چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حکم

حوزه/ دکتر حکم امهز گفت: محور مقاومت در جنگ های بسیاری پیروزی هایی را به دست آورده و پروژه های آمریکایی و اسرائیلی را شکست داده است و قادر است که جنگ ضد ایران را به شکست بکشاند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سیدحسن نصرالله در یکی از سخنرانی های اخیر خود به مناسبت پیروزی های جبهه مقاومت گفت: جنگی که در سال ۲۰۰۶ علیه لبنان آغاز شد، برای ایجاد خاورمیانه جدید و در تکمیل جنگ آمریکا در منطقه صورت گرفت.

 او به صهیونیست‌ها هشدار داد: اگر دوباره به ما تجاوز کنید، همه خاک جنوب لبنان مانند مربع پایداری که امروز در آن جشن می گیریم خواهد بود و به صورت پخش مستقیم شاهد نابودی تیپ‌های اسرائیلی خواهید بود.همچنین چندی پیش سید حسن نصرالله در گفت و گو با المنار گفت: هر کشوری که در جنگ علیه ایران مشارکت داشته باشد بهای آن را خواهد پرداخت. در صورت بروز جنگ آمریکا علیه ایران، کل منطقه شعله‌ ور خواهد شد و ایران قادر است که با قدرت و شجاعت اسرائیل را بمباران کند. محور مقاومت نیز با قدرت در حال بررسی این موضوع است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر حکم امهز تحلیلگر ارشد لبنانی مسائل خاورمیانه، نویسنده سیاسی مسائل منطقه و ایران، فعال رسانه های مختلف عربی در زمینه پیگیری مسائل منطقه، سخنران بسیاری از دانشگاه ها و دانشکده ها و مراکز تحقیقات استراتژیک و مدرس رسانه ای به گفت و گو پرداخته است.

حوزه: در سخنرانی اخیر دبیر کل حزب الله لبنان جناب سید حسن نصرالله هشدار دادند که در صورت تجاوز دوباره اسراییل به لبنان شاهد زوال اسراییل خواهیم بود تحلیل شما درباره این سخنان چیست؟

در سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله، مهمترین جنگ روانی تاریخ ذکر شده است. (که اعلام کردند) اگر ارتش اسرائیل وارد لبنان شود، جهانیان به صورت زنده عملیات ویران سازی تانک ها و ماشین های جنگی اسرائیل را خواهند دید. البته این سخنان، سخنان کوچکی نیست و نه کلامی که به دنبال جنگ روانی باشد بلکه کلامی واقعی است و جنگ حقیقی است که اگر ارتش اسراییل وارد لبنان شود همانا فاجعه ای بر پاخواهد شد و در همین چارچوب جنگ روانی بزرگ برای اسراییل است.

جنگ تموز در سال 2006 زمانی که اسراییل به سمت لبنان تجاوز کرد دستاورد و ماحصل  آن فاجعه"میرکاوا" نامیده شد.جوانان مقاومت حزب الله لبنان تانک های اسراییل را در مناطق مختلف لبنان نابود کردند و پس از آن به طور دقیق می داند که اسطوره ها و اسطوره مرکاوا نابود شد.

 این یعنی چنانچه در حال حاضر هم اسراییل به سمت لبنان تجاوز کند تمام جهان مشاهده خواهد کرد که این اسطوره ها نابود می شوند و مشاهده خواهیم کرد سربازان اسراییلی کشته خواهند شد و از کار افتادگی و فلج شدن آنها در منطقه منتشر خواهد شد همانطور که اسطوره مرکاوا که نخبه و برگزیده آن تانک های اسراییل و منتخب صنایع نظامی اسراییل بود نابود شد.

 جنگی که سید حسن نصر الله در این زمان باز کرده، بسیار مهم است. همان طور که ذکر کردم، جنگی روانی است که تاریخ مانند آن را به خود ندیده است و اسرائیل را وادار می کند قبل از هر اقدامی و ورود به لبنان، میلیون ها بار با خود بالا و پایین بکند(حساب و بررسی کند). وقتی دبیر کل حزب الله این چنین و با این لحن صحبت می کند، از پیروزی مطمئن اند.

بدین معنی که حزب الله لبنان و مقاومت لبنان، همه جنبه ها را برای رویارویی با هر جنگی در لبنان را در نظر گرفته است. و من می گویم وقتی که راجع به جنگ روانی و پخش زنده جنگ و ویرانی تانک ها و گردان های بشری اسرائیلی از طریق تلوزیون صحبت می کنند، باید فراموش نکنیم که این پخش زنده می تواند اشاره ای به هدف قرار دادن سیستم دریایی اسراییل و هدف قرار دادن از دریا ، هوا و خشکی و هواپیماها در آن جنگ داشته باشد.

جنگ احتمالی ضد حزب الله آغاز زوال اسراییل است

یعنی همچنانکه سید حسن نصرالله گفت مقاومت حزب الله لبنان ضد اسراییل یک کشتار آنجا بوجود می آورد از دریا ، خشکی وهوا که بسیار مهم است و اسراییل به شکل دقیقی به آن توجه می کند . در ابتدا شکست بزرگی را متحمل می شود که نابودی اسراییل است و در آن زمان جهان زوال آن را مشاهده خواهد کرد و به طور مستقیم شهروندان اسراییل شاهد حزن و اندوه یک رژیم ضعیف خواهند بود.

حوزه: سید مقاومت در گفت و گو با شبکه المنار اشاره داشتند که در جنگ احتمالی آتی تمام تاسیسات حیاتی اسراییل نابود خواهند شد نظر شما در خصوص تحقق چنین امر مهمی چیست؟

 جناب سید حسن نصرالله قبل از این سخنرانی از طریق گفت و گو با شبکه المنار نقشه مستطیلی را نشان داده بود که در آن کارخانه ها و تاسیسات هسته ای،شیمیایی و تاسیسات حیاتی و تجاری وجود دارد کل منطقه نوار ساحلی به عمق 20  و طول 60 الی 70 کیلومتر، که بسیار کوچک است و چنانچه موشک های مقاومت به این منطقه اصابت شود کل این مستطیل نابود خواهد شد و نابودی این منطقه با موشک های مقاومت آشکارا در آن زمان آسان است.

بنابراین گفته جناب سید حسن نصرالله که اسراییل از خانه عنکبوت سست تر است معقول است. نکته ای که اینجا هست و سید حسن نصرالله بر آن تاکید داشت این بود که گفت اعتقاد ندارم اسراییل مرتکب هر گونه حماقتی شود چون با این ماجراجویی متحمل ترس و وحشت خواهد شد. اسراییلی ها می دانند که سید مقاومت با هوی و هوس صحبت نمی کند بلکه سخنانش واقعی و حقیقی است او قبل از آنکه بگوید انجام می دهد  و آنچه انجام نمی دهد را نمی گوید.

حوزه: تحلیل شما از تهدید سید مقاومت در صورتی که ایران هدف دشمنانش در منطقه قرار گیرد چیست؟

نکته دوم در سخنرانی سید مقاومت که به طور صریح آن را هدف گذاری کرد.هدف قرار دادن ایران از سوی آمریکا بود و جناب سید حسن نصرالله اعلام کرد چنانچه آمریکا ایران را هدف قرار دهد همه جهان آتش خواهد گرفت و این از موضوعات واقعی است و قابل توجه است که محور مقاومت به طور ممتد از ایران گرفته تا لبنان، یمن، سوریه، عراق و ملت های منطقه ادامه دارد و همه این ها در جنگ های منطقه مشارکت دارند و همگی یک موضع واحد دارند و از لحاظ جغرافیایی به طور مستقیم و غیر مستقیم  براین منطقه مسلط هستند. این موقعیت جغرافیایی که از آن صحبت می شود و محور مقاومت بر آن تسلط دارد شامل دریای مدیترانه،دریای سرخ،خلیج فارس تنگه باب المندب، تنگه هرمز می شود.

این منطقه بسیار با اهمیت است و بیشتر نفت جهان از این منطقه استخراج می شود و راه ارتباطی بین شرق و غرب است و مبادلات تجاری از اقیانوس اطلس و اقیانوس هند در ارتباط با این منطقه است و چنانچه برای ایران در این محدوده مشکلی بوجود آید به تمام جهان این مشکل انتقال خواهد یافت و نه اینکه فقط محدود به این منطقه شود.

حوزه: بر اساس سخنان سید مقاومت محور مقاومت چگونه آمادگی واحدی برای شکست جبهه آمریکایی سعودی و اسراییلی در منطقه دارد؟

این چارچوب محور مقاومت که سید مقاومت از آن صحبت کرد قادر شده طی سال های گذشته ضربه هایی به پروژه های آمریکایی در منطقه وارد کند و تجربیات موفقی ضد پروژه آمریکا که آن ها را خوار و تسلیم کرد دارد.

یکی از این موفقیت ها پیروزی حزب الله در جنگ 33روزه بود که مقاومت با پیروزی از این جنگ خارج شد و در جنگ بزرگ سوریه با وجود حمایت مستقیم آمریکا،عربستان سعودی، اسراییل کشورهای اروپایی محور مقاومت توانست در این جنگ پیروز شود همچنین در جنگ عراق با تکفیری ها محور مقاومت پیروز شد.

* نقاط استراتژیک و حساس منطقه در دست جبهه مقاومت است

در حال حاضر پروژه اماراتی- سعودی آمریکایی و اسراییلی و ائتلاف آن ها ضد یمن شکست مفتضحانه ای خورده است و  یمنی ها در این جنگ بسیار قوی هستند . محور مقاومت در جنگ های بسیاری پیروزی هایی را به دست آورده و پروژه های آمریکایی و اسراییلی را شکست داده است و تجارب زیادی را از جنگ های گذشته به دست آورده است و قادر است که جنگ ضد ایران را شکست دهد و محور مقاومت در دستش برگ های برنده بسیار قوی دارد  که در جنگ آینده می تواند از آن استفاده کند که آن عبارت است از قدرت نظامی، قدرت نفتی؛ موقعیت استراتژیک و جغرافیایی که در نزد مقاومت است. این محور بر تنگه های حساس نیز تسلط دارد که همچون شاهرگ حیاتی هستند. بنابر این آمریکایی ها نمی توانند به اهدافشان برسند و حتما این منطقه را ترک خواهند کرد و محور مقاومت و ایران در منطقه باقی خواهند ماند.

 گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha