جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

حوزه/ طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر بتوان ظهر و بطن را به معنای چند معنایی گرفت، قرآن کریم در همان فضای نزول باقی نمی ماند و امروز می توانیم قرآن را به عنوانی کتابی در جریان استفاده کرده و از آن بهره مند شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام خانلو عصر امروز در پنل ظاهر و باطن، محکم و متشابه و ... در همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که سالن جلسات مرکز فقهی برگزار شد، دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی در رابطه با چندمعنایی آیات و ارتباط آن با ظهر و بطن عنوان کرد: جایگاه روایات ظهر و بطن در دلایل موافقان و مخالفان، نظر آیت الله فاضل درباره چندمعنایی و ظهر و بطن و ارتباط این دو مفهوم از نظر ایشان سوالات اصلی مقاله فعلی است.

وی افزود: از قرن دوم تا کنون این بحث ادامه داشته و غزالی تا علمای امروز مانند آخوند خراسانی به بحث چندمعنایی پرداخته اند، از قرن چهارم به بعد مفسرین شیعه به این موضوع با عنوان حمل الفاظ قرآن در بیش از یک موضوع پرداخته اند.

استاد حوزه علمیه گفت: روایات آیات را به معنای حمال ذو وجوه معنا کرده و بحث ذو وجوه بودن مورد استفاده آیت الله معرفت بوده است.

حجت الاسلام خانلو ادامه داد: آیت الله فاضل لنکرانی به رابطه بین روایات ظهر و بطن و آیات قرآن پرداخته اند، آخوند خراسانی استناد چند معنایی به روایات ظهر و بطن را توهم می دانند.

وی مطرح کرد: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی یک احتمال سوم و جدا از دو احتمال آخوند خراسانی برای روایات ظهر و بطن مطرح می کنند و آن این است که روایات بطنی همان روایات وجود است.

این محقق تاکید کرد: اگر بتوان ظهر و بطن را به معنای چند معنایی گرفت، قرآن کریم در همان فضای نزول باقی نمی ماند و امروز می توانیم قرآن را به عنوانی کتابی در جریان استفاده کرده و از آن بهره مند شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha