پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی حوزه
حجت الاسلام عباس رفعتی

حوزه/ سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه، تبیین علمی و عامل بودن روحانیون در حوزه فرهنگ سازی ایثار و شهادت را مهمترین وظیفه آنها در قبال این فرهنگ ناب دانست که تا کنون نیز به این وظیفه عمل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: اولین کاری که حوزه و روحانیت در پاسداشت آرمان های دفاع مقدس باید انجام دهد، آن است که باید آرمان ها و ارزش های دفاع مقدس را برای نسل جدید بازگو کند.

وی افزود: همانگونه که ۱۳۸۰ سال است که روحانیت آرمان های نهضت امام حسین(ع) را در منابر و کتب و تریبون های مختلف بیان می کند، باید در سخنان خود برای نسل های آینده نیز این ارزش ها را بیان کنیم.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه، تصریح کرد: باید بدانیم که این مبانی و ارزش ها جز در جبهه های ایمان، مقاومت و مکتب تشیع، این جلوه ها و آرمان های زیبای دفاع مقدس یافت نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در ادامه با اشاره به اهمیت بیان این مباحث تصریح کرد: وقتی این مطلب را به نسل جوان و آینده بازگو کنیم، آنها درس گیری و الگوبرداری می کنند؛ یکی از راهکارهای اصلی پاسداشت آرمان های دفاع مقدس، بازگوکردن و تبیین نمودن برای نسل جدید است.

وی گفت: روحانیت دارای منبر، شبکه های رسانه ای و مجازی و منشورات و... است و باید این آرمان ها را در این قالب ها نشر دهد؛ این مساله از مهمترین راهکارها است که روحانیت می تواند به راحتی این کار را انجام دهد و جزو وظایف او نیز تلقی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی پرداختن به مبانی علمی ایثار و شهادت و ایثار را یکی از مهمترین وظایف این نهاد دانست و یادآورشد: همانگونه که در درس ها به مبانی دینی و فقهی کتاب الطهاره و کتاب الصلوه و خمس و زکات می پردازیم باید به مبانی دینی و فقهی کتاب امر به معروف و نهی از منکر و دفاع و جهاد بپردازیم، زیرا این امور در کنار هم هستند.

وی گفت: پیش از انقلاب به این دلیل که جنگ و دفاعی نبود، کتاب جهاد، از مباحث کاربردی در حوزه به شمار نمی رفت به همین دلیل چندان به این مسئله توجه علمی نمی شود، ولی پس از انقلاب این بحث به یکی از پرکاربردترین کتب فقهی مبدل شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: این مساله باید در برنامه های آموزشی حوزه ها گنجانده شود؛ یکی از راهکارها همین مساله است؛ اگر بخواهیم این فرهنگ جبهه و جنگ نهادینه شود، باید این مطالب را از نظر علمی و مبانی دینی مطالعه کنیم؛ لذا طلاب باید در این زمینه فعال باشند.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که طلاب و اساتید باید بیش از پیش به این مباحث توجه کنند، یادآورشد: زیرا این مطلب یکی از راهکارهای نهادینه کردن ارزش ها و آرمان های ایثار و شهادت است.

وی گفت: راهکار دیگر آن است که با مقایسه با سایر اقشار، وظیفه داریم که تبلیغ دین را به شکل عمیق داشته باشیم؛ اگر بحث دفاع از حرم پیش می آید روحانیت نیز پیش قدم هستند و همین مطلب باعث می شود که فرهنگ ایثار و جهاد نهادینه شوند.

وی با اشاره به نسبت حضور روحانیون در جنگ تحمیلی یادآورشد: با توجه به میزان شهدا می توان گفت که تعداد شهدای روحانی در دفاع مقدس ۵ برابر شهدای صنوف دیگر است؛ وقتی این میزان آمار را با میزان شهدای پزشک و دانشجو و... مقایسه می کنیم می بینیم که روحانیون پرچمدار فرهنگ ایثار و شهدا بوده اند.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه بیان کرد: وقتی میزان و تعداد دانشجویان در زمان جنگ را با میزان و تعداد طلاب در حوزه مقایسه کنیم و سپس ۵ برابری بودن میزان شهدا را در نظر بگیریم، به این عظمت حضور پی می بریم؛ کما اینکه شهدای طلبه در دفاع از حرم نیز پیشگام بودند.

وی یادآورشد: در این زمینه باید دو فعالیت علمی و عملی را بر اساس و مبنای کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم این حضور و پایداری حوزه وروحانیت در این عرصه را به منصه ظهور برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به روایت مداد علما افضل از خون شهدا است، بیان کرد: باید این جملات را به خوبی تبیین کرد؛ قطعا در اینجا منظور، قلم هر نوع عالم و دانشمندی نیست، بلکه آن قلمی که شهید پرور است و قلمی که باعث می شود که جامعه برای ارزش های الهی جان بدهد، منظور نظر است.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: آن قلمی پاک است که باعث شد که آن جوانان خونشان را در راه خدا بدهند و همین قلم است که افضل از خون شهید است، ولی قلمی که جلوی دماء شهدا را بگیرید یا آن قلمی که آرمانی که آن جوان شهید را تخریب کرد، قطعا این قلم به تعبیر امام راحل، باید شکسته شود.

وی با اشاره به این نکته که قلمی افضل از خون شهدا است که صدها و هزاران شهید می پروراند، عنوان کرد: یعنی هزاران مومن به کمال رسیده را به مقام رضای الهی می رساند.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که قلمی که صاحب قلم، فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت در حد کمال جهاد در خود احیا کرده باشد، افضل من دما شهدا است، عنوان کرد: در زیارت امین الله که برای همه ائمه می خواهیم، می گوییم که «جاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»؛ این توصیف یکی از مهمترین توصیفات ائمه است زیرا این فرهنگ جبهه و جنگ را در مرتبه اعلی آن داشتید.

وی افزود: پس مداد علمایی که فرهنگ جبهه و جهاد و انقلابی گری را ترویج می کند، افضل من دماء شهدا است؛ اگر قلمی به دیگران بگوید به جنگ بروید ولی نه خود و نه اهلش را به جنگ نمی فرستد مصداق لم تقولون مالا تفعلون است.

وی در بخش پایانی با اشاره به این سوال که در جبهه با کدام یک از شهدای روحانی ارتباط قلبی و روحانی داشته اید، گفت: یکی از دوستان هم مباحثه بنده روحانی شهید قویدل بودند که ویژگی که ایشان داشت و این مطلب را سرلوحه خود قراردادیم.

سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: ایشان حس کرد که تکلیف در حال حاضر، درس خواند نیست؛ ایشان مدرس بود، ولی حس کرد که تکلیف ایشان حضور در جبهه ها است.

وی گفت: ما هم به جنگ می رفتیم ولی به شکل مقطعی یعنی تابستان ها به مناطق عملیاتی اعزام می شدیم؛ در واقع بیشترین زمان حضور ما در جنگ در تعطیلات بود و یا با نزدیک شدن به عملیات ها به جنگ می رفتیم ولی برخی از این شهدا الگو بودند از جمله شهید والامقام قویدل خود را از دنیا کندند و زمانی که به جبهه رفتند برنگشتند؛ ماندند و به تکلیف خود عمل کردند و به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha