پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: الگوهای رفتاری پیامبر عالیقدر اسلام در زمینه وحدت امت اسلامی از وضوح، شفافیت، جذابیت و کارآمدی برخوردار است و دارای ابعاد جامعه ساز و هویت ساز اجتماعی می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در جشن میلاد پیامبر بزرگ اسلام (ص) و تولد امام جعفر صادق (ع) در جمع ایرانیان مقیم لبنان در سفارت جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در چند حوزه مهم  اجتماعی همچون جامعه سازی، تنظیم ساختارهای اجتماعی، شکل دادن به هویت های اجتماعی در جوامع اسلامی و میان امت اسلام از رفتار های پیامبر (ص) الگو برداری کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه خداوند در قرآن پیامبر عالیقدر را الگوی زیبا برای زندگی ما قرار داده است، گفت: برای مسلمانان یک آسیب و کاستی بزرگ است که اوصاف پیامبر اسلام را که به تفصیل در کتب شیعه و سنی آمده است، در دستور کار برای ساحت های مختلف زندگی  و الگو برداری از آنها  قرار ندهند.

مبلغی یادآورشد: وحدت امت اسلامی آنگونه که از قرآن و سیره پیامبر اسلام (ص) بر می آید پیگیر ایجاد دو سطح اجتماعی مهم است که دو کلید واژه قرآنی "تالیف قلوب"  و "اخوت دینی"  از  این دو سطح مهم، حکایت می کنند .

وی در تشریح این دو سطح گفت: پیامبر عالیقدر اسلام هیچ گاه به دنبال آن نبود که صرفاً یک رابطه فیزیکی و به تعبیر دیگر "اجتماع اجسام مسلمانان" را  شکل بدهد؛ بلکه به دنبال ایجاد دو امر فراتر، عمیق تر،  پایدارتر  و جامعه سازتر بود که یکی ایجاد الفت و پیوند میان قلوب مسلمانان بود و توانست این مهم را به انجام برساند (الف بین قلوبکم).

وی ادامه داد: دیگری برقراری اخوت و برادری با همه بار محتوایی، احساسی، حقوقی و اجتماعی آن بود که توانست این مهم را نیز به انجام برساند (فاصبحتم بنعمته اخوانا).

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی "ایجاد پیوند احساسی و عاطفی میان دلها" و "ایجاد برادری اجتماعی و حقوقی در روابط جامعه" را دو الگوی مهم نبوی دانست وگفت: انقلاب اسلامی که پروژه وحدت امت را ارائه و تعریف کرده است فرصت مهمی را برای تحقق این دو الگو فراهم آورده است.

وی ادامه داد: باید قدر این فرصت بدانیم و با همه وجود در جهت عملیاتی کردن و اجرایی کردن  الگوهای یاد شده بکوشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha