جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ ششمین پیش نشست همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)

حوزه/ حجت الاسلام خانی مطرح کرد: هیچ کدام از مفسران ادعا نکرده اند که برداشت من باطن قرآن است، بلکه برداشت ها ظاهر قرآن است، باطن قرآن در روایات یکی از محسنات قرآن است، در صورتی که برداشت های مختلف، از محسنات قرآن به حساب نمی آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام خانی عصر امروز در پنل ظاهر و باطن، محکم و متشابه و ... در همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی «حوزه های علمیه،‌مرجعیت و قرآن» در که سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به موضوع ارتباط لفظ در بیش از یک معنا عنوان کرد:  مقصود از این موضوع این است که گوینده لفظ با عباراتی که دارای چند معناست یک بار استعمال کند و به طور همزمان بیش از یک معنا از آن لفظ یا عبارت اراده کند.

وی افزود: قابل توجه ترین اظهار نظر در موضوع چندمعنایی به آخوند خراسانی مربوط است که در کفایةالاصول مطرح شده است.

طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم گفت: پنج دیدگاه در این موضوع وجود دارد که وقوع چندمعنایی در غیر قرآن عدم وقوع در قرآن، امکان و وقوع در کلام قرآن و نه در غیر کلام قرآن و امکان و وقوع چندمعنایی در زبان عرب و قرآن کریم از جمله این دیدگاه هاست.

حجت الاسلام  خانی ادامه داد: مشترک لفظی، حقیقت و مجاز، کنایه و ظاهر و باطن از اقسام موضوع چندمعنایی به حساب می آید، آیت الله فاضل لنکرانی می فرمایند که بطون قرآن از سنخ معانی گوناگون نیست، بلکه برداشت های متفاوتی می توان از آیه کرد.

این محقق خاطرنشان کرد: آیت الله فاضل گفته اند ،‌ «بطون قرآن از معانی گوناگون آیه نیست، بلکه از برداشت های متفاوت  آیات است».

حجت الاسلام خانی مطرح کرد: هیچ کدام از مفسران ادعا نکرده اند که برداشت من باطن قرآن است، بلکه برداشت ها ظاهر قرآن است، باطن قرآن در روایات یکی از محسنات قرآن است، در صورتی که برداشت های مختلف، از محسنات قرآن به حساب نمی آید.

وی اضافه کرد: آیت الله معرفت بیان می کرد، «با توجه به قرائن آیه می توان برداشت هایی کرد، اما با وجود سه خصوصیت سائل، سوال و مسئول عنه می توان یک معنای عام از قرآن استنباط کرد که این معنا باطن قرآن است».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha