پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام حصاري

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گفت: باید عصر، جامعه، زمانه و فضای اجتماع را دینی کرده و آموزه‎های دینی را در آن حاکم کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت‎الاسلام والمسلمین حصاری، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه همایش ملی جستارهای پژوهشی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در گرگان اظهار کرد: اگر به دنبال نوآوری و تولید فکر و اندیشه هستیم در درجه نخست باید قوت و قوه علمی، دانشی و بینشی و جرأت و جسارت بیان دستاوردهای علمی برای مخاطبان به ویژه نسل جوان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز در عصری زندگی می‎کنیم که نگاه نسبیت‎گرایی و شکاکیت بر علوم و دانش‎های جدید به ویژه در عرصه علوم انسانی حاکم است، بیان کرد: کتاب‎ها و مقالات متعددی از سوی دانشمندان غربی به ویژه اروپایی‎ها نوشته شد و روشنفکران دینی ما با ترجمه آن مبانی و علوم و دانش‎ها که مملو از نسبیت‎گرایی است به مراکز آمادمیک و دانشگاهی ما الحاق کردند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه امروز دین، مکتب و اعتقادات ما از دو سو متوجه هجمه همه‎جانبه است، یادآور شد: دین اسلام از یک جهت از سوی کج‎اندیشانی که درک ناقص خود از دین را جای اندیشه‎های زلال و وحیانی قلمداد می‎کنند، مواجه است و از سوی دیگر با بداندیشان دنیاطلبی مواجه است که دین و آموزه‎های وحیانی را مخالف و نقطه مقابل فزون‎خواهی‎ها و هواهای نفسانی خود می‎بینند، لذا درصدد حذف دین و آموزه‎های دینی بودند اما موفق نشدند و در راستای تحریف آن گام برداشتند.

حصاری افزود: هر دو جریان در جهت مقابله با اسلام ناب قرار گرفتند، اما عالمان متعهد و دلسوز و مجتهدان مجاهد و خستگی‎ناپذیر در حوزه‎های علمیه درخشیدند و مبارزه فکری با این دو جریان را بردوش گرفتند تا در برابر تفسیر و تحلیل‎های کذایی که آورده‎ای از غربی‎ها است، بایستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه باید عصر و جامعه و زمانه و فضای اجتماع را دینی کرده و آموزه‎های دینی را در آن حاکم کنیم، افزود: امروز در غرب سخن از جدایی بین عقل و وحی نیست و آنها حداقل در دو دهه اخیر به دنبال تقارب علم و دین و عقل و وحی هستند و در جامعه تهی از معنویت پژوهش‎ها را طوری تدوین می‎کنند که نیاز معنوی جامعه را برآورده کنند و در واقع به دنبال رشد و تعالی معنوی جامعه هستند.

وی تأکید کرد: امروز در غرب حتی در حوزه مسیحیت برخی شخصیت‎ها به این نتیجه رسیدند که در تقویت بنیه معنوی جامع گام بردارند، لذا بیانیه گام دوم انقلاب و نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا مملو از این پیام‎ها است.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha