پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمار شوکه کننده سقط‌ جنین رکورد کشته‌های جاده‌ای را شکست

وضعیت سقط عمدی جنین در ایران و رشد آن تاسف‌بار و شوکه‌کننده است. سقط عمدی جنین یعنی نابود کردن جنین به خواست والدین، به صورت غیرقانونی و معمولا با همکاری پزشکان متخلف.سال گذشته همین روزها بود، مسابقه داستان‌نویسی خودنویس به همت نشر جام‌جم برگزار شد و برگزیدگان هم در آبان‌ماه معرفی شدند. امسال هم دوباره آستین همت را در موسسه جام‌جم بالا زده‌ و مسابقه‌ای برگزار کرده‌ایم ،اما نه برای شناسایی و معرفی استعدادهای تازه در داستان‌نویسی بلکه برای دست گذاشتن روی یک موضوع بسیار مهم. جشنواره داستان کوتاه جام‌جم، امسال با نام «می‌خواهم زنده بمانم» برگزار می‌شود و موضوعش به سقط عمدی جنین مرتبط است. این جشنواره در واقع نوعی پویش به‌حساب می‌آید و اقدامی است برای فرهنگسازی درباره مقدمات، تاثیرات و تبعات سقط عمدی جنین که شاید کمتر درباره‌اش بدانیم یا به دلایل و مسائلش دقت نکرده باشیم. در گفت‌و گو با وجیهه سامانی که نویسنده است و دبیر علمی این جشنواره، بخشی از اهمیت موضوع مسابقه را برایتان تشریح کرده‌ایم و نیز قواعد و قوانین شرکت در آن را تا در جریان جزئیات آن قرار بگیرید. اگر به نظرتان موضوع جشنواره بی‌ربط به نظرتان می‌رسد، نگاهی به این توضیحات دبیر علمی جشنواره «می‌خواهم بمانم» بیندازید. وجیهه سامانی به ما گفت: وضعیت سقط عمدی جنین در ایران و رشد آن تاسف‌بار و شوکه‌کننده است. سقط عمدی جنین یعنی نابود کردن جنین به خواست والدین، به صورت غیرقانونی و معمولا با همکاری پزشکان متخلف. پانصد هزار این رقم تعداد جنین‌هایی را نشان می‌دهد که سال گذشته به خواست والدین کشته شده‌اند. سقط عمدی جنین بر اساس آمارها، رشد زیادی داشته است. وجیهه سامانی می‌گوید: طبق آمارها سال ۱۳۹۲ میانگین سقط عمدی در ایران باعث گرفته‌شدن جان ۲۵۰ هزار جنین شد، اما این رقم در سال ۱۳۹۷ به حدود ۵۰۰ هزار جنین رسیده است.۱۰۰۰این رقم تعداد جنین‌هایی است که در یک روز به خواست والدین سقط می‌شوند. توضیحات دبیر علمی جشنواره داستان‌نویسی «می‌خواهم بمانم»، به این معناست که هر روز هزار جنین به صورت عمدی در ایران سقط می‌شود و تعداد سقط‌های عمدی جنین در ایران در طول سال ۲۰ برابر کشته‌های جاده‌ای کشورمان است. این توضیحات، دلایل مهمی است که به گفته سامانی، توجه نشر جام‌جم را به مقوله سقط جنین جلب کرده و بهانه‌ای شده تا برای اطلاع‌رسانی به مردم، چنین موضوعی را برای مسابقه داستان‌نویسی انتخاب کند.این نویسنده می‌گوید: همین که یک جشنواره‌ داستان‌نویسی چنین موضوعی را انتخاب کند، نویسندگان بسیاری شروع به تحلیل و بررسی ابعاد موضوع خواهند کرد و داستان‌های برگزیده حتما روی جمعی از مردم تاثیر خواهد گذاشت به‌خصوص از این بابت که کتاب‌های برتر قرار است منتشر شوند. علاوه‌بر اینها تبلیغات جشنواره و اخبارش در رسانه‌ها توجه خیلی‌ها را به این موضوع جلب خواهد کرد.

مصر مدارس قرآنی ضد افراط گرایی تاسیس کرد

وزارت اوقاف مصر برای محافظت نوجوانان و جوانان از خطر افراطی گری اقدام به افتتاح 20 مدرسه قرآنی جدید کرد و تعداد تمامی مدارس قرآنی به 1040 مدرسه می رسد. وزارت اوقاف از علاقه مندان خواست پسران و دختران خود را در نزدیک ترین مدرسه محل سکونتشان ثبت نام کنند و گفت: این طرح در چارچوب توجه اوقاف به خدمت به قرآن کریم سهولت حفظ رایگان قرآن است.

مردم برای نوشت‌افزار ایرانی اسلامی فرش قرمز پهن کردند

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با اشاره به استقبال خانواده‌ها از تولید این محصولات گفت: به جرأت می‌توان گفت که نوشت افزار نمونه‌ای موفق در زمینه تولیدات ایرانی است و طبق نظرسنجی صورت گرفته، حدود ۸۰ درصد از نوشت افزار ایرانی استقبال کرده‌اند.حسینی در ابتدای این نشست گفت: بحث فرهنگی و رسانه‌ای شدن نوشت‌افزار بسیار مهم است و تاثیرگذاری جدی فرهنگی بر روی کودکان دارد. کودکان با کاراکترها و شخصیت‌هایی که بر روی محصولات یا صنایع فرهنگی استفاده می‌شود انس می‌گیرند و نوشت افزار یکی از ده‌ها محصولی است که درگیر مشکلات تربیتی است. مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی افزود: در دهه‌های اخیر محصولات فرهنگی در حوزه‌های مختلف نقش رسانه‌ای پیدا کرده است که سبب شکل‌گیری شخصیت کودکان توسط شخصیت‌های هالیوودی و غربی می‌شود؛ به مرور زمان جریانی ایجاد شد که نه تنها جریان محصولات را با تصاویر هالیوودی و غربی از بین می‌برد بلکه تمام صفات موردعلاقه خانواده‌ها را در محصولاتشان می‌آورند. تولید ایرانی سال به سال رونق گرفت و سالی که تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را آغاز کردیم کالای ایرانی مهجور بود و این اعتماد به نفس در تولیدکننده ایجاد نشده بود که بگوید من کالای ایرانی تولید می‌کنم. حسینی ادامه داد: رسانه‌ها نشان دادند که مخاطب به نوشت‌افزار ایرانی اسلامی روی خوش نشان می‌دهد و از این رو افراد زیادی انگیزه پیدا کردند که محصول جدید تولید کنند. نشان‌ها و نمانام‌هایشان را فارسی کنند و این ذائقه‌سازی شکل گرفت و در مدت شش سال علی‌رغم مشکلات اقتصادی، افزایش تولید رخ داده و پیشرفت در این حوزه هرساله از طریق نمایشگاه ایران نوشت نشان داده می‌شود. وی با اشاره به نظرسنجی یک موسسه درباره استقبال از کالای ایرانی تصریح کرد: در مرحله‌ای قرار داریم که مخاطب از طراحی، شخصیت و کالاهای ایرانی رضایت دارد و از آن حمایت می‌کند. به جرأت می توان گفت که نوشت افزار نمونه‌ای موفق در زمینه تولیدات ایرانی است و طبق نظرسنجی آن مؤسسه در حدود 80 درصد از نوشت افزار ایرانی استقبال کرده‌اند. حسینی با بیان اینکه کار را از نقطه صفر آغاز کردیم، گفت: حامی اصلی ما عمدتاً رسانه‌ها و مردم بودند و دولت به طور جدی از ما حمایت نکرد. سال گذشته مقام معظم رهبری در جلسه هیئت دولت به طور مصداقی مسئله حمایت از نوشت افزار ایرانی اسلامی را مطرح کردند اما از یک سال گذشته تاکنون هیچ حمایتی توسط دولت نشده و اگر کمک نمی‌کنید، حداقل سنگ اندازی نکنید و متاسفانه نیاز سازمان‌ها و نهادهای دولتی با کالای خارجی تامین می شود. مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی به متفاوت بودن داستان کاغذ و اختصاص ارز نیمایی و دولتی به واردات آن اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کاغذ هفت برابر شده و از بندی 80 هزار تومان به بندی حدود 500 هزار تومان رسیده که هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد. سودجویان در بازار کاغذ جولان می دهند و فرد سودجو ثروتش را طی یک هفته چندین برابر افزایش می‌دهد.

هنرمند مرموز رنسانس شگفتی دیگری را رقم زد

طرحی ناتمام از لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس زیر یکی از بحث‌برانگیزترین تابلوهای نقاشی‌ وی کشف شد. به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، گالری ملی لندن که میزبانی نمایشگاهی از آثار این هنرمند را برعهده دارد، پس از تحقیقات علمی روی تابلوی بانوی صخره‌ها، به این اثر ناتمام دست یافت. محققان گالری لندن دریافتند طرح های اولیه لئوناردو برای این تابلو با نقاشی تکمیل شده، اختلافات قابل توجهی دارد. به گفته سخنگوی این گالری، چرایی ناتمام ماندن این اثر اولیه به دست لئوناردو، هنوز یک راز است. گروهی از کارشناسان از سال گذشته با استفاده از جدیدترین تکنیک های تصویربرداری، تحقیق روی این اثر را آغاز کردند و از آنجا که این نقاشی با موادی حاوی زینک ترسیم شده، از طریق دستگاه فلورسانس اشعه ایکس و با تصویربرداری فراطیفی و مادون قرمز قابل مشاهده است. یگان های ویژه نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۱، از همین فناوری برای زیر نظر گرفتن مکان اسکان اسامه بن لادن سرکرده القاعده در پاکستان استفاده کردند. جاناتان جونز (Jonathan Jones) منتقد هنری گاردین در سال ۲۰۱۰، سرمنشا نقاشی بانوی صخره را بررسی کرد. براساس اعلام وی، از آنجا که این تابلو در سال ۱۸۸۰ به گالری ملی لندن فروخته شد، به عنوان اثری از لئوناردو به نمایش درآمد. وی یادآور شد این گالری از مدت ها قبل معتقد بود این اثر، کار دستیاران لئوناردو بوده و احتمالا فقط طرح اصلی به عنوان اثر لئوناردو قابل شناسایی است. براساس این گزارش، محققان در سال ۲۰۰۵ کشف کردند چهره بانو در این تابلو تغییر کرده است و در سال ۲۰۰۸ عملیات ترمیم تابلو آغاز شد. طرحی از مردی با ریش در سال جاری که در میان نقاشی های لئوناردو در مجموعه سلطنتی انگلیس پیدا شد، به عنوان اثری از این نقاش معروف برشمرده شد. داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌های؛ مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.

نامه‌های سازمان سینمایی آماده انتشار شد

رئیس سازمان سینمایی در نامه‌ای دستور انتشار ۴۸ ساعته تمامی نامه‌های سازمان ها و نهاد های زیر مجموعه این سازمان سینمایی را ابلاغ کرد. حسین انتظامی درنامه‌ای خطاب به مدیران سازمان و مدیران عامل موسسات مرتبط با سازمان امور سینمایی اعلام کرد که در راستای توسعه شفافیت که از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود مقتضی‌ست که از نیمه شهریور ماه سال جاری تمامی نامه‌های صادره حداکثر ظرف ۴۸ ساعت منتشر شوند. بدیهی‌ست که بر اساس (قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) نامه‌های داری طبقه بندی حفاظتی یا مواردی که شامل حریم خصوصی یا اسرار تجاری هستند در شمول این دستور قرار نمی‌گیرند. رئیس سازمان سینمایی در پایان این نامه آورده است: بخش‌هایی مانند کد ملی که اطلاعات شخصی به شمار می‌آیند در نسخه منتشره محو شوند. پیش‌تر نیز انتظامی در نامه‌های جداگانه دستور انتشار خرج کردها و قراردادهای فی مابین این سازمان با سایر موسسات و نهادهای دیگر را نیز صادر کرده بود. این در حالی‌ست که تمامی اخبار و اطلاعات در کمترین زمان ممکن از طریق سایت سازمان سینمایی و همچنین رسانه های کشور اطلاع رسانی می‌شود.

یونسکو- ایران پیگیر منافع نظام شد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، گفت: باید از ظرفیت‌های یونسکو استفاده کنیم و رویکرد کمیسیون ملی یونسکو نیز حضور فعال و پیگیری منافع نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی است. حجت‌الله ایوبی در جلسه شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو- ایران که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیسیون ملی یونسکو- ایران، اظهار کرد: یونسکو یک فرصت است و صندلی های خالی از حضور نمایندگان ایران در یونسکو در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. سیاست ما حضور فعال نه منفعل در عرصه و پی گیری منافع نظام در صحنه ببن المللی است. وی با اشاره به مشکلات بودجه ای کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار داشت: بودجه کمیسیون بسیار ناچیز بود و این بودجه امسال در ردیف مستقل قرار گرفت. وی در ادامه از راه اندازی باشگاه یونسکو در ایران خبر داد و گفت: خوشبختانه ۵ تا ۶ باشگاه مهم را سختگیرانه با همراهی دستگاه های نظارتی راه اندازی خواهیم کرد. به گفته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، باشگاه های رسانه، صنایع دستی، هنر اسلامی، آب و فاضلاب و بازآفرینی شهری از جمله باشگاه هایی است که راه اندازی خواهد شد. ایوبی با اشاره به همراهی شهرداری در اختصاص ۲هزار متر فضا در منطقه ۱۷ تهران به موضوع صنایع دستی گفت:  هدف از راه اندازی این باشگاه اثرگذاری در منطقه و جلوگیری از انقراص صنایع دستی است. همچنین باشگاه هنر اسلامی در قم راه اندازی خواهد شد. در باشگاه آب و فاضلاب نیز بزرگان این حوزه تمام تجربه خود را برای انجام هرچه بهتر امور به میان می آورند. وی افزود: ۷ تا ۸ جایزه جهانی در یونسکو داریم که در این بخش برای شرکت عموم اطلاع رسانی کامل خواهیم کرد. وی یادآور شد: یونسکو برخلاف برخی سازمان های بین الملل جایی است که همه کشورها صدایشان شنیده می شود. سفیر ایران در یونسکو در ادامه با قرائت  ماده ۲ قانون اساسی یونسکو، تاکید کرد: در این ماده قانونی برتنوع فرهنگی و عدم دخالت بر نظام آموزشی کشورها تاکید شده و هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران پیگیر منافع کشور در یونسکو خواهد بود.

سینما برای سیل‌زده ها آستین بالا زد

مدیر سینما سیار انجمن سینمای جوانان ایران، گفت: سینما سیار به مناسبت برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان طرح سینما خاطره را در مناطق سیل‌زده و کم‌برخوردار برگزار می‌کند. نوید کوهبر درباره استفاده از ظرفیت سینما سیار در نمایش فیلم های خاطره انگیز، اظهار داشت: با توافق علیرضا تابش دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان و سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و با توجه به ظرفیت موجود در سینما سیار برای نمایش فیلم در مناطق فاقد سینما، طرح سینما خاطره در مناطق سیل زده و کم برخوردار کشور برگزار خواهد شد. وی افزود: این طرح با هدف ایجاد نشاط و شادی در غالب نمایش فیلم‌های شاد و موزیکال و خاطره انگیز برای کودکان ونوجوانان تدارک دیده شده است.

صداوسیما توضیحات «سلمان فارسی» را تکمیل کرد

رییس صداوسیما در نشست هم‌اندیشی با هنرمندان در سالن اجتماعات شبکه استانی اترک با اشاره به شکل‌گیری جریان سریال‌سازی در مراکز استانی صداوسیما، بر افزایش کیفیت تولیدات تأکید کرد. به نقل از روابط عمومی صداوسیما، عبدالعلی علی‌عسکری با بیان اینکه از آثار فاخر، عالی و ماندگار هنرمندان حمایت می‌کنیم، گفت: در طرح ملی سلمان فارسی به خوبی از ظرفیت استان‌ها استفاده شده و کار شناسایی حدود ۲۰هزار بازیگر در ۲۹ استان کشور، پیش رفته است. رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه از هنرمندان و افراد بااستعدادی که به دلایلی مهجور مانده اند، حمایت می‌کنیم گفت: در پروژه ملی سلمان فارسی به خوبی از ظرفیت استان‌ها استفاده شده و کار شناسایی حدود ۲۰ هزار بازیگر در ۲۹ استان کشور برای ایفای ١٥٠٠ نقش، پیش رفته است. در این نشست، هنرمندان و برنامه سازان رادیو و تلویزیون به بیان دغدغه‌ها و مشکلات و پیشنهادهای خود، از جمله حمایت و توجه بیشتر به مستندها و آثار نمایشی، استفاده از پژوهش در آثار تولیدی، حفظ استعدادها و لهجه‌های محلی در شعر فارسی برای گسترش زبان فارسی و کمک به زایایی آن، ضرورت برنامه ریزی برای توزیع مطلوب آثار تهیه و تصویب شده در شورای عالی شعر و موسیقی پرداختند.

ویزای چینی و عمانی لغو شد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای لغو ویزای گردشگران چینی و عمانی در سفر به ایران خبر داد. بهرام پارسایی با اشاره به نشست کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس و معاونین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پیرو گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره این سازمان و پرونده‌های دیگری که در این رابطه در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح بود میزبان دکتر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاونین ایشان بودیم. طبق گزارشات ارائه شده این سازمان سعی کرده با رایزنی و تعامل مشکلات قانونی یا بخشنامه‌ای را حل کند که از جمله آنها هماهنگی با وزارت نیرو و سازمان منابع طبیعی جهت اخذ مجوز و کاهش هزینه‌ها در بخش گردشگری است که در حوزه بوم گردی موثر بوده است. وی با بیان اینکه مسیرهای اداری در سازمان میراث فرهنگی از ۱۶ به یک ماه کاهش یافته و موجب کاهش اتلاف وقت و زمان سرمایه گذاران این حوزه می‌شود، یادآور شد: طبق توضیحاتی که در این جلسه ارائه شد تعداد گردشگران خارجی از ترکیه و چند کشور دیگر افزایش یافته و برنامه‌ای برای متعادل سازی میزان ورودی‌ها و خروجی‌های گردشگری نیز در دستور کار قرار دارد. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید بر ضرورت حفظ حقوق گردشگران خاطرنشان کرد:‌ موضوع تاخیر و کنسلی پروازها از جمله دغدغه‌ها در حوزه گردشگری است. نظرات سازمان میراث فرهنگی باید به عنوان یک سازمان فرابخشی در بحث خطوط هوایی، پروازها و قطارها لحاظ شود که در صورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه این مشکل نیز تا حدی مرتفع خواهد شد. وی با بیان اینکه تبلیغات داشته‌های فرهنگی و تاریخی در شرایط فعلی و با ترویج ایران هراسی باید در صدر اولویت‌ها باشد، گفت: انجام برخی اقدامات مثل آوردن بخشی از موزه لوور به کشور اقدام موثری در حوزه میراث فرهنگی بوده که نشان می‌دهد در صورت خلاقیت مدیران با وجود تنگناها و تحریم‌ها می‌توان بهره برداری خوبی از صنعت گردشگری داشت. ما معتقدیم اگر در چند دهه گذشته هم عزم جدی برای تقویت گردشگری وجود داشت تحریم‌ها نمی‌توانست اینقدر به ما فشار بیاورد.

صداوسیما دست مستند سازها را گرفت

معاون امور استان‌های صدا و سیما گفت: مطالعه، برنامه‌ریزی، هماهنگی و اقدام برای تولید ۲۰۰۰ مستند تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در مراکز صدا و سیما آغاز شده است. معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه دومین جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی در تیرماه سال جاری با شکوه هرچه تمام در کرمانشاه برگزار شد خاطرنشان کرد: برگزاری این رخداد بزرگ در مناطق زلزله زده و ایجاد روحیه شادی و نشاط در میان کودکان سرزمین‌مان، در خطه دلاورخیز و مومن کرمانشاه و مشاهده برنامه‌سازان و دست‌اندرکاران حوزه پویانمایی و عروسکی که با شور و نشاط شاهد احیاء و رونق کسب و کار در این صنعت و هنر بوده‌اند تمام خستگی‌ها را از ما و همکاران دور کرد و امید به فردای بهتر و پیشرفت همه جانبه کشور را در میان ما بیش از گذشته بوجود آورد. وی ادامه داد: مطالعه، برنامه‌ریزی، هماهنگی و اقدام برای تولید ۲۰۰۰ مستند تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در یک بازده سه ساله که از امسال اجرایی شده است پدیده بزرگ و منحصر به فرد نهضت مستند سازی در مراکز محسوب می‌شود. معاون امور استان‌های صدا و سیما افزود: با موافقت و دستوری که رئیس سازمان صدا و سیما صادر کرد بیش از ۴۰ نفر از همکاران در مراکز که آثارشان در جشنواره‌های مختلف به ویژه تولیدات مراکز در چند نوبت حائز رتبه شده برابر سوابق و تحصیلات تبدیل وضعیت همکاری یافته‌اند و این اقدام برای نخستین بار در سازمان اتفاق افتاده است. وی بیان کرد: در حوزه فضای مجازی اگرچه تا رسیدن به نقطه مورد انتظار فاصله دارم اما تولیدات خوب، تلاش‌های ارزنده و به خصوص آموزش‌های کاربردی مناسبی برای همکاران صورت گرفته و افق بیش رو در این حوزه بسیار امیدوار کننده است. دارابی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از استادان، صاحب‌نظران، کارشناسان خبره امر بررسی و داوری آثار را برعهده داشتند گفت: جشنواره بیست و سوم به میزبانی استانداری و صدا و سیمای اردبیل در تابستان سال ۹۹ برگزار خواهد شد.

وزارت فرهنگ طرح تجمیع موسسات را کلید زد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز طرح تجمیع موسسات ۳۶گانه این وزارتخانه خبر داد. مدتی است طرح ساماندهی انجمن ها و موسسات تابعه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله ساماندهی انجمن ها و موسسات تابعه معاونت امور هنری این وزارتخانه ارائه و از سوی رسانه ها و مراجع مختلف پیگیری و دنبال می شود تا اینکه پس از طی مراحل کارشناسی و بر اساس مصوبه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسات تابعه معاونت هنری به دو موسسه تقلیل یافت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر ٣٦ موسسه تابعه در بخش های مختلف دارد که اجرای این مصوبه گام بلندی در جهت بهره وری و انسجام بیش از پیش این موسسات ارزیابی می شود. با ارائه طرح پیشنهادی ساماندهی انجمن ها و موسسات تابعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای معاونان این وزارتخانه و تصویب آن، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه با توجه به مصوبات آخرین جلسه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سیدعباس صالحی برگزار شد، اهداف، رویکردها، راهبردها و همچنین الزامات این ساماندهی را تشریح کرد. وی در گفت و گویی با اعلام این خبر که بر اساس مصوبه شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسات تابعه معاونت امور هنری به دو موسسه تقلیل یافته است، گفت: از تجمیع و ساماندهی موسسات و انجمن های تابعه معاونت امور هنری، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و موسسه هنری دیگری شکل می گیرد. امیرزاده در عین حال تاکید کرد: بررسی های کارشناسی در سطوح مختلف برای این اقدام انجام شده و مراحل نهایی آن در کارگروه ساماندهی موسسات معاونت هنری نهایی و اجرایی خواهد شد.

موسسات قرآنی برای فعالیت‌های جهادی اعلام آمادگی کردند

چندی پیش جمعی از فعالان گروه‌های جهادی با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب میدان جهاد را میدانی بسیار وسیع دانستند که جای دارد جهادگران تا برابر دیگر هم در این میدان پیش بروند، همچنین ایشان کار جهادی را جوشیده از باور و اعتقاد قلبی دانستند که حد نهایی ندارد زیرا توانایی‌های انسان حد نهایی ندارد. ایشان همچنین فرمودند که شاید تاکنون ۱۰ درصد نیروها را درگیر فعالیت‌های جهادی کرده‌اید و می‌توانید برای ۹۰ درصد دیگر هم برنامه‌ریزی کنید. پس از این سخنان رهبر معظم انقلاب گروه‌ها و نهادها مختلف مردمی برنامه‌ریزی خود برای یاری رساندن به محرومان را از سر گرفتند و بسیاری از نهادهای مردمی در این زمینه اعلام آمادگی کردند که یکی از این گروه‌ها اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مردمی کشور است. رحیم قربانی مدیرعامل این اتحادیه از تلاش این اتحادیه برای تشکیل و ساماندهی گروه‌های جهادی خبر داد و گفت: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جهادگران اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در اولین نشست خود تصمیم گرفت تا این زمینه برنامه‌ریزی مشخص و دراز مدتی داشته باشند. وی ادامه داد: در مجمع اتحادیه که با حضور مدیران مؤسسات و اتحادیه‌های استانی سراسر کشور در اردبیل برگزار شد مدیران ۴ هزار مؤسسه مردمی در این زمینه اعلام آمادگی کردند و مقرر شد اتحادیه‌های استانی و اتحادیه کشوری وارد عمل وند و برنامه‌ریزی را آغاز کنند. قربانی درخصوص کلیات این برنامه گفت: فعلاً مقرر شده تا هر مؤسسه تا حد توان یک گروه جهادی تشکیل دهد و برنامه‌ریزی برای نوع فعالیت جهادی و هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه از جمله بسیج سازندگی و دیگر نهادها را اتحادیه‌های استانی و کشوری انجام دهند.

کادر سازمان بسیج مداحان کامل شد

یوسف ارجونی مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیأت‌های مذهبی کشور در نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان بسیج مداحان در آستانه ماه محرم حسینی برگزار شد، گفت: سازمان بسیج مداحان از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و در این مدت توانسته بیش از ۴۰ هزار بسیجی را جذب کند و در کل کشور با ۳۰۰ کانون بسیج مداحان و ۳۲ بسیج مداحان استانی فعالیت دارد. وی به همکاری این مجموعه با سازمان بسیج صدا و سیما درباره همایش «پیرغلامان اهل بیت (ع)» اشاره کرد و افزود: با همکاری بسیج صدا و سیما در حال آماده‌سازی مستندات متنوعی از همایش پیرغلامان اهل بیت (ع) هستیم که در ماه محرم از شبکه‌های سیما پخش می‌شود. مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیأت‌های مذهبی کشور به برنامه‌های این سازمان در راستای توانمندسازی مداحان ارزشی و انقلابی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی در مجموعه‌های مختلف و نیز تهیه متون کامل و جامع در زمینه مداحی از جمله برنامه‌های ما در راستای توانمندسازی مداحان است. وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر انجام کار علمی تواسط مداحان، بیان کرد: در همین زمینه تلاش کردیم که مداحان را در سه رتبه سطح‌بندی کنیم و متون آموزشی را در اختیار آنها قرار دهیم. ارجونی به برگزاری اولین کنگره «شعر آئینی و انقلابی» اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در تلاشیم دبیرخانه این کنگره را در سازمان بسیج مداحان راه اندازی کنیم و در همین زمینه جلساتی نیز با صاحب‌نظران و مجموعه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم و قرار است به زودی فراخوان این کنگره اعلام شود. مسئول سازمان بسیج مداحان و مدیران هیأت‌های مذهبی کشور همچنین به فعالیت‌های این سازمان در اربعین حسینی اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش داریم در ایام زیارت اربعین حسینی موکب‌های مختلفی را در مسیر راهپیمایی اربعین برپا کنیم. همچنین اعزام مداحان نیز به این پیاده‌روی در دستور کار ما است. علاوه‌بر این، با رادیو اربعین نیز همکاری‌ها و تعاملاتی خواهیم داشت.

ایران از سنگ کاغذ ساخت

مدیر شرکت تعاونی کاغذ سبز آذربایجان از تولید ۶۳ نوع کاغذ تهیه شده از سنگ با کاربری‌های مختلف در این کارخانه خبر داد و گفت:‌ آموزش و پرورش آذربایجان به جای خرید کاغذ داخلی از خارج سفارش داد. ایده این طرح برای اولین‌بار در سال 92 شکل گرفت،‌ ما اقدام به امکان‌سنجی‌های اولیه برای راه‌اندازی چنین پروژه‌ای کردیم،  امکان سنجی‌های اولیه که انجام شد، به دنبال شرکت‌های تکنولوژی در این ارتباط رفتیم،‌ چهار کشور محدود بودند که این کار را انجام می‌دادند، منتهی هزنیه سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالا بود،‌ تایوان،‌ کانادا و انگلیس از جمله این کشورها بودند،‌ در ادامه فعالیت ما یک  شرکت دانش‌بنیان در کشور چین شناسایی کردیم طی همکاری نزدیکی که تا سال 95 با این شرکت داشتیم، توانستیم اولین کاغذ از سنگ را به طور مشترک در سال 95 تولید کنیم. بخشی از این پروژه در چین و بخشی در ایران به نتیجه رسیده است،‌ سال 96 تا زمان افتتاح ما تحقیقات تکمیلی و بومی خود را به انجام رساندیم و 70 درصد دستگاه های لازم برای تولید این نوع کاغذ را از نظر دانش فنی و فرمولاسیون بومی‌سازی کردیم و در اردیبهشت 96 کارخانه افتتاح شد. وی گفت: آمورش و پرورش استان آذربایجان شرقی به جای استفاده از کاغذ تولید داخل که ما گفته بودیم کیفیت را تضمین می‌کنیم‌، کاغذ خارجی سفارش داد؛ البته ما با نهادهایی چون دادگستری‌ها،‌ سازمان بنادر و کشتیرانی و ... تاکنون تعاملات خوبی داشته‌ایم. ما اکنون در حال ایجاد شعبه‌هایی در استان‌های البرز، خراسان رضوی،‌ آذرباییجان شرقی و .. هستیم،‌ هم‌چنین از کشورهای آرژانتین،‌ فرانسه‌، نیجریه و ترکیه متقاضی خرید تکنولوژی این تولید را داریم،‌ خوشبختانه کاغذ سنگ در دنیا در حال گشترش است و کشورهای آلمان و کانادا از این نوع کاغذها استفاده می‌کنند، برای نمونه شرکت هواپیمایی لوفتانزا از این کاغذ استفاده می‌کند. ک اغذ ما صد در صد قابل بازیافت است،‌ ما این دانش فنی را ایجاد کردیم که از موادی استفاده کنیم که حتی کاغذ اگر نیاز به بازیافت یک ماهه تا یک ساله نیز داشت‌، انجام شود، ما هیچ پلی‌اتیلنی در این کاغذ استفاده نمی‌کنیم،‌ حتی چندی است روی این موضوع متمرکز شده‌ایم که 15 تا 20 درصد ماده پلیمری که در کاغذ مصرف می‌شود را نیز با ماده دیگری جایگزین کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی رهبری به سه زبان زنده دنیا مجهز شد

طی مراسمی از نسخه های روسی، فرانسوی و اسپانیایی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای با سخنرانی رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی رونمایی می شود. با رونمایی از سه نسخه روسی، فرانسوی و اسپانیایی به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، این پایگاه فعالیت خود را به ۶ زبان زنده دنیا ادامه خواهد داد. سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی سخنران این مراسم است.

سامانه سماح شرایط سفر اربعین را اعلام کرد

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: ثبت‌نام اربعین از اول شهریورماه آغاز می‌شود. با وجود لغو ویزای عراق برای ایرانی‌ها، اما خروج از کشور در اربعین، به ثبت‌نام در سامانه سماح منوط شده است. سازمان حج و زیارت اطلاع داد: با توجه به حذف روادید ایران و عراق و هزینه آن، اما زائران برای خروج از کشور، لازم است در سامانه سماح https://samah.haj.ir اطلاعات خود را ثبت کنند. اگر دسترسی به این سایت امکان‌پذیر نبود، با مراجعه به دفاتر زیارتی در این سامانه می‌توان ثبت‌نام کرد. سازمان حج فرایند ثبت‌نام اربعین در این سامانه را تشریح کرد: متقاضیان اربعین پس از ثبت اطلاعات مطابق مدارک هویتی در سامانه سماح، نزدیکترین دفتر خدمات زیارتی به محل سکونت خود را در این سایت انتخاب می‌کنند و به همراه گذرنامه معتبر و دو قطعه عکس ٤*٣ پشت زمینه سفید و ترجیحاً شبیه عکس گذرنامه به آن مراجعه کنند. گذرنامه متقاضیان اربعین دست‌کم باید شش ماه اعتبار داشته باشد. این سازمان، مهم‌ترین ضرورت ثبت‌نام در سامانه سماح را کنترل جمعیت در مرزها دانسته و اعلام کرد: زائران برای بیمه و تامین ارز مورد نیاز این سفر باید در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند. رئیس ستاد مرکزی اربعین پیش‌تر اعلام کرده بود طبق مذاکره با بانک مرکزی، سهم ارزی هر زائر اربعین، ۱۰۰هزار دینار عراق است. سازمان حج و زیارت در این مرحله هزینه‌ای را برای ثبت‌نام رسما اعلام نکرده است. وزارت کشور نیز اعلام کرده است: از دهم ماه محرم برابر با ۱۹ شهریورماه زائران اربعین به شرط ثبت‌نام قبلی، اجازه خروج از کشور را دارند.

وضعیت  هنر مکتوب عاشورایی نگران‌کننده شد

دبیر گروه هنر کتاب سال عاشورا گفت: در گروه هنر نه از نظر کمی و نه از نظر کیفی شاهد اتفاق چشمگیری نبودیم. در رشته خوشنویسی فقط یک اثر، در رشته تجسمی دو اثر و در رشته عکاسی هم یک اثر داشتیم. مهدی امین فروغی، دبیر گروه هنر جایزه کتاب سال عاشورایی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این جایزه گفت: کتاب سال عاشورا سومین دوره خود را برگزار می‌کند و همانند دوره‌های قبل علاوه بر فراخوانی که منتشر شد، در طول این دو سال به ویژه در ایام نمایشگاه کتاب با وجود تیم مجرب و کارآزموده‌ای، کتاب‌های گوناگون که با موضوع عاشورا چاپ و منتشر شده است خریداری شد و آثار پس از اینکه دسته‌بندی شدند در معرض داوری قرار گرفتند. وی افزود: پس از ثبت آثار در دبیرخانه، روند داوری آغاز شد. در هر رشته داورانی کارآزموده که جملگی در رشته خود متخصص و صاحب آثار ارزشمند هستند، کتاب‌ها را بررسی کردند و با دقت فراوان در جلساتی مشترک به بحث و گفت‌وگو نشستند و حاصل تلاش این بزرگواران آن شد که می‌بینیم. وی تصریح کرد: در گروه هنر نه از نظر کمی و نه از نظر کیفی شاهد اتفاق چشمگیری نبودیم. در رشته خوشنویسی فقط یک اثر، در رشته تجسمی ۲ اثر و در رشته عکاسی هم یک اثر داشتیم. در رشته پژوهش هنری وضع از نظر کمی اندکی بهتر بود و با عناوین بیشتری روبرو بودیم. در مجموع باید گفت در حوزه‌های مربوط به هنر شاهد سیر نزولی هستیم.امین فروغی گفت: عوامل بسیاری را می‌توان برشمرد، اما آنچه بیشتر به چشم می‌آید، وضعیت بد اقتصادی در سطح جامعه به ویژه در حوزه چاپ و نشر است و عدم حمایت‌های لازم مسئولان فرهنگی از پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان موجب کم‌کاری و دلسردی ‌آن‌ها شده است. فضاهای مجازی و گسترش آن هم از جمله دلایلی است که وضعیت کتاب و نشر را در کشور نامطلوب کرده است. وی در پایان گفت: جشنواره کتاب سال عاشورا اتفاق مبارکی است که می‌تواند در حوزه کتاب‌های عاشورایی تأثیراتی مثبت از خود به جای بگذارد. یکی از این تأثیرات ایجاد انگیزه در پدیدآورندگان آثار است. دیگر آنکه آثاری که در حوزه عاشورا که حوزه‌ای مقدس است در معرض داوری قرار می‌گیرند، سره از ناسره جدا و این آثار به علاقه‌مندان معرفی شود.

گوشت حلال، مسلمانان و کشاورزان مینه سوتا را گردهم آورد

درحالی که عید سعید قربان در سرتاسر جهان جشن گرفته شد، مسلمانان ایالت مینه سوتا، از این عید و ذبح گوسفند به شیوه حلال، به عنوان فرصتی برای ارتباط برقرار کردن با کشاورزان و دامداران بهره می برند. به نقل از استار تریبون، عید سعید قربان که در روزهای اخیر در سرتاسر کشورهای اسلامی و غیراسلامی توسط مسلمانان جشن گرفته شد، به فرصتی مناسب برای مسلمانان ایالت مینه سوتا در آمریکا تبدیل شده تا یک پل ارتباطی قوی با جامعه مزرعه داران و دامداران بسازند. راضی مسعود هفته گذشته به کاروانی از دوستان مسلمان پیوست که به یک مزرعه تولید دام در مینه سوتا می روند و در آنجا با هدف برگزاری مراسم آیینی عید سعید قربان، که هر ساله توسط مسلمانان سرتاسر جهان برگزار می گردد، اقدام به ذبح اسلامی می کنند. آنها گوسفند مورد نظرشان را انتخاب کرده، به حمل آن به روی میز قصاب کمک کرده و طبق آیین اسلامی به ذبح آن می پردازند.  این بزها و بره ها در ایام عید قربان، بر میزهای شام بسیاری از مسلمین در سرتاسر ایالت مینه سوتا در آمریکا  مصرف می شوند. مزرعه داران و دامداران نیز از این تجارت سود می برند. این یک وضعیت برد-برد برای هر دو طرف بوده، بازار سریع رو به رشد تولید بز و گوسفند را فراهم کرده و در عین حال روابط و دوستی متقابل فرهنگی نیز ایجاد می کند. مسعود که یک برنامه نویس کامپیوتری است می گوید: ما حقیقتا از این فرصت برای داشتن گوشت تازه از کشاورزان مینه سوتا قدردان هستیم. بدون کمک آن ها ما هرگز نمی توانستیم به این مکان های روستایی برویم و با مردم تعامل داشته باشیم. آن ها بسیار دوستانه هستند و با شما صحبت می کنند. پائو اسمیت صاحب از مزرعه گوشت ژنو که این گروه مسلمان به آنجا رفته اند می گوید که آخر هفته شلوغی داشته و نزدیک به 300 مشتری مسلمان به وی سر زده اند. اسمیت گفت: من قبلا با هیچ مسلمانی روبرو نشده بودم تا اینکه یک روز با یک گروه برخورد داشتم و آن ها از من پرسیدند که آیا می توانند گوشت را به شیوه حلال ذبح کنند. وی افزود: این اتفاق از 5 سال پیش شروع شد و از آنجا این سنت را ادامه داده ایم...

کمترین فساد مالی و اخلاقی کشور به قم رسید

رییس کل سابق دادگستری قم گفت: قم دارای کمترین تخلفات و آلودگی‌های مادی و اخلاقی در ادارات و دستگاه‌های قضایی است و همچنین میزان تخلفات در استان قم بسیار پایین تر از استان‌های دیگر است. حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی در آیین تودیع و معارفه رییس کل دادگستری قم عنوان کرد: محیط در اقدامات و تصمیم گیری‌ها بسیار اثرگذار است و فضای معنوی قم در فهم قضات بسیار اثرگذار است. وی با بیان اینکه درک عمیق حقوقی در میان قضات استان قم وجود دارد، افزود: آرای صادر شده توسط قضات قم، نشان دهنده این درک بالای حقوقی آنان است و فضای معنوی قم در این موضوع بسیار اثرگذار است.رییس کل سابق دادگستری قم بیان کرد: قم دارای کمترین تخلفات و آلودگی‌های مادی و اخلاقی در ادارات و دستگاه‌های قضایی است و همچنین میزان تخلفات در استان قم بسیار پایین تر از استان‌های دیگر است. وی ادامه داد: تعامل مدیران و مسئولان استانی در قم از شاخص‌های این استان است، یک نگرش واحد برای پیشرفت و توسعه استان قم در میان مسئولان استانی وجود دارد. خلیلی تصریح کرد: در استان قم افکار بسیار بزرگی وجود دارد و به همین دلیل، مدیریت در قم، سهل و آسان است؛ دستگاه قضایی همواره مورد حمایت مراجع و علما بوده است و این موجب شد تا کار در استان قم آسان شود. وی اضافه کرد: حمایت مراجع در استان قم، از دلایل مهم پیشرفت است و راهنمایی و ارشادات آنان در پیشبرد امور بسیار اثرگذار است. رییس کل دادگستری گیلان اظهار کرد: در استان قم 1378 برنامه عملیاتی در قم اجرایی شد و بر اساس این برنامه‌ها، راهبردهای کلانی تبیین شد.وی خاطرنشان کرد: خدمت به مردم افتخار است و بسیار خوشحالم که راه خدمت برای من همچنان باز است و می‌توانم در یک استان دیگر به مردم خدمت کنم.

خانواده نماینده مسلمان کنگره به اقدام ترامپ واکنش نشان داد

مادربزرگ «رشیده طلیب»، نماینده مسلمان کنگره در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ترامپ به من گفت باید خوشحال باشم که رشیده به اسرائیل نمی‌آید. خدا او (ترامپ) را نابود کند. وی این اظهارات علیه دونالد ترامپ را پس از آن بیان کرد که رشیده طلیب از سفر به اراضی اشغالی فلسطین برای دیدن مادربزرگش صرف نظر کرد. ترامپ روز جمعه در حساب توییتر خود نوشته بود مادر بزرگ رشیده طلیب تنها برنده واقعی بوده است؛ زیرا دیگر مجبور نیست طلیب را ببیند. رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه اعلام کرد اجازه نمی‌دهد ایلهان عمر و رشیده طلیب، دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا وارد فلسطین اشغالی شوند. رژیم صهیونیستی افزود رشیده طلیب و ایلهان عمر به دلیل حمایت هایشان از جنبش بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل از ورود به اراضی اشغالی فلسطین منع شدند. اما پس از نامه رشیده طلیب به وزارت کشور اسرائیل، به او اجازه ورود به اراضی اشغالی فلسطین داده شد. این در حالی است که طلیب در بیانیه‌ای اعلام کرد: به این نتیجه رسیدم که ملاقات مادربزرگم تحت چنین شرایط ظالمانه‌ای برخلاف اعتقادات من است. این تصمیم رژیم صهیونیستی برای منع ورود دو نماینده مسلمان پس از توییت اخیر دونالد ترامپ صورت گرفت. ترامپ در حساب توییتر خود نوشت: اگر اسرائیل به ایلهان عمر و رشیده طلیب اجازه ورود بدهد، ضعف بزرگی از خود نشان داده است. آن‌ها از اسرائیل و همه مردم یهود متنفر هستند و هیچ کاری نمی‌توان کرد که نظرشان عوض شود. مینه سوتا و میشیگان با انتخاب آن‌ها دوران سختی خواهند داشت. آن‌ها باعث رسوایی هستند. عموی رشیده طلیب در خصوص سفر این نماینده به اراضی اشغالی فلسطین برای دیدن مادربزرگش گفت: رشیده حدود یک دهه است که مادربزرگش را ندیده است. مادربزرگش می‌خواست برای رسیدن رشیده یک گوسفند قربانی کند و غذای مورد علاقه او را درست کند. ترامپ از رشیده و ایلهان خواسته به کشورهای خود بازگردند. عجب تناقضی، دیروز او از آن‌ها خواست به کشورهایشان بازگردند و امروز آن‌ها اجازه ندارند این کار را کنند. منظور عموی رشیده طلیب توییت‌های توهین آمیز چند وقت پیش دونالد ترامپ علیه زنان دموکرات کنگره بود که از آن‌ها خواست به کشورهای خود که «آلوده به انواع جرم و جنایت» است، بازگردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha