شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی گفت: مسئولان مرز بین رأفت و قاطعیت پیامبر(ص) را به اشتباه تحلیل نکنند که این کار باعث تحریف تاریخ و گمراهی دیگران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در ویژه برنامه میلاد رسول گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) که با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: مرز بین رأفت و قاطعیت بسیار باریک ولی دقیق است، برخی متأسفانه مهربانی و قاطعیت پیامبر(ص) را خوب تشخیص نداده و به دنبال آن تحلیل اشتباه به مردم تحویل می‎دهند.
خطیب حرم مطهر رضوی ادامه داد: «خُذِ الْعَفْوَ»، «إن تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا و تَغْفِرُوا»، «أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی» از آیاتی است که دلالت بر عفو و گذشت نسبت به دیگران دارد و «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» از نمونه آیات مقابله با منافقان و کفار به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برخی دین‌شناسی کافی ندارند و مسائل تاریخی را تحریف می‎کنند، اظهار کرد: هر زمانی که به «توحیدمحوری»، «اصول و فروع دین» و «حدود الهی» لطمه وارد شود نباید گذشت داشت، یک زمانی مشرکان آمدند به رسول الله(ص) گفتند که یک سال ما موحد می‎شویم و یک سال شما بت‌پرست شوید. پیامبری که روی سرش خاکستر ریختند و گذشت کردند، در این مورد کوتاه نیامدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) هر آینه با خائنان محکم و قاطعانه برخورد می‎کردند، گفت: بر اساس آیه ۱۰۵ سوره نساء که می‎فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللَّهُ وَلَا تَکُنْ لِلْخَائِنِینَ خَصِیمًا» سیره رسول‌الله(ص) و دین مبین اسلام مقابله با خائن را یک اصل مهم و ضروری می‌داند.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به صلح حدیبیه بیان کرد: صلح حدیبیه، پیمانی است که سال ششم هجری بین پیامبر(ص) و مشرکان مکه در منطقه حدیبیه امضا شد و در سوره فتح به آن اشاره شده است.

وی ابراز کرد: ماجرای این صلح این است که مسلمانان برای به جا آوردن مناسک حج رهسپار مکه شده بودند با ممانعت مشرکین قریش مواجه شدند، پیامبر(ص) تصمیم گرفتند شخصی را به سوی قریش بفرستند تا مذاکره کند، پس از مذاکرات بین طرفین، سرانجام پیمان صلح حدیبیه بسته شد که بر اساس آن، صلح ده ساله بین طرفین برقرار شد و مسلمانان آن سال به مدینه بازگشتند. هنوز دو سال از پیمان صلح نگذشته بود که مشرکان مکه طبق بند اول صلح‌نامه را نقض کردند و رسول الله(ص) محکم و قاطعانه در برابر آن‌ها ایستادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: ابوسفیان شخصاً برای عذرخواهی به مدینه رفت، عذرش پذیرفته نشد و در اندک مدتی، پیامبر(ص) با سپاهی انبوه که در زمان صلح و گسترش اسلام گرد آمده بودند، عازم فتح مکه شده و مکه را فتح کردند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان چشم به یاری و برجام غربی‎ها نداشته باشند، افزود: ماجرا صلح حدیبیه به خوبی مرز بین رأفت و قاطعیت پیامبر(ص) را مشخص می‌کند. لذا نباید با تحلیل اشتباه، تاریخ و سیره انبیاء و ائمه هدی(ع) را تحریف و جای رأفت و قاطعیت را جا به جا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha