جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 885185
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
ویژه نامه

حوزه/ ویژه‌نامه اینترنتی مادر ماه، همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین علیهاالسلام و روز تکریم مادران شهدا،‌‏ در وب‌سایت حوزه‌نت، به‌روزرسانی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین علیها السلام و روز تکریم مادران شهدا، به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) ویژه‌نامه اینترنتی مادر ماه، در وب‌سایت اطلاع‌رسانی حوزه‌نت، به‌روزرسانی شد.
 
این ویژه نامه در ۱۰ بخش اصلی و بیش از ۶۰ مطلب شامل موارد زیر تهیه شده است: زندگینامه حضرت ام‌البنین علیها السلام، همسر آفتاب، مادر ماه، آموزگار عشق و ارادت،  سلاح اشک، روز تکریم مادران و همسران شهدا، در ترنم شعر، بر بال قلم، معرفی کتاب، ویژه‌نامه‌های مرتبط و نگارخانه.
الگوی زن مسلمان، ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت امّ‌البنین علیهاالسلام، عباس گونه تربیت کنیم، ویژگی‌ها و فضائل حضرت امّ‌البنین علیهاالسلام، بهشتیان روی زمین، وارث بیت الاحزان، صبورتر از همه مادران دلسوخته، از جمله مطالب خواندنی این ویژه‌نامه می‌باشند.

در ابتدای این ویژه‌نامه می‌خوانیم: انتخاب روز رحلت حضرت ام‌البنین(ع)، به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا، انتخاب مناسب و شایسته‌ای است که درخور تقدیر است. اگرچه بسیاری از همسران ائمه(ع) نیز، هم همسر و هم مادر شهیدند، اما هیچکدام از آنها در زمان شهادت فرزندانشان نبودند تا مثنوی شهادت فرزندشان را بسرایند و جرعه جرعه نوشیدن غم صبوری بر داغ فرزندشان را به جهانیان بیاموزند. ام‌البنین؛ (فاطمه)، دختر حزام بن خالد و همسر امیرالمؤمنین علی علیه السلام، و مادر چهار شهیدکربلاست. اگر چه حضرت ام‌البنین همسر دوم امام علی(ع) پس از حضرت فاطمه(س) نیست چون امیرالمؤمنین(ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه(س) با امامه دختر ابو العاص و خوله دختر جعفر بن قیس و اسماء بنت عمیس و سپس با ام‌البنین(س) ازدواج کردند، اما بی تردید ام‌البنین بعد از حضرت فاطمه (س) در بصیرت و امام‌شناسی و ولایتمداری گوی سبقت را از دیگر همسران امام علی(ع) ربوده است. مادری که پس از بازگشت کاروان اسرای کربلا به مدینه، بی آنکه سراغی از فرزندانش بگیرد، از امام زمانش حسین(ع) می‌پرسد و یکایک فرزندانش و هرچه زیر گنبد دوّار است را فدای حسین(ع) می‌کند. بانویی که در گریه‌هایش در بقیع به فاطمه(س) اقتدا می‌کند، تا فریاد مظلومیت و تنهایی امام معصوم را به گوش جهانیان برساند. اگرچه در نقل‌های نه چندان مستند، حضرت ام‌البنین(س) به عنوان نامادری مهربان حسنین(ع) و زینبین(س) معرفی می‌شود؛ اما با دقت‌های تاریخی و ملاحظه سن فرزند رشید ام‌البنین(س)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) معلوم می‌شود که فاصله سنی چندانی با فرزندان فاطمه ندارد تا در صورت مادری مهربان برای آنها ظاهر شود و به گاه آمدنش در خانه امیرالمؤمنین(ع)، ظاهراً همه فرزندان فاطمه ازدواج کرده بودند. با وجود این در مهربانی و خیرخواهی ام‌البنین(ع) برای فرزندان فاطمه(س) ذره‌ای تردید وجود ندارد. چرا که با ملاحظه تاریخی فرزندان یعقوب که به واسطه رشک هووهای راحیل مادر یوسف(ع)، برای حضرتش مرگ می‌خواستند و لاجرم به هجرتش راضی شدند و ملاحظه فرزند دیگر امیرالمؤمنین(ع)، محمدبن حنفیه که ردپایی از او و هیچیک از فرزندانش در کربلا مشاهده نمی‌شود، عیار بی بدیل این بانوی گرانقدر آشکار می‌شود؛ بانویی که تمام دارایی‌اش چهار پسر است و همه را در راه امام زمانش، حسین(ع) فدا می‌کند.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha