پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 887963
۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
ماه رجب

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایجاد شناخت ماه رجب و توجه دادن دو امر مهم برای دستگاه‌های فرهنگی است، گفت: هر کدام از دستگاه‌های متولی امر فرهنگی و مذهبی باید در حوزه خود تلاش کنند تا مردم نسبت به اهمیت فرار رسیدن ماه رجب آگاه شوند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر عبادی‌نیک، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، اظهار کرد: رجب در لغت به معنای بزرگداشت امری است و ترجیب یعنی تعظیم؛ وجه تسمیه این ماه به رجب آن است که قبل از اسلام این ماه در میان اعراب جاهلی مورد تعظیم و احترام بوده است.

وی ادامه داد: ماه رجب ماهی برای تهذیب و تزکیه نفس است که دارای جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند است؛ برای مثال برای رفتن به سفر اگر آمادگی نداشته باشیم بهره‌ای نمی‌بریم یا کمتر بهره می‌بریم.

حجت‌الاسلام عبادی‌نیک با بیان اینکه ایجاد شناخت ماه رجب و توجه دادن دو امر مهم برای دستگاه‌های فرهنگی است، ادامه داد: هر کدام از دستگاه‌های متولی امر فرهنگی و مذهبی باید در حوزه خود تلاش کنند تا جایگاه ماه رجب را به مردم توجه دهند و مردم را نسبت به اهمیت فرار رسیدن ماه رجب آگاه کنند.

وی ابراز کرد: شناساندن و کمک کردن به مردم برای توجه به ماه رجب بسیار مهم است و  برگزاری برنامه‌های مردمی برای این امر می‌تواند کمک شایانی بکند.

استاد حوزه علمیه افزود: علت اینکه بیشتر اوقات انسان از ماه رمضان به خوبی استفاده نمی‌کند و در پایان آن تفاوت و تغییری در معنویات انسان نسبت به اول ماه رمضان حاصل نمی‌شود ورود انسان بدون آمادگی به این ماه است و ما در بدو ورود به ماه رمضان آمادگی روحی و آنچه لازم است را نداریم که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ماه رجب و شعبان این است که آمادگی را برای ورود به ماه رمضان برای انسان ایجاد می‌کند.

برای استفاده از ماه رمضان باید ماه رجب را درک کرد

وی با بیان اینکه کسی که قصد دارد از ماه مبارک رمضان به خوبی استفاده کند باید نخست ماه رجب را به خوبی دریابد تا  ماه رمضان فقط به گرسنگی نگذرد، گفت: در روایت داریم که چه بسا افرادی که در ماه رمضان فقط گرسنگی عاید آنها می‌شود و دلیل این امر عدم آمادگی انسان است. این آمادگی باید در ماه رجب و شعبان کسب شود که این موضوع را با ذکر مثال می‌توان بیان کرد؛ انسان وقتی می‌خواهد وارد مجلس مهمانی شود نخست درصدد رفع آلودگی‌ها است و به نظافت خود می‌پردازد سپس خود را زینت می‌دهد.

انسان باید خود را از گناه شست و شو دهد

حجت‌الاسلام عبادی‌نیک عنوان کرد: تطهیر و تزیین دو امر مهم برای ایجاد آمادگی جهت ورود به ماه رمضان است، انسان باید در ماه رجب خود را از گناه تطهیر کند و یکی از مواردی که در اعمال ماه رجب  بسیار مورد تأیید قرار گرفته، استغفار است، انسان باید در این ماه خود را از گناه و زشتی‌ها شست و شو دهد و پاک شود.

وی افزود: در ماه شعبان امر تزیین و معطر کردن انجام می‌شود چرا که در ماه شعبان به غیر از استغفار خود را به اعمال حسنه مانند صلوات و مناجات شعبانیه تزیین می‌کنیم و انسانی که اینگونه به مهمانی خدا رود فواید بسیاری از مهمانی نصیبش می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید ماه رجب را دریابیم چراکه این ماه فرصت بسیار مناسبی است، ابراز کرد: باید توجه کرد که همه ایام مختص خداوند است ولی برخی ایام دارای ویژگی و برکت خاص است؛ برکت یعنی امری بیش از حد خود فایده داشته باشد به همین دلیل اعمال در ماه رجب دارای فضیلت بسیاری است و گناه هم بسیار قبیح.

وی با بیان اینکه این ماه جزء ماه‌های حرام است، عنوان کرد: در اعراب جاهلیت قبل از اسلام نیز جنگ در این چهار ماه حرام و برای اعراب دارای حرمت بود، مرحوم ملکی تبریزی در کتاب المراقبات که درباره اعمال سال است درخصوص ماه‌های حرام گفته شده، اینگونه آمده است که در این ماه‌ها جنگیدن با کفار هم حرام است لذا معصیت که به معنای جنگیدن با خدا است دارای عقوبت و قباحت بسیاری است.

حجت‌الاسلام عبادی نیک اذعان کرد: از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که خداوند در آسمان هفتم ملکی به نام داعی به معنای دعوت‌کننده گماشته است که در شب‌های ماه رجب تا صبح این ندا را  سر می دهد: خوشا به حال ذاکرین، خوشا به حال فرمانبرداران خداوند. خداوند متعال نیز می‌فرماید: من همنشین کسی هستم که همنشین من باشد، مطیع فردی هستم که من را اطاعت کند، بخشاینده کسی هستم که از من طلب مغفرت کند، این ماه ماه من است و بنده، بنده من و رحمت نیز رحمت من است؛ پس کسی که در این ماه من را بخواند اجابتش می‌کنم و کسی چیزی را طلب کند، عطایش می‌کنم، آنکه هدایت جوید، هدایتش کنم و در این ماه ریسمانی بین خود و بندگانم قرار داده‌ام پس هر کس به آن چنگ زند متصل به من خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روایت مذکور اگر اینچنین فرصتی از دست برود خسران بسیاری برای انسان است و هر کدام از مناسبت‌های ماه رجب فرصت است که لیله‌الرغایب نخستین شب جمعه ماه  رجب مهم‌ترین فرصت این ماه است.

وی اضافه کرد: متأسفانه لیله‌الرغائب به اشتباه به شب آرزوها ترجمه می‌شود ولی باید گفت که شب دلدادگان، شیفتگان و کسانی که رغبت بسیاری به نزدیک شدن به خداوند دارند، است که اعمال این شب دارای آثار بسیاری است.

مراقبت و توجه به اعمال در ماه رجب جدی گرفته شود

کارشناس دینی ، گرفتن روزه، صدقه دادن نیز در این ماه توجه داشتن به اعمال و مراقبت را بسیار مهم دانست و گفت: در برخی از روایات این ماه منسوب به حضرت امیرالمؤمنین است و در روایات دیگر منسوب به خداوند است که هر کدام از یک جهت انتساب یافته است.

وی افزود: در برخی روایات، این ماه، اصب نیز نامیده شده است چرا که رحمت خداوند در این ماه بر بندگان فرو می‌ریزد و به دلیل اینکه رحمت خداوند به طور ویژه بر بندگان نازل می‌شود، ماه رجب را ماه خدا نامیده‌اند.

خدا را برای رسیدن به او شفیع قرار ‌دهیم

وی در خصوص شفیع قرار دادن خدا برای خودش که در مضامین دعاهای ماه رجب وجود دارد، تشریح کرد: این امر به این معنی است که از رحمت الهی برای تقرب به خدا استفاده کنیم؛ از یک صفت خدا برای رسیدن به صفت دیگر او استفاده شود و شفاعت که یعنی واسطه قرار دادن، رحمت خدا واسطه قرار داده می‌شود تا به خدا نزدیک شویم. برای مثال غفران الهی برای رسیدن به رضوان الهی واسطه قرار داده می‌شود.

«أین‌الرجبیون» کسانی هستند که رجب را دریابند

حجت‌الاسلام عبادی‌نیک با بیان اینکه ماه رجب ظرفیت ویژه ای در این راستا دارد چون تنها ماهی است که به انسان شخصیت منحصر بفرد می‌دهد، اظهار کرد: در روایت آمده است که در روز قیامت ندایی سر داده می‌شود که «أین‌ الرجبیون» و در ادامه گفته شده که این افراد کسانی هستند که ماه رجب را درمی‌یابند بنابراین این الرجبیون نه این المحرمیون، الرمضانیون و...

وی ادامه داد: اهل رجب یعنی همه انسان‌ها که در ماه رجب قرار می‌گیرند ولی افردی که این ماه را درک کنند اهل رجب هستند، از این رو این عبارت شامل کسانی است که این ماه را می‌شناسند و استفاده می‌کنند که این امر معنای درک کردن ماه رجب را در بر می‌گیرد.

کارشناس دینی  درخصوص علت دوبرابر بودن عمل گناه در ماه رجب، افزود: هر ایام و ساعتی که بیشتر به خدا انتساب یافته، اعمال دارای حسنه بسیار است و گناه نیز دو برابر محاسبه می‌شود، از این رو ماه رجب به دلیل ویژه بودن جایگاه اینگونه است؛ ماه رجب دارای حریم است که حرمت خاص دارد و گناه در آن نیز دارای قبیح بودن بسیار است، از این رو مکان و زمان در میزان ارزش و ضدارزش بودن اعمال انسان تأثیر دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 0
    چقدر این خبر آشنا است.... متاسفم