سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
photo_2019-09-30_21-08-45.jpg

حوزه/ جواد تاجیک در نشست مدافعان فرهنگی حرم با تکیه بر تعاملات ایران و سوریه بسته های پیشنهادی متفاوتی برای بهره برداری ارائه داد و گفت: آموزش زبان فارسی و شامی، رونق گردشگری در هر دو کشور و سرمایه گذاری برای کسب و کارهای کوچک می تواند فضای مناسبی برای تعامل هر چه بیشتر فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، جواد تاجیک، فعال فرهنگی سوریه، در هشتمین نشست بررسی ظرفیت ها و چالش های فرهنگی فعالیت های فرهنگی در سوریه که شامگاه امروز در حسینیه هنر برگزار شد، با اشاره به روابط چهل ساله دو کشور ایران و سوریه، اظهار داشت: کشور سوریه اولین کشوری بود به ایران سلاح و موشک می داد و بخشی فرودگاه سوریه در اختیار نیروهای ایران بود.

وی ادامه داد: حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه نگاه ویژه ای به امام داشت و باید توجه داشت که سوریه در اوایل انقلاب و در دوران دفاع مقدس همسنگر ایران بود.

تاجیک افزود: حزب بعث سوریه با حزب بعث عراق از لحاظ فرهنگی و سیاسی اختلاف دارند و خیلی جالب است که بدانید سوریه در دفاع مقدس کشور سوریه لوله نفت عراق را که از کشور سوریه به دریای مدیترانه نفت صادر می کرد را به نفع ایران بست!

 این فعال فرهنگی با اشاره به اشتراکات سیاسی که در بحث حمایت از فلسطین بین ایران و سوریه وجود دارد، اظهار داشت: کشور سوریه برای ما امروزه کانون بسیح جهانی است که در فرمایشات امام راحل ملموس است که بسیح جهانی اسلام در سوریه ایجاد شده است.

وی با نقل گفتار یکی از مسئولان کشور سوریه بیان داشت: سوریه جایی است که خون جوانان ایرانی در آنجا ریخته شده است و خون جوان های شما و خون جوان های ما مشترکاً در این خاک ریخته شده است و امروز ضرورت کار فرهنگی و اقتصادی یک اصل است.

تاجیک در خصوص فعالیت های فرهنگی در زمینه سوریه اظهار داشت: باید در کار فرهنگی ‌مخاطب خود را شناسایی کنیم و بدانیم مخاطب ما در سوریه چه کسی است؟ مخاطب کار فرهنگی ما در کشور سوریه در مرحله اول مردم سوریه هستند که از مذاهب و ادیان مختلف است و برای ما هیچ فرقی نمی کند در قدم اول باید فعالان مدنی و فرهنگی و اقتصادی کشور سوریه است را جهت دهی کنیم.

این فعال فرهنگی در سوریه ابراز داشت: مخاطب دیگر که مردم ایران هستند و باید هماهنگی لازم را با فعالان فرهنگی و اجتماعی کشور خودمان ایجاد شود که یک تکلیفی در قبال مردم سوریه دارند.

وی افزود: مخاطب پنجمی که در این اقدامات که می توانیم انجام دهیم، مردم منطقه و دنیا هستند که شبهه و سوال دارند و جواب به این شبهات از وظایف ما است.

تاجیک تصریح کرد: اولین اقدام در این زمینه گسترش زبان فارسی در کشور سوریه است و همچنین فرا گرفتن زبان عربی شامی است که در این زمینه دانشگاه ها و آموزشگاه های خصوصی می توانند راهگشا باشند.

وی با بیان پیشنهادی در خصوص ارتباطات علمی بین ایران و سوریه گفت: نشست دانشجویان مقاومت جهان اسلام و ارتباطات بین دانشگاهی در فضای علمی می تواند در خصوص گسترش ارتباطات بین دو کشور موثر باشد.

تاجیک با بیان مسائل اقدامات فرهنگی در سوریه تاکید کرد: مسائل فرهنگی و اجتماعی سوریه باید امدادی باشد و  با برنامه های پرتابی که مخاطب خاصی ندارد نمی شود در زمینه سوریه کار کرد.

وی در خصوص اقدامات اقتصادی بین ایران و کشور سوریه گفت: فضای گردشگری زیارتی را می توان بین ایران و سوریه راه اندازی کرد که اگر در این حوزه وارد نشویم کسایی با شاهد این باشیم که دیگران وارد این موضوع خواهند شد و مسئله را به حاشیه خواهند برد.

این فعال فرهنگی در سوریه ادامه داد: از دیگر اقدامات اقتصادی که می توان انجام داد ایجاد یک بستر درمانی برای مردم سوریه است که به علت ممنوع الورود شدن به بعضی کشور ها نمی توانند کار های درمانی خود را انجام دهند.

تاجیک در پایان با اشاره به اکران فیلم های ایرانی در سوریه گفت: یکی از کار های مهمی که فعالان فرهنگی می توانند انجام دهند بحث پاتوق سازی سینمایی است که باید گفت اصلا فیلم های ایرانی در آنجا برای مردم سوریه عرضه و اکران نشده است.

وی افزود: کشور آمریکا ۳۰ فیلم برای توجیه و دلیل حمله آمریکا به عراق فیلم ساخته است ولی ما در این خصوص هیچ اقدامی نکرده ایم.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha