جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 866308
۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
شهیدان

حوزه/ همرزمان شهید قزلباش می دیدند شب ها یک فرد ناشناس می آید همه کارها را می کند و ظرف ها را می شوید و کفش ها را هم واکس می زند و صبح همه غافلگیر می شدند. شهید وقتی دوستانش را متعجب می بیند می گوید من حالم از این کارها به هم می خورد و این چه آدمی است که هر شب مخفیانه کار می کند؟ ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، عبدالله مروتی در نشست بصیرتی مدرسه علمیه خواهران معصومیه(س) یزد اظهار کرد: در یک کلام هر آنچه ما اکنون داریم از دفاع مقدس است و این حرف قابل رد نیست و جنگ از الطاف خفیه خدا بر مردم و نظام و انقلاب بود.

وی، انتقال مسئولیت فرماندهی کل قوا به ولی فقیه زمان امام خمینی(ره) در زمان جنگ و تداوم آن در زمان فعلی را هم از دیگر الطاف خفیه الهی به ملت ایران دانست و افزود: اگر جنگ تحمیلی نبود و دفاع مقدس مطرح نمی شد ما الان کجا بودیم و چه اوضاعی داشتیم؟

این کارشناس فرهنگی به مدیریت امام(ره) در زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: امام پس از وقوع جنگ تحمیلی آن را «دفاع مقدس» و « دفاع همه جانبه» خواندند یعنی این یک جنگ الهی و نیز دفاع همه جانبه است و همه اعم از ارتش، سپاه ، بسیج و نیروهای مردمی باید در آن شرکت کنند و مختص نظامیان نیست زیرا در آن زمان لیبرال ها و منافقان دفاع را تنها مربوط به ارتش می دانستند.

مروتی تشکیل ارتش حشدالشعبی متشکل از نیروهای مردمی عراق برای دفاع از کشورشان و نیز دفاع نیروهای مردمی سوریه را ثمره فرهنگ دفاع مقدس و دفاع همه جانبه انقلاب اسلامی دانست و افزود: الان دنیا روی دفاع مقدس ما کار کرده است اما ما واقعا خوب کار نکردیم.

وی با یادآوری دوران تأسف بار طاغوت بیان کرد: در گذشته نیروی هوایی ما اجازه تعمیر موتور هواپیمای آمریکایی را نداشت و برای سفر یک نظامی صفر آمریکایی هم باید تشریفات استقبال انجام می داد.

*تشریح پیامدهای فرهنگی دفاع مقدس

این کارشناس فرهنگی، پیامد های فرهنگی دفاع مقدس را «اعتماد به نفس و خودباوری»، «شکوفایی استعدادها و خلاقیت»، «رشد باورهای دینی»، « تفکر بسیجی» و «رشد فضایل اخلاقی و معنوی» برشمرد و هر یک را جداگانه تشریح کرد.

مروتی در تشریح اولین پیامد فرهنگی دفاع مقدس یعنی اعتماد به نفس و خودباوری گفت: وقتی امام فهمید ما از بیسیم آمریکایی در جنگ استفاده می کنیم دستور دادند که خودمان بسازیم و ما در طول جنگ کم کم توانستیم برخی از تجهیزات نظامی را خودمان تولید کنیم و اگر تاریخ جنگ و برخی عملیات ها مثل والفجر هشت را مطالعه کنیم در لحظه لحظه آن معجزه الهی نمایان می شود.

وی در خصوص  دومین پیامد فرهنگی دفاع مقدس گفت: شکوفایی استعدادها و خلاقیت های جوانان امروز ما با الگوگیری از دفاع مقدس هر روز با ساخت تسلیحات پیشرفته نظامی بیشتر می شود و خشم دشمنان را برانگیخته است.

این کارشناس فرهنگی، درباره پیامد فرهنگی رشد باورهای دینی در دفاع مقدس اذعان کرد: این چیزی غیر از معنویت است یعنی باورهایی بود که در مردم وجود داشت اما در طول دفاع مقدس رشد کرد.

مروتی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس فضای معنوی و خدایی بین مردم دیده می شد و مردم چون واقعا شاهد اوضاع جنگ بودند به محض این که مارش نظامی و عملیات بلند می شد برای توسل به سمت مساجد و حسینیه ها می رفتند.

وی ادامه داد: در زمان دفاع مقدس توکل و توسل مردم بسیار رشد کرد و جوانان بسیاری پس از بازگشت از جبهه از نظر اخلاقی بسیار رشد کرده بودند و در زمان بعد از جنگ هم هنوز فضای مناطق عملیاتی بسیاری از جوانان را تغییر می دهد.

برادر شهید «کمال مروتی شریف آباد» از شهدای اردکان توصیه کرد: الان مجددا باید فضای معنوی دفاع مقدس را در جامعه بازسازی کرد و در پژوهش و مطالعه می توان وضعیت آن زمان با زمان فعلی را مقایسه کرد و به طور مثال خانواده هایی که شهید دارند چقدر آسیب هایشان در سطح خانواده و...کمتر است.

*شهدا را به عرصه جامعه بیاوریم

مروتی بیان کرد: مطالعه کتب دفاع مقدس و خاطرات و مطالب مرتبط با شهدا انسان ساز است و روحیه ایثار و فداکاری را در خانواده ها القا می کند پس الان هم باید شهید را به عرصه جامعه آورد و آن وقت می بینید چقدر آسیب ها کمتر می شود.

وی در ادامه سخنان خود چهارمین پیامد دفاع مقدس را نفکر بسیجی بیان کرد و افزود: این تفکر امروز به جهان اسلام صادر شده است و همین خوب درس خواندن طلبه ها هم به قول رهبر معظم انقلاب تفکر بسیجی است.

این کارشناس فرهنگی با بیان روایتی از امیرمؤمنان علی(ع) گفت: در حالی که امام به خانواده یک شهید جنگ کمک می کرد  آن زن علی را نشناخت و می گفت ای کاش علی هم مثل تو بود ولی امام علی (ع) خم به ابرو نیاورد و ما چنین مصادیقی را در دوران جنگ کم نداریم و امروز مصداق بارز تفکر بسیجی و علوی، مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای هستند که کارهای زیادی انحام می دهند در حالی که بازگو نمی شود.

مروتی  افزود: بسیاری دیگر از مسئولان از جمله ائمه جمعه هم همین تفکر بسیجی را دارند و جوانان بسیاری همچون محسن حججی را داریم که در جامعه خدمت می کنند که در سیل اخیر دیده شد و جوانان بسیاری را می دیدیم که چگونه با حضور خود جوش، خود را به مناطق سیل زده می رساندند و به مردم کمک می کردند.

وی خاطر نشان کرد: یعنی این تفکر بسیجی منحصر به یک گروه خاص نیست و در همه اقشار متجلی می شود به طورمثال در حادثه ساختمان پلاسکو بسیاری از آتش نشانان ما جانشان را از دست دادند ولی در حادثه مشابه در کشور انگلیس بیشتر مردم عادی کشته شدند.

*رشد فضایل اخلاقی و معنوی در دفاع مقدس

این کارشناس فرهنگی، رشد فضایل اخلاقی و معنوی را پنجمین پیامد فرهنگی دفاع مقدس نام برد و گفت: این فضایل الان هم در حال رشد است و  جوان ها آن موقع ره صد ساله را یک شبه پیمودند الان هم می شود اما خیلی سخت است.

مروتی، رفتار شهدا را ناشی از اخلاص آنان دانست و با بیان خاطره ای از شهدا ادامه داد: قضیه شهید قزلباش که دو برادر و خیلی بازیگوش بودند، یکی از همرزمان می گوید ما دائم باید این ها را نصیحت می کردیم که این چه برخوردی است که شما دارید و درست رفتار کنید. اما آنها همین طور بازیگوشی می کردند؛ می دیدند  شب ها یک فرد ناشناس می آید همه کارها را می کند و ظرف ها را می شوید و یا کفش ها را هم واکس می زند و همه صبح غافلگیر می شدند. شهید قزلباش وقتی دوستانش را متعجب می بیند می گوید من حالم از این کارها به هم می خورد و این چه آدمی است که هر شب مخفیانه کار می کند؟ دوستانش او را نصیحت می کردند که این حرف ها را نزن و تو اصلا درک این مسائل را نداری، بعد یک شب دوستش به طور تصادفی می بیند همین قزلباش خودش در حال تمیز کاری است و خیلی تعجب می کند و می گوید چرا پس انکار می کردی ؟ و او پاسخ داده بود نمی خواهم تا زمان شهادتم کسی از این موضوع مطلع شود.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha