جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)

حوزه/ حجت الاسلام قانعی اردکانی در پنل ظاهر و باطن، محکم و متشابه و... به تشریح دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی درباره ظاهر و باطن قرآن کریم پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام علی قانعی اردکانی عصر امروز در پنل ظاهر و باطن، محکم و متشابه و ... در همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که سالن جلسات مرکز فقهی برگزار شد، با اشاره به دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی درباره ظاهر و باطن قرآن عنوان کرد: این مقاله دارای چهار قالب ظاهرشناسی، بررسی مفاد روایات، دیدگاه ها و شواهدی بر دیدگاه آیت الله فاضل درباره ظاهر و باطن قرآن می باشد.

وی افزود: ظاهر و باطن در حوزه فهم و شناخت قرآن دارای اهمیت بوده و اصولیون این دیدگاه را مطرح کرده اند و به تبع آن آیت الله فاضل در یک درس خارج فقه دیدگاه های مختلف و دیدگاه خودشان به عنوان دیدگاه سوم را مطرح نموده اند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: ظاهر در لغت به معنای روشن و آشکار بوده و واژه باطن به معنای پوشیده و پنهان است که برای روشن شدن آن نیاز به چیزی دارد که آن را آشکار کند.

حجت الاسلام  قانعی اردکانی خاطرنشان کرد: چهار دسته روایت درباره ظاهر و باطن آیات قرآن وجود دارد و که هر کدام از آن ها قابل بررسی است.

وی ادامه داد: احتمال سومی که مرحوم آیت الله فاضل مطرح کرده اند، درباره آیات تفسیری بوده و در پاسخ به این پرسش که معنای ظاهر و باطن قرآن چیست می فرمایند، در روایات کلمه معنا ذکر نشده و این احتمال وجود دارد که قرآن دارای وجوه و احتمالات باشد، یعنی اینگونه نیست که قرآن مسئله روشنی را در اختیار ما قرار دهدو تعابیری مانند ذو وجود همین مطلب را تصدیق می کند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: ما با تحلیل دیدگاه آیت الله فاضل به استخراج اقوال پرداخته ایم، واژه وجه در کتب لغت به معنای وجوه معانی بوده و قرآن پژوهان در بحث علوم قرآنی و نظایر، برخی از الفاظ را دارای معانی مشترک می دانند که لفظ امت یکی از این الفاظ است.

حجت الاسلام قانعی اردکانی ابراز کرد: شواهدی برای تایید دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی در کار ما وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha