جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / آئین نکوداشت آموزگار فقاهت و پنجاهمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد

حوزه/ دکتر صالحی با بیان این که حداقل 10 مرجع صاحب رساله را شاگرد محقق داماد می دانیم گفت: قم جدید با قم قرون اولیه می تواند ارتباطاتی داشته باشد. در گذشته 200 هزار محدث در قم بودند، قم جدید هم در شاخه های جدید توانسته در علوم مختلف اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر صالحی پیش از ظهر امروز در همایش «الگوی فقاهت ویژه نکوداشت مقام علمی مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد(ره)» که در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد گفت: قم در 14 قرن گذشته مرکزی برای نشر اسلام بوده است، اما دو مقطع قم به عنوان مقطع طلایی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دوره اول که متکلمان و محدثان بزرگی از این خاک برخاسته و موجب برکات شدند از جمله ابن بابویه ها بوده است.

وی اظهارداشت: مقطع دوم یکصد سال اخیر است که باحضور آیت الله حائری یزدی به قم رقم خورد. حضور ایشان در قم دوره جدید طلایی قم را رقم می زند. این  دوره جدید شاهد نماد جدید مانند آیت الله محقق است.

صالحی افزود: اما به چند بیان که ایشان یکی از نمادهای قم دوره اخیر ایشان می باشند، اول این که قم جدید با آیت الله حائری شناخته می شود. مرحوم حائری بذری را کاشت که شاهد رویش آن هستیم.

وزیر ارشاد گفت: امحقق داماد در ادامه ایشان از جهت شاگرد بودن و داماد آن عالم ربانی است. محقق داماد دارای جایگاه بسیار بزرگی بوده که توانسته به این مقام برسد. برای رسیدن به این مقام مرحوم محقق در ادامه آقا شیخ و داماد ایشان است و مرحوم محقق داماد مشرب آقا شیخ را می نمایاند.

وی افزود: نکته دوم این ادعا که چرا قم جدید را مدیون مرحوم داماد می دانیم، وجود شاگردان ایشان هستند. حداقل 10 مرجع صاحب رساله را شاگرد ایشان می دانیم و حتی مراجعی که دارای رساله نبودند ازجمله شهید مطهری و بهشتی و صد محقق برجسته قم.

صالحی گفت: ایشان تنها شاگرد پرور نبودند، بلکه دارای ویژگی دیگر چون برخورداری از روش علمی که بخشی تأسیسی و بخشی در امتداد همان روش آقا شیخ بود.

وی افزود: شیخ تربیت شده مکتب سامرایی بود. این مکتب در ارتباط با گفتگو با خود و دیگران است و همین مسئله باعث عمق بخشی می شود. در این مکتب گفت وگو مستمر و آن قلت های او دائمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: روش سامرایی با این نگاه مکتب آقا شیخ در مسلک مرحوم محقق نیز تداوم پیدا کرد و این مسئله در برداشت علمی و تربیت شاگرد قابل لمس است.

صالحی افزود: ویژگی دیگر توجه به روایات محفوف به قرائن است. مرحوم داماد با همین نگاه فهم قدما و اعتماد قدما به سند به عنوان معیار در نگاه ایشان مطرح است.

وی بیان داشت: این که در حوزه فهم روایی حتما به نوعی به نگاه علما به فهم  سند بیشر توجه کنیم و با این مبنا مکتب فقهی شکل بگیرد، نشان دهنده توجه به مبنای فقها است.

وزیر ارشاد گفت: نکته دیگر در روش شناسی فقهی مرحوم باید توجه کرد، مسئله قرآن است. محقق داماد به خوبی از قرآن برای استخراج مباحث فقهی بهره می برد.

صالحی افزود: به این نکات می توان بحث تقریرات را افزود و تا بیش از گذشته قابل استفاده برای اهل تحقیق باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئله دیگر به عنوان فرد اثرگذار در حوزه می توان از آن یاد کرد، همراهی ایشان با امام راحل بوده است. در جلسه دولت امسال آقای رئیس جمهورخاطره از قضیه کاپیتولاسیون نقل می کرد و درهمین رابطه یکی از افرادی که دراین موضوع صحبت کرده بودند، مرحوم محقق داماد بوده است.

وی بیان داشت: نکته آخر ارتباطات اجتماعی و خدمات اجتماعی ایشان بود. محقق داماد ارتباط پیوسته با مردم داشت. به تبلیغ می رفت. در صدد حل مشکلات مردم بود.

وزیر ارشاد گفت: حتی منبر ایشان با دقت خاص بود. به هرحال ترکیبی از این خصوصیات درباره محقق داماد به این نکته می رسیم که یکی از ستارگان قم جدید، محقق داماد است.

وی اظهارداشت: قم جدید با قم قرون اولیه می تواند ارتباطاتی داشته باشد. در گذشته 200 هزار محدث در قم بودند، در قم جدید هم در شاخه های جدید توانسته در علوم مختلف اثرگذار باشد.

صالحی گفت: در آستانه صدمین سالگرد حوزه علمیه قم می توان به این مسئله رسید که به این اندازه بسنده نکرد و برای اعتلای اهداف شیخ تلاش بیشتر کرد.

وزیرارشاد افزود: برگزاری این همایش، می تواند مقدمه برای آن اتفاق بزرگ یعنی رسیدن به اهداف و اعتلای آقا شیخ بزرگ باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha