چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: حماسه و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی اتفاقی بی نظیر در تراز تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سیدمفید حسینی کوهساری در دومین شب از سلسله نشست های اربعین حسینی با موضوع «نقش اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی» در جمع طلاب و فضلای مدرسه فیضیه اظهارکرد: من سعی دارم در این نشست با ذکر چند مقدمه به دو سوال اصلی و کلیدیِ «آیا اربعین حسینی را به عنوان یک اتفاق عظیم در تراز تمدن اسلامی می توانیم پسوند تمدنی بزنیم یا خیر؟» و دیگر اینکه « اگر این اتفاق مهم یک اتفاق تمدنی است، می تواند در تمدن نوین اسلام چه نقشی را ایفا کند؟» پاسخ دهم.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه ادامه داد: اگر بخواهیم بهترین ویژگی دوران معاصر را ذکر کنیم بهتر است از کلام رهبر معظم انقلاب بهره بگیریم و بگویم امروز در یک پیچ تاریخی هستیم. در این پیچ تاریخی چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟ در این پیچ تمام موازنه ها و مناسبت های تمدنی تمام عالم در حال عوض شدن هستند. در طول تاریخ اسلام، حوزه های علمیه، علما، صلحا همانند عصر کنونی بوده اند اما در عرصه تمدنی یک غیبت تمدنی داشته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری افزود: در آن دوران تمدن های غالب غربی و غیرالهی و غیر توحیدی بودند و مشخص نبود که این تمدن برای کدام کشور است اما امروز این تمدن ها در حال افول و مناسبات عالم در حال تغییر است و این همان پیچ تاریخی است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشته اند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور بیان کرد: امروز جامعه اسلامی در حال معرفی تمدن نوین اسلامی است، تمدنی که از آن یاد می کنیم، تمدن یک جامعه پشرفته، پایدار، فرانسلی و فراملی، برخواسته از یک نظام منسجم، هماهنگ، ریشه دار و مرتبط با آموزه های دینی و معرفتی می باشد.

وی با اشاره به ابعاد یک جامعه تمدنی اظهارکرد: تمدن دارای دو بُعد نرم افزاری و سخت افزاری است که سخت افزاری آن معطوف به پیشرفت های علمی، اقتدار نظام سیاسی و نظامی، مدیریت رسانه پیشرفته و بُعد نرم افزار این جامعه تمدنی دارای یک عقبه معرفتی و علمی، یک باور دینی و اخلاق مبتنی بر آموزه های عمیق معنوی است.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه با اشاره به پاسخ سوال اول مبنی بر اینکه آیا اربعین دارای تراز تمدنی است، تصریح کرد: بدون تردید حماسه عظیم راهپیمایی اربعین حسینی تراز یک واقعه تمدن ساز است، چرا اگر جنبه نرم افزار آن را بنگریم دارای یک معنویت و هویت برجسته دینی دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: فلسفه و حکمت معرفتی که به انسان دست می دهد، از هر کسی سوال کنید در خصوص پیاده روی اربعین یا عاشورا همه پاسخ می دهند که آمده ایم تا راه عاشورا و امام حسین(ع) ادامه داشته باشد، آمده ایم تا عاشورا در عاشوار نماند. در واقع حماسه اربعین اقامه حکومت توحیدی و امر به معروف ونهی از منکر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ارتباط مستقیم با موضوع مهدویت را یکی دیگر از جنبه های نرم افزاری حماسه اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: امتداد این حرکت و راهپیمایی عظیم حسینی به قیام حضرت حجت ختم خواهد شد. ان شاءالله

مدیرعامل خبرگزاری حوزه ادامه داد: در نگاه سخت افزاری به حماسه عظیم راهپیمایی اربعین حسینی جلوه دیگری را رقم می زند. حضور 25 میلیون انسان در مدت 20 روز، از نژاد، زبان، دین و ملیت های مختلف حرکت و واقعه کم نیست.

وی تصریح کرد: اینکه شیعه، سنی، مسیحی، یهودی و حتی برخی از بودایی ها در یک حرکت عظیم و منسجم پای در این مسیر که بعضا تا 200 کیلومتر می باشد، می گذارند نشان از عظمت حماسه اربعین حسینی و عزت تشیع در جهان دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم تأکید کرد: حماسه عظیم اربعین حسینی را نباید به عنوان یک واقعه در گوشه ای دید، این حرکت یک حرکت پویا، منسجم، گسترده در طول و عرض جهان می باشد بطوریکه هر ساله  از نظر کیفی و کمی بر عِده و عُده آن به برکت سیدالشهد(ع) افزوده می شود.

مسئول مرکز ارتباطات وبین الملل حوزه های علمیه به موضوع امنیت این راهپیمایی عظیم حسینی اشاره کرد و گفت: امنیت این حماسه عظیم در راستای یک انسجام عمیق میان حشدالشعبی، جبهه مقاومت و حزب الله است که به برکت امام حسین(ع) به بهترین کیفیت اداره می شود.

وی در پاسخ سوال دوم که آیا این حماسه عظیم می تواند در تمدن بزرگ اسلامی نقش ایفا کند، پاسخ داد: راهپیمایی عظیم حسینی در سه مؤلفه « برگرفته از آموزه های اسلامی و تعالیم اهل بیت(ع)»، « منسجم و هویت ساز» و همچنین « تجربه تمدنی در قرون گذشته به ویژه قرن 4» در واقع هدایت گر مردم به سمت سعادت دنیوی و اخروی است و نگاهی فراتر از فرد و جامعه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری اظهارکرد: این حماسه یکی از بهترین و مؤثرترین راهبردهای ما برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی با کارکردهای ویژه و متنوع همچون انسجام عمومی(شیعه سنی عرب و عجم یهودی مسیحی بودایی)، هویت بخش و ارتقای سطح معنوی شعور انسانی، نگاه به سعادت بشر فارغ از نگاه فردی و اجتماعی، عزت آفرین، تبدیل انسان به فردی جهان اندیش و کل نگر، مجاهد پرور، معرفت زا و حکمت آفرین برخی از کارکردهای این حماسه عظیم حسینی می باشد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور در پایان سخنان خود تصریح کرد: حماسه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی یک اتفاق بی نظیر در تراز تمدن اسلامی است که ما در حال تجربه کردن آن هستیم و باید با همه توان، انگیزه، خلاقیت و ابتکاری که داریم نسبت به معرفتی و قوت آن گام برداریم تا هر چه سریع تر به مقصد نهایی برسیم.

لازم به ذکر است، حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری پس از سخنان خود به پرسش های متنوع حضار پاسخ گفت.

خبرنگار: علی اکبرپوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha