت تا اینکه دو روز قبل برای درمان عازم هند شد.

پدافند هوایی سوریه حمله موشکی اسرائیل را دفع کرد

یک منبع نظامی سوری از دفع حمله موشکی به شهر "مصایف" توسط پدافند هوایی ارتش این کشور خبر داد.یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که پدافند هوایی این کشور نیمه شب گذشته یک فروند موشک متخاصم که از شمال لبنان به سمت شهر مصیاف در حومه حماة شلیک شده بود را شناسایی و آن را پیش از رسیدن به هدف منهدم کرد.این منبع به جزئیات این حمله اشاره نکرد و مشخص نیست که توسط چه طرفی انجام شده است.

رئیس قوه قضائیه شمع عمر مفسدان را خاموش کرد

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: مفسدان بدانند پایان عمرشان فرا رسیده است و اجازه هیچ اقدامی به آنان داده نخواهد شد. رئیسی با اشاره به اینکه نظام ما بر چهار پایه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر بنا نهاده شده است، افزود: هاضمه نظام ما فسادپذیر نیست و مطلقا اجازه نخواهد داد فساد در هیچ کجا لانه کند. ما هم با تمام وجود تلاش خواهیم کرد که نظام اداری، قضایی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور آلوده به فساد نشود.رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: مفسدان بدانند پایان عمرشان فرا رسیده است و اجازه هیچ اقدامی به آنان داده نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha