جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی نمازجمعه

حوزه/ خطیب جمعه قم، با اشاره به اهمیت رعایت هوشمندی در شرایط حاضر بیان کرد: فریب چراغ سبزهای آمریکا و غرب را نمی خوریم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرﺽا اعرافی امروز در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس، گفت: حضرت زینب در مقابل همه این سختی ها یک جمله تاریخی ما رایت الا جمیلا دارد که باید با آب طلا بر تارخ تاریخ نوشت زیرا نشانه تقوا آن است که انسان در سختی های مسیر سیر الی الله احساس سختی نمی کند.

وی افزود: امروز شاهد اوج گیری عزاداری ها در ایران و سایر کشورهای جهان بودیم زیرا این پیام پس از 1400 سال قلب های آزادگان عالم را مملو از عشق و ایمان می کند؛ ملت ایران پیشگام این حرکت و راه نورانی بودند و امروز نیز شاهد هستیم که پیام مقاومت از عاشورا به همه عالم رسیده است.

خطیب جمعه قم با اشاره به سخنرانی سیدحسن نصرالله در روزهای اخیر، بیان کرد: امسال از زبان سید مقاومت در لبنان این کلمات نورانی جاری شد و گفت که ما با فرزند امام حسین و ولی فقیه زمان پیمان می بندیم که با او تا پایان کار خواهیم بود.

وی ادامه داد: ملت ایران، نمازگزاران جمعه و عزاداران سالار شهیدان نیز می گویند که با امام و رهبرمان تا ذلت استکبار خواهیم ماند و دنیا این درد را نمی تواند بپذیرد که مسلمانان و مظلومان این چنین در مقابل آنها بایستند؛ سخن ما نیز به رهبر معظم انقلاب آن است که ما نیز با تاپایان کار و شکست مستکبران عالم و محو اسراییل با تو خواهیم بود.

مدیر حوزه های علمیه، با اشاره به لایه های مختلف سیاست خارجی کشور یادآورشد: در روابط خارجی خود دارای چند سطح از رابطه هستیم؛ نخست، سطحی از رابطه ما با دولت های همسایه و همسو با جبهه مقاومت است که این روابط، دوستانه و شامل همه ابعاد اجتماعی و سیاسی است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: لایه دوم، شامل کشورهای بزرگی است که مستقل عمل می کنند و روابط خوبی با آنها داریم که باید به شکل هوشمندانه با آنها همکاری کنیم.

وی با ذکر این مطلب که لایه سوم، کشورهای وابسته کوچکی است که فریب دشمن را خورده اند، یادآورشد: در این لایه مذاکره را نفی نمی کنیم؛ هرچند با کشورهایی که به ظاهر در مقابل مقاومت ایستادند نیز مذاکره می کنیم.

خطیب جمعه قم سطح چهارم روابط ما را با دولت های اروپایی دانست و گفت: این روابط سالم و دوستانه و بی حاشیه نیست؛ راه مذاکره  با اروپا را نبستیم، ولی تجربه های تلخی از گفتگو و روابط با اروپایی ها داریم که بخشی از آن، پس از نقض عهد ترامپ بود که ماه ها وعده های دروغ و پوشالی دادند و از ترس آمریکا ما را معطل کردند.

وی گفت: یک کشور بزرگ اسلامی با شما سخن گفت ولی هر روز یک سخنی می گویید و یا نمی توانید و یا نمی خواهید به نتیجه برسید؛ دولت ما و مسئولان ما گام هایی که برای بازگشت به ماقبل برجام برداشتند را درست برداشتند ولی کامل نیست؛ در مقابل اینها باید هوشیار و دقیق بود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: لایه پنجم، آمریکا و متحدان نزدیک آنها است؛ خواهش ما از مسئولان آن است که با چشمان بازتر حرکت کنند و به هدایت های رهبری توجه کنند و هوشمندی لازم در این مسیر ضروری است.

خطیب جمعه قم، گفت: با تجربه برجام باید حرکت کنیم زیرا امروز با نقض عهد بزرگ آمریکا مواجه هستیم ؛امروز بدترین تحریم بر ما روا داشته شده است؛ دنیا بداند سختی های اقتصادی را تحمل می کنیم ولی تحریم هایی که به گمان آنها انقلاب و ایران را از پای در می آمد این توان را نداشت و در این همین مدت جهان و جبهه مقاومت، جلوه گر تر و توانمند تر شد.

آیت الله اعرافی در ادامه با ذکر این مطلب که دنیا و دشمنان بداند که ملت ما سختی را تحمل می کند، ولی در مقابل دشمن سرخم نمی کنیم، تصریح کرد: در این زمینه از عاشورا الهام می گیرد و سختی ها را تحمل می کند ولی پای آرمان ها و رهبر خود، تا پایان خط خواهد بود.

وی گفت: راه اصلی آن است که متحد و هوشمند باشیم و به ملت تکیه کنیم؛ اروپایی ها بدانند که اگر به عهدهای خود بازگردند، راه خود را ادامه می دهیم و فریب این چراغ سبزها را نمی خوریم.

وی با اشاره به تلاش های آمریکا برای تغییر چهره خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهای اسلامی تصریح کرد: بوش پسر و پدر و کلینتون و... اقداماتی کردند که به هدف نرسید؛ آنها طرح خاورمیانه بزرگی داشتند که اسراییل درامنیت باشد و عالم و جهان اسلام در قبضه آنها باشند و کشورهای اسلامی تسخیر شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در این دو دهه اشغال ها و تلاش برای تجزیه به نتیجه نرسید؛ مردم مظلوم منطقه اسیر شیاطین و داعش نشدند، بلکه امروز غرب آسیای مقاوم و ایران سربلند بیرون آمد و قطعا دشمنان در این مسیر شکست خواهند خورد.

وی در خطبه اول نیز گفت: غذای ناپاک تمام زندگی مادی و معنوی فردی و اجتماعی انسان را ناپاک و آلوده می کند.

خطیب جمعه قم بیان کرد: در روایات بیان شده است که غذای آلوده به رشوه و گناه باعث می شود که تمام اعمال شایسته و نیک انسان فروبریزد و ارزش و ثواب آن از بین برود.

وی یادآورشد: تبدیل گناهان به یک حسنات یکی از قوانین قرآنی است ولی برخی اعمال نیز خیرات انسان را از بین می برد که یکی از آنها کسب مال حرام  و خوردن غذای حرام است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: آیه 23 سوره فرقان در خصوص کفار است که اعمال نیک ظاهری کفار به این دلیل که مبنای قوی فکری و معرفتی ندارد هیچ ارزشی ندارد ولی در چند روایات از پیامبر و ائمه ذکر شده است که این آیه بر برخی از مسلمانان نیز تطبیق داده شده است.

وی گفت: مصادیق این روایت در خصوص افرادی است که معتقد به ولایت اولیای دین و خاندان پیامبر نیستند و به قولی ناصبی هستندکه این فرد، در قیامت همه اعمالش از بین می برود.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: همچنین مسلمانی که زندگی او آغشته به حرام و لقمه ناپاک است از جمله مصادیق همین آیه است؛ امام صادق(ع) ذیل همین آیه چنین مطلبی را بیان می کنند.

وی گفت: یکی از آثار زیانبار غذای حرام، آن است که در روز قیامت، اهل و عیال و همسر خانواده ای که نمی دانستند که غذای ناپاک خورده اند، مدعی سرپرستی می شوند که آنها رادر این حجاب فروبرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha