پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست اخلاقی سیره حضرت فاطمه زهرا(س)

حوزه/ نشست اخلاقی سیره حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور طلاب و دانش‌پژوهان المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی در نشست اخلاقی «سیره حضرت زهرا(س)»، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت زهرای مرضیه(س)، با بیان این که انقلاب اسلامی نقطه عطفی مهم و مولد تحولات بسیار ارزشمند جهان کنونی است، خاطرنشان‌کرد: حرکت سیر عادی زندگی اجتماعی انسان، تحت تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی مختلفی قرار دارد و در فرازهایی از تاریخ، به جهش تاریخی، اجتماعی و سیاسی برمی‌خورید که در سیره حرکت انبیای الهی نیز این جهش ارزشمند رقم خورده است.

وی نهضت نبوی و بعثت خاتم‌الانبیا(ص) را برجسته‌ترین نقطه عطف تاریخ بشریت عنوان کرد و اظهار داشت: به اذعان و اعتراف اندیشمندان بین‌المللی، بعث نبوی(ص) بزرگ‌ترین نقطه عطف تاریخی و خاتم‌الانبیا، محمد مصطفی(ص) در رأس همه قهرمانان و به تعبیری، قهرمان قهرمانان هستند و انقلاب اسلامی از برجسته‌ترین عناصر تحول‌آفرین در جامعه بشری به شمار می‌رود که در عصر محدودیت و انزوای دین و آموزه‌های الهی شکل گرفته است.

سخنران این نشست با بیان این که امام خمینی(ره) در برابر اندیشه‌های مادی‌گرا، نهضتی بر مبنای معارف دینی پایه‌گذاری نمودند، خاطرنشان ساخت: پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معجزه عصر کنونی، تأثیرات زیادی در اقصی نقاط جهان، به ویژه سرزمین‌های اسلامی، رقم زده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی با تأکید بر این که با توجه به دشمنی استکبار جهانی، نه تنها رشد و تعالی، بلکه حتی بقای انقلاب اسلامی معجزه‌ای بزرگ است، یادآور شد: به چالش کشیدن بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان و شکست هیمنه نظامی استکبار جهانی، از برکات خون شهدای بزرگ اسلام، به ویژه سردار رشید اسلام «حاج قاسم سلیمانی»، است.

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) با جمع معدودی از مؤمنان، در مدت کوتاهی توانستند دو امپراتوری بزرگ را ساقط و تمدن جدید اسلامی را پایه‌گذاری نمایند، اظهار داشت: امام خمینی(ره) با پایه‌ریزی انقلاب اسلامی، روح خودباوری را در کالبد تمام مسلمانان دمیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی افزود: انقلاب اسلامی جهشی بزرگ در تاریخ بشریت است که با الهام از سیره نبوی(ص) و بعثت رسول‌الله(ص) قدرت گرفت و مسیر رشد و تعالی به همت مؤمنان راستین جهان اسلام، روز به روز ارتقا خواهد یافت.

وی گفت: استکبار و استعمار جهانی، دانش بومی ایران پیش از انقلاب را به قهقرا کشانده بود، به گونه‌ای که در بسیاری از دانش‌های نوین، این سرزمین در میان 190 کشور جهان، جزو چهل کشور آخر تعریف می‌شد؛ با وجود تمام فشارها مانند جنگ و تحریم، انقلاب اسلامی با پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی، ایران را به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر نموده و در میان بیست کشور نخست جهان قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن بررسی آیه تطهیر، به عصمت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) اشاره نمود و با بیان این که تمام گفتار و رفتار معصوم(ع)، تجلی رضا و اراده الهی است، اظهار داشت: براساس روایات اسلامی مورد اشاره محدثان شیعی و سنی، رضایت حضرت زهرا(س)، رضایت خداوند متعال و غصب ایشان، غصب الهی را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی با تأکید بر این که سیره حضرت زهرا(س)، الگوی تمام بشریت است، تصریح کرد: فاطمه زهرا(س) مادری نمونه در تربیت فرزندان بودند؛ فرزندان این بانوی بزرگوار تمام عالم را متحول نمودند، به گونه‌ای که برکت خون سیدالشهدا(ع)‌ همچنان در رگ‌های اسلام جریان دارد.

سخنران این نشست ضمن اشاره به ویژگی‌های فرزندی زهرای مرضیه(س)، خاطرنشان کرد: سخنرانی‌های حضرت فاطمه زهرا(س)، روشنی‌بخش مسیر تعالی بشریت است و وصیت‌نامه ایشان مبنی بر پنهان شدن قبر مبارک ایشان، دربردارنده پیام سیاسی بسیار مهمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی یادآور شد: زهرای اطهر(س) زمان‌شناسی ممتاز  بودند که با تمسک به جایگاه معنویشان، در حمایت از امیرمؤمنان، علی(ع) هیچ کوتاهی نکردند.

وی به نقش تأثیرگذار حضرت زهرا(س) در تاریخ بشریت اشاره نمود و اذعان داشت: در سبک زندگی و سیره فردی حضرت زهرا(س)، مسأله عبادت و راز و نیاز با ذات اقدس الهی، مناجات، قرائت قرآن، نماز و روزه جایگاهی اساسی داشت و این مهم در متن زندگی تجلی یافته و به امری اجتماعی تبدیل شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی افزود: اگر می‌خواهیم رابطه‌مان با مردم و همنوعان اصلاح شود، باید به عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال اهتمام داشته باشیم. عبادت وسیله قرب و تعالی ما به خداوند متعال است؛ هر کسی که از نظر معنوی رشد یافته باشد، عبادت و راز و نیاز با خالق هستی را اساسی‌ترین مسئله خود تعریف نموده است.

سخنران این نشست، در ادامه، ضمن اشاره به سیره عبادی حضرت زهرا(س) با بیان این که در میان امت رسول‌الله(ص)، عابدتر از فاطمه زهرا(س) وجود نداشت، یادآور شد: هیچ کس در توجه به آموزه‌های الهی نباید از عبادت غافل شود که مایه قرب و تعالی آدمی است، غافل شود. لازم است انس خویش را با قرآن کریم تقویت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی ضمن تأکید بر توجه روزافزون به قرائت قرآن کریم و حضور در مجالس ذکر و توسل، با بیان این که حضرت زهرا(س) هیچ گاه از نقش‌های اجتماعی غفلت نکردند، خاطرنشان کرد: صداقت در گفتار و کردار زهرای مرضیه(س) در رویارویی با مسائل، از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی و راز ماندگاری این بانوی بزرگوار است.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha