شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسه شورای روابط عمومی‌ مراکز حوزوی با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: مهمترین نکته در بخش روابط عمومی های حوزوی این است که یک برنامه جامع و کلان تولید کنند تا در ذیل آن، برنامه های جزئی مشخص شود و بر اساس این برنامه جامع ریل گذاری ها انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار مسئولان روابط عمومی های حوزوی که دردفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، با گرامیداشت حماسه 9 دی عنوان کرد: حوزه به معنای عام و جامع حقیقتا امروز در جامعه انعکاس ندارد.

ویبا اشاره به افتتاح کتابخانه و نمایشگاه دائمی علوم انسانی و اسلامی در مدرسه فیضیه افزود: کاری که دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در گفتمان علمی انقلاب اسلامی انجام داد، کاری جهادی در حوزه علوم انسانی اسلامی است، امثال پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مراکز مختلف، خروجی هایی دارند که در طرح گفتمان انقلاب تجمیع می شوند.

مدیر حوزه های علمیه گفت: این اتفاقاتی که در چنین شرایطی رخ می دهد، کاری جهادی بوده و علی رغم محدودیت های مالی، این امور نیز جلو می رود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: طی 100 سال اخیر اتفاقات بزرگی در حوزه رخ داده است، اینکه کسی حوزه را بدون دستاورد می داند، و یا افرادی به کارها غره می شوند، در عین حال که افراد قابل احترام هستند، اما هر یک به نوعی در اشتباه هستند.

وی ادامه داد: ما در حوزه در عین حال که خیلی سرمایه های مختلف داریم، اما نقصان های فراوانی نیز وجود دارد و نباید از این غفلت کنیم که اگر کار روابط عمومی ها به درستی انجام شود، سازمان ها نیز زنده خواهند شد.

امام جمعه قم تاکید کرد: شکل امروز حوزه در فضای افکار عمومی بازتاب ندارد، علاوه بر این تاریخ 100 ساله آن نیز هیچ بازتابی ندارد، بازتاب کلان حوزه در حداقل 100 سال اخیر یکی از وظایفی است که بر عهده روابط عمومی های حوزوی است.

آیت الله اعرافی یادآور شد: برای بازتاب کارهای حوزه باید مسئولان روابط عمومی های حوزوی به صورت درون زا به همکاری بپردازند.

وی اظهار داشت: اگر ما در ارائه قم و مجموعه دستاوردها خوب تلاش کرده بودیم، امروز به این می رسیدیم که قم این مکاتب فقهی را در خود دارد و بخشی از این مسائل به دلیل عدم انسجام و وجود روابط عمومی مناسب است که اشکال کار در سیستم های کلان است.

عضو  شورای عالی  حوزه های علمیه ابراز کرد: بازتاب حوزه در رسانه، فضای مجازی و افکار عمومی یک اصل مهم بوده و روابط عمومی ها برای این امر باید فکری بکنند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: مدیریت حوزه ها در سه سال اخیر تلاش کرده که از یک نگاه راهبردی کلان برخوردار شود و از ریل مشخصی عبور کند.

وی افزود: مدیریت حوزه تلاش کرده که اسناد کلان حوزه را برای نخستین بار تدوین کند و این در حالی است که بودجه و نیروهای ما کاهش پیدا کرده و بنده این مسئله را در محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم.

مدیر حوزه های علمیه گفت: خروجی این تلاش ها 20 سند است که زیرساخت کارها است، ذیل برنامه کلان که 40 مضمون کلان و 800 مضمون ریز دارد، ما حدود 80 تا 100 طرح بزرگ تحولی پیش بینی کرده ایم که بسته های آن خدمت رهبر معظم تقدیم شد، تنها یکی از این طرح ها نظام و طرح درختواره رشته های حوزوی است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: امروز قریب به 400 رشته در قریب به 18 حوزه دانشی ایجاد شده، نظام جامع معیشت حوزه، وقف حوزه، شهریه های هدفمند، علم سنجی علوم اسلامی، نظام جامع مباحث کاربردی و غیره از طرح هایی است که پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: ما در محدوده ماموریت های خود از میان 260 اولویت، 40 الی 50 اولویت را شناسایی کرده ایم که حوزه باید در آن نقش آفرینی کند.

امام جمعه قم تاکید کرد: ما در طراحی های کلان وقتی وارد می شویم، می بینیم که در خیلی جاها ما به تنهایی نمی توانیم کار را به پیش ببریم، ما امروز در آموزش و پرورش یک ستاد مشترک داریم، با برخی نهادهای دیگر نیز تفاهم نامه هایی امضا شده و از جمله آن ها همین تفاهم نامه ای است که در دو روز گذشته با وزارت علوم منعقد شد.

آیت الله اعرافی یادآور شد: روابط عمومی ها هم باید از مشروعیت خود و هم از سابقه فعالیت هایش استفاده کند، همچنین درباره جایگاه روابط عمومی ها و شرح وظایف آن لازم است تصمیم گیری های لازم صورت گیرد.

وی اظهار داشت: شورای روابط عمومی علاوه بر نهاد های اصلی، می تواند از ظرفیت نهادهای دیگر حوزه استفاده کند، امروز قریب به 60 نهاد حوزوی در مجموعه نهادهای اصلی قرار نمی گیرند که می توان از ظرفیت های موجود در آن ها استفاده کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: در برخی نهادها روابط عمومی و بخش بین الملل ادغام شده و در برخی نهاد ها جدا از هم هستند، درمرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز این دو بخش از هم جدا هستند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: بخش های اطلاع رسانی نیز در نهادها متفاوت است و در حوزه این کار بر عهده خبرگزاری است، ارتباطات خبرگزاری های حوزوی نیز باید با روابط عمومی مراکز حوزوی مشخص شود و این رابطه باید در جزئیات بررسی شود.

وی افزود: بهترین بستر فنون و مهارت های ارتباطی در روابط عمومی ها بوده و بنده تقاضا دارم که مجموعه روابط عمومی ها در دوره های مهارت افزایی شرکت کنند، همچنین مهارت های ارتباطی نیز باید طراحی مناسبی داشته باشد تا در جامعه حوزوی گسترش یابد.

مدیر حوزه های علمیه گفت: مهمترین نکته در بخش روابط عمومی های حوزوی از نظر بنده این است که این روابط عمومی ها یک برنامه جامع و کلان تولید کنند تا در ذیل آن برنامه های جزئی مشخص شود.

خاطرنشان می شود: در این دیدار مسئولین روابط عمومی های مراکز حوزوی به بیان دیدگاه ها و نکته نظرات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha