پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب «اعجاز هماهنگی آیات قرآن کریم» منتشر شد

حوزه/ استاد جامعه الزهرا یادآور شد: پاسخ دهی به شبهات قرآنی با این روش آیت الله فاضل امکان پذیر بوده و عدم لغویت و بی فایده بودن آیات ناسخ و منسوخ با نگاه ایشان کاملا قابل پاسخگویی است، برخی از علمای مصری علت عدم اعتبار نسخ را لغویت و بی فایده بودن آیات ناسخ و منسوخ می دانند که با دیدگاه معظم له می توان به این مسئله پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه سرکار خانم طاهره عبداللهی عصر امروز در پنل ظاهر و باطن، محکم و متشابه و ... در همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که سالن جلسات مرکز فقهی برگزار شد، با بیان عنوان مقاله یعنی نسخ از منظر آیت الله فاضل، ماهیت و معیارها بیان کرد: بحث نسخ با توجه به قرآنی بودن موضوع در آثار معظم له به صورت مستقیم مطرح نشده، بلکه از مجموع شش کتاب اصولی ایشان استخراج شده است.

وی افزود: موضوع نسخ و شناخت آیات ناسخ و منسوخ از مباحث مهم قرآنی بوده و دو دسته آرای منکران و مثبتان نسخ را به خود اختصاص داده است.

استاد جامعه الزهرا گفت: آیت الله فاضل با تفکیک دفع و رفع حکم در دو مرحله ثبوت و اثبات حقیقت نسخ را موردبررسی قرار داده اند، چرا که در تبیین درست می توان مطالب را استخراج کرد.

عبداللهی مطرح کرد: نکته اصلی این مقاله حقیقت نسخ از دیدگاه آیت الله فاضل بوده و با توجه به تعریف ایشان، حقیقت نسخ دفع و بیاد عمد حکم مطرح شده است.

وی تصریح کرد: آیت الله فاضل نسخ را در واقع و عالم ثبوت را دفع حکم و به حسب ظاهر و مقام اثبات و برداشتن حکم می داند، ایشان معتقد هستند که ماهیت نسخ، دفع حکم بوده و ظاهر کلام دال بر استدلال دارد.

استاد جامعه الزهرا خاطرنشان کرد: منظور از معیار نسخ شرایطی است که سبب پذیرش نسخ می گردد، در آثار آیت الله فاضل بحثی با عنوان معیار نسخ مطرح نشده، لیکن ضمن تعاریف متعددی که از نسخ ارائه داده اند و نیز نقدی که بر ادعای ناسخیت برخی آیات ایراد نمودند، معیار ها و شاخصه هایی استخراج شده است.

عبداللهی با اشاره به شاخصه های نسخ عنوان کرد: نسخ در محدوده احکام شرعی موردنظر است، ثبوت نسخ زمانی پذیرفته است که در زمان حیات رسول خدا باشد، الزامی در تحقق نسخ بعد از حضور وقت عمل نیست، لازم است آیه ناسخ با دلالت لفظی ناظر بر حکم منسوخ باشد.

وی اضافه کرد: ایشان مطالبی را در دفع حکم و مرتبط با عالم ثبوت مطرح می کنند، لذا از طریق معظم له می توان دیدگاه چهارمی را درباره نسخ به دست آورد.

استاد جامعه الزهرا یادآور شد: پاسخ دهی به شبهات قرآنی با این روش آیت الله فاضل امکان پذیر بوده و عدم لغویت و بی فایده بودن آیات ناسخ و منسوخ با نگاه ایشان کاملا قابل پاسخگویی است، برخی از علمای مصری علت عدم اعتبار نسخ را لغویت و بی فایده بودن آیات ناسخ و منسوخ می دانند که با دیدگاه معظم له می توان به این مسئله پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha