شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)

حوزه/ مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بر این باورند که اگر عدم متواتر بودن قرائات ثابت شد و منقول به خبر واحد هستند و این قرائات اگر با هم تعارض کردند باید به اظهر مراجعه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» که  در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آغاز شده است،گفت: بحث قرائات از موضوعات بسیار مهم در علم قرائت، فقه، اصول و تفسیر است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی افزود: بحث حجیت اصولی قرائات یکی از مباحثی است که مرحوم آیت الله فاضل در حوزه های مختلفی همچون اعتبار مخارج حروف، فُرُش قرائت، احتمالات متفاوت نص قرآن کریم و حجیت تفسیری قرائات بدان اشاره کردند.

این محقق با بیان این که حجیت فقهی قرائات از جمله مباحث دیگری است که در ارتباط با قرآن مطرح می‌ شود، گفت: حجیت این مسائل در فقه مورد بحث قرار می‌ گیرد، اما کاری که ما انجام داده ایم، کنکاش حجیت اصولی قرائات که و مشروع بودن برداشت های متفاوت از قرائات قرآن است.

وی در ادامه ابراز داشت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به همه این مباحث هم در مدخل التفسیر و هم در جای جای مباحث اصولی توجه داشتند و بنده در درس خارج اصول ایشان دیدگاه های علوم قرآنی را به عینه می‌ دیدم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم با اشاره به این که حجیت اصولی قرائات از دیدگاه آن عالم ربانی اعتقاد به تواتر و عدم تواتر قرائات است، گفت: اگر قائل به تواتر قرائات شدیم، حجیت اصولی در فقه حجیت پیدا می‌ کند ولی اگر قائل به عدم تواتر شدیم حجیت ندارد.

وی بیان داشت: ایشان به رغم این که بزرگانی از علمای ما اعتقاد به تواتر دارند، با ادله گوناگون ثابت می‌ کنند که این قرائات متواتر نیستند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی افزود:  با خبر واحد، قرائت ثابت نمی شود و مرحوم آیت الله فاضل معتقد بودند که اثبات قرائت به وسیله خبر واحد درست نیست، چون برای ما مهم است که در ارتباط با قرآن کریم اعتقاداتی چون باور به اعجاز قرآن کریم و عمل به آن مهم است. از حیث دوم شاید بتوان به خبر واحد عمل کرد ولی در مورد اعجاز قرآن، چنین چیزی ممکن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اضافه کرد: آن عالم ربانی بر این باورند که اگر عدم متواتر بودن قرائات ثابت شد و منقول به خبر واحد هستند و این قرائات اگر با هم تعارض کردند باید به اظهر مراجعه کنیم و اگر اظهر نبود، تساقط می‌ کنند و این جا دیگر جای رجوع به مرجحات سندی نیست، چون فرض این است که قرآن کریم با خبر واحد ثابت نمی شود.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha