جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آرم استان

خانم عطیه نادران گفت: طبق نظر امام خمینی(ره) دموکراسی در اسلام مندرج است؛ یعنی اسلام دموکراسی را جزو احکام امضایی خود قرار داده و در دستورات و احکام اسلامی‌ گنجانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گنبدکاووس مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام و نشست گفتمان انقلاب اسلامی را در جمع طلاب و اساتید این مدرسه و گروهی از بانوان شهر برگزار کرد.

در این مراسم خانم نادران بیان کرد: گفتمان به چارچوب و استخوان‌بندی نظری و فکری هر مکتب گفته می‌شود که اعمال پیروان آن مکتب را سازمان‌دهی و هدایت می‌کند، براین اساس نظریه‌ای حاصل شده است با عنوان نظریه گفتمان یا نظریه تحلیل گفتمان.  

وی توضیح داد: این چارچوب و نظریه را در دوره‌های مختلف تاریخی، با مسائل اجتماعی و سیاسی آن دوره بررسی می‌کنند و ملاک این بررسی را فقط گفته‌ها یا نوشته‌های بزرگان آن مکتب قرار نمی‌دهند، بلکه مسائل سیاسی ــ اجتماعی زمان را نیز در گفتمان مؤثر می‌دانند.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی‌ در شعارهایی نهفته است که مردم در تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ مطرح کردند، آن ها خواستار بازگشت به اسلام و حاکمیت مردم بودند؛ به عبارت دیگر مسئله استقلال، آزادی و جمهوریت را مطرح می‌کردند که از نظر آنها به معنای بازگشت به حاکمیت مردم و تعیین سرنوشت کشور از طرف مردم و سهیم بودن آنها در تعیین سرنوشت خودشان بود.

نادران افزود: البته مردم در کنار این درخواست، شعار اسلامیت را نیز مطرح کردند، یعنی مردم جمهوریتی را درخواست می‌کردند که براساس اسلام باشد، یعنی حاکمیت مردم را بدون حاکمیت اسلام قبول نداشتند؛ زیرا آنها خواستار سیاستی بودند که علاوه بر اینکه ادارة جامعه یکی از ارکان اساسی آن محسوب ‌شود، هدایت مردم به سوی تعالی هم در آن حاصل گردد.

وی گفت: امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ‌را بر دو پایه دموکراسی و اسلامیت بنا کردند و جمهوریت را با مردم‌سالاری و دموکراسی مترادف می‌دانستند و به حاکمیت مردم نظری ویژه داشته، جمهوریت را محتوای نظام می‌دانستند.

مبلغ حوزه، مشارکت، آزادی و تساوی را از ویژگی‌های دموکراسی در کلام امام خمینی(ره) نام برد و توضیح داد: طبق نظر امام خمینی(ره) دموکراسی در اسلام مندرج است؛ یعنی اسلام دموکراسی را جزء احکام امضایی خود قرار داده و در دستورات و احکام اسلامی‌ گنجانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha