چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / آئین نکوداشت آموزگار فقاهت و پنجاهمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد

حوزه/ زندگی علمی و اخلاقی آیت الله العظمی محقق داماد الگوی طلاب امروز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رضا استادی در همایش «الگوی فقاهت ویژه نکوداشت مقام علمی مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد(ره)»  که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، با بیان این که حوزه علمیه قم همیشه از جهات علمی رو به رشد بوده است، اظهار داشت: وضعیت علمی و زندگی و تقوای علمای سابق از جمله آیت الله العظمی محقق داماد درس و الگویی برای طلاب و فضلای امروز است.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش الگوی فقاهت آیت الله العظمی محقق داماد را یک فقیه ارجمند و شخصیت شناخته شده درد حوزه دانست و افزود: دیانت مردم وامدار فقهای بزرگی است که معارف را حفظ کردند و طوری زندگی کردند که مردم دین را در آنها لمس کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ایشان نزدیک به چهل سال در حوزه علمیه زندگی کردند و شیوه زندگی ایشان تأثیر بسزایی در زندگی و حیات مردم به ویژه طلاب داشت از این رو معرفی این گونه اعاظم در همایش ها به ما درس زندگی علمی، اخلاقی و تقوایی می‌ دهد.

آیت الله استادی با اشاره به لزوم عشق به تحقیق و مطالعه از سوی طلاب گفت: ایشان واقعا عاشق علم و درس و بحث بود و کارهای علمی خود را هیچگاه تعطیل نمی کرد و حتی در روزهای تعطیلی نیز دروس خود را قطع نمی کرد؛ وقتی هم در آستانه وفات قرار داشت، تنها نگرانی اش تعطیلی کارهای علمی بود.

وی در ادامه تصریح کرد: زندگی و زهد مرحوم آیت الله العظمی محقق داماد، نمود ویژه ای داشت و خداترسی و تقوا را مردم در چهره و سخن و عمل ایشان می‌ دیدند، از این رو در تمام طبقات حوزه علمیه از پایین ترین سطوح طلبگی تا بالاترین آن باید این گونه تقوایی داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: علما و فقهای ما در طول تاریخ رنج و زحمت بسیار زیادی کشیدند تا جایی که خیلی از آنها زیر شکنجه های شدید به شهادت می‌ رسیدند، ولی هیچ گاه از اصول اعتقادی خود دست برنمی داشتند؛ الان هم راهی جز این نداریم و حرف و گفته تقریبا بی اثر است و باید به مردم نشان بدهیم که خداترس هستیم و برای دین ارزش قائل هستیم.

وی در بخش دیگری از این همایش با تأکید بر اینکه صحبت نیز اثر خاص خود را دارد، گفت: امام صادق(ع) می‌ فرمایند: «مردم را با سکوت به ما دعوت کنید» که منظور توجه عملی به دین و اخلاق است و بزرگانی از جمله محقق داماد با زندگی سخت، در عمل، اخلاق و تقوای خود را نشان دادند و خیلی بند صحبت کردن و سخنرانی نبودند، بنابراین خیلی بد است که کارهای علمی به ویژه در حوزه به دلیل نبودن منابع مالی تعطیل شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha