پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام دیرباز

حوزه/ نماینده مجلس خبرگان رهبری، گفت: اگر افرادی در مجلس شورای اسلامی باشند که موقع قانون گذاری به اسلامی بودن قوانین توجه کنند، بدون تردید کار شورای نگهبان آسان تر خواهد شد و بازتاب مردمی اش نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیربازعصر امروز در نشست علمی سیاسی "کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی" که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد،به مسأله روابط قوه مقننه با سایر قوا اشاره و خاطرنشان کرد: امروز گاهی رفعت جایگاه مجلس گاهی از سوی سایر قوا رعایت نمی شود، از این رو هر گاه مجلس با سایر قوا به مشکل بر می خورد رهبری طبق اصل ولایت مطلقه فقیه وارد موضوع شده و آن مشکل را حل کرده است.

رئیس دانشگاه قم تأکید کرد: نماینده مجلس باید حریت داشته باشد تا نگاهش به دیدگاه هیأت رئیسه مجلس نباشد؛ کار هیأت رییسه اداره کردن مجلس است، نه اینکه نمایندگان رأی خود را تابع آن بدانند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجلس باید ملزم به رعایت شفافیت شود، ابراز کرد: امروز سطح مسأله شفافیت باید از سطح مطالبه عمومی و توصیه ارتقا یابد تا مجلس خود را ملزم به رعایت آن بداند.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان اینکه روحانیون در مجلس از تقوا و حریت بیشتری برخوردارند و در راستای منافع ملی با قاطعیت فریاد می زنند، عنوان کرد: گاهی دام هایی از سوی برخی جریانات سیاسی برای نمایندگان پهن می شود، از این جهت تقوا و ایمان نمایندگان روحانی سبب می شود در این زمینه خود را حفظ کنند.

وی بصیرت سیاسی و انقلابی را از شاخصه های نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی دانست و بیان کرد: مجلس ما باید با سایر مجلس های کشورهای اسلامی تفاوت داشته باشد؛ موضوع انقلابی گری در روحانیون جلوه بیشتری دارد، از این رو در هر دوره از مجلس، روحانیون باید از باب وظیفه حضور پیدا کنند.

رئیس دانشگاه قم با تأکید بر ضرورت محدودسازی ظرفیت نام نویسی داوطلبان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و افزود: باید قانون انتخابات نیز توسط مجلس اصلاح شود، زیرا موضوع وسعت داوطلبان مجلس شورای اسلامی سبب می شود تا نظارت کافی روی کاندیداها اعمال نشود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در ادامه به تبیین مسأله کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی پرداخت و با اشاره به اینکه کار اصلی روحانیون کارشناسی دین است، خاطرنشان کرد: کسانی که کارشناس دین باشند بدون شک با عینک دینی به امور تقنینی می نگرند و می توانند در زمینه های مختلف تقنینی کارآمد واقع شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: کشورمان باید اسلامی باشد، یعنی با اسلام مخالفت نداشته باشد و از مبانی و متون دینی برگرفته شود؛ امروز اگر افرادی در مجلس باشند که موقع قانون گذاری به بعد اسلامی بودن قوانین توجه کنند، بدون تردید کار شورای نگهبان آسان تر خواهد شد و بازتاب مردمی اش نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حریت روحانیون نسبت به سایر افراد بیشتر است، از همین جهت می توانند عملکرد بهتری در مجلس داشته باشند، بیان کرد: اگر افرادی در مجلس باشند که در راستای اصلاح ساختارها حرکت کنند، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.


313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha